View : 228 Download: 0

일반학교 재학 발달장애 아동의 긍정적 상호작용을 위한 집단미술치료 사례연구

Title
일반학교 재학 발달장애 아동의 긍정적 상호작용을 위한 집단미술치료 사례연구
Other Titles
A Case Study of Group Art Therapy for Positive Interaction of Developmental Disabilities Children in General School
Authors
이승혜
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
문리학
Abstract
본 연구의 목적은 일반학교 재학 발달장애 아동에게 긍정적인 상호작용을 위한 집단미술치료의 의미를 알아보는 것이며, 이를 위해 일반학교에 재학중인 발달장애 아동이 긍정적 상호작용을 위한 집단미술치료에서 어떠한 경험을 하며 그 변화 과정은 어떠한지 살펴보았다. 본 연구의 참여자는 서울시에 위치한 ㄱ초등학교에 재학하며 일반학급과 특수학급을 병행하며 교육을 받고 있는 발달장애 아동 6인이다. 본 연구를 위해 2022년 9월 15일부터 2022년 12월 8일까지 주 1회, 총 12회기의 집단미술치료를 진행하였다. 본 사례연구를 위해 모든 회기의 관찰일지와 녹취록, 미술작품 사진, 자발적 의사소통이 가능한 연구 참여자들과의 면담을 통해 자료를 수집하고 분석하였다. 일반학교에 재학중인 발달장애 아동의 긍정적인 상호작용을 위한 집단미술치료 사례를 분석한 연구결과를 토대로 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 참여자들은 집단미술치료를 통해서 지지와 응원을 통하여 자신감을 얻고 언어적으로나 미술로서의 비언어적 표현이 증가하며 적극성과 주도적인 참여 및 표현이 가능하게 되었다. 둘째, 참여자들은 발달장애 아동의 특성상 타인에 대한 관심이 적고 자신의 관심분야 이외에 집중하기 어려워하는 모습이 초반에는 보였으나, 회기가 거듭됨에 따라 집중력이 향상되고 타인에게 관심을 가지며 경청하는 자세를 보였다. 셋째, 참여자들은 협동작업이 포함된 집단미술치료를 통해 자신의 의견이 수용되고 타인의 의견을 수용하는 상호작용을 경험하며 상대방에 대해 배려하는 모습을 보였다. 이로인해 참여자들은 집단미술치료를 통해 상호협력적인 대인관계를 경험하고 타인에 대한 조망이 확장되었다. 이를 종합하면, 긍정적인 상호작용을 위한 집단미술치료는 사회적 경험과 기술이 부족한 발달장애 아동이 미술이라는 안전한 매체를 통하여 상호작용하는 법을 배우고 집단 속에서 지지와 응원, 그리고 성취감을 경험하게 한다. 또한 협동활동을 통해 서로 의견을 주고 받으면서 협의점을 찾아 수용됨을 경험하게 하여 긍정적인 대인관계를 경험하게 하는 의미있는 프로그램이다.;The purpose of this study is to find out the meaning of group art therapy for positive interaction of children with developmental disabilities in general school, and we looked at how children with developmental disabilities experience group art therapy for positive interaction and the process of the change. Participants in this study are six children with developmental disabilities who attend a Elementary School in Seoul and are receiving education in both general and special classes. For this study, group art therapy was conducted once a week from September 15, 2022 to December 8, 2022. For this case study, data were collected and analyzed through observation logs and transcripts of all sessions, photographs of artworks, and interviews with participants who could voluntarily communicate. The conclusions based on the results of a study that analyzed the case of group art therapy for positive interaction of children with developmental disabilities attending general schools are as follows. First, participants gained confidence through support and support through group art therapy, increased both non-verbal expressions as art and verbal expressions, and enabled active, leading participation and expression. Second, participants initially showed little interest in others due to the nature of children with developmental disabilities and had difficulty concentrating on other areas of interest, but as the session continued, their concentration was improved and showed an interest in others. They began to listen to others. Third, participants experienced interactions in which their opinions were accepted and to accept others' opinions through group art therapy with cooperative work, and showed consideration for others. As a result, participants experienced mutually cooperative interpersonal relationships through group art therapy and expanded their views on others. To sum up, group art therapy for positive interaction allows children with developmental disabilities in general school who are lack of social experience and skills to learn how to interact through a safe material of art. It led to experience support and achievement in the group. It is also a meaningful program that allows children with developmental disabilities to experience positive interpersonal relationships by exchanging opinions with each other through cooperative activities and experiencing acceptance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE