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예능 프로그램을 활용한 플립 러닝 기반 한국어 수업 방안 연구

Title
예능 프로그램을 활용한 플립 러닝 기반 한국어 수업 방안 연구
Other Titles
A study on a Flipped Learning-Based Korean Language Classes With a Entertainment Program : Focusing on 'You Ouiz on the Block'
Authors
조정은
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Keywords
한국어 교육, 예능 프로그램, 플립 러닝, 한국어 교수-학습 지도방안, Teaching Korean as a Foreign Language, Variety Show, Flipped Learning, Instructional Model, Teaching-Learning Method in Korean Language
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구의 목적은 학습자가 흥미를 느낄 수 있는 예능 프로그램을 활용하여 플립 러닝을 기반으로 한국어 수업 방안을 마련하는 것이다. 예능 프로그램은 내용 파악이 쉽고 실제적이며 사회현상을 즉각적으로 반영하는 영상매체지만, 실제 적용과 활용이 어려워 기존의 전통적인 수업에서는 참고 자료 정도로 사용해 왔다. 이에 한국어 교육에 적극적으로 활용할 방법으로 지식 전달과 이해를 돕기 위해 동영상을 주교재로 활용하는 플립 러닝을 적용하여 효과적인 한국어 수업 방안을 제시하고자 한다. 이는 예능 프로그램의 단점과 학문적인 연구에 치중해 왔던 플립 러닝의 한계를 극복하여 한국어 수업 발전에 기여할 것으로 보인다. 선행연구에 따르면 영화, 드라마와 달리 예능 프로그램의 연구는 활발히 진행되지 않고 있으며 기존의 연구들도 선행연구를 답습하는 양상을 보이고 새로운 수업 방안을 제시하지 못하였다. 플립 러닝도 다년간 한국어 교육 분야를 접목한 다양한 시도들이 있었지만 대부분 학문적인 말하기 연구에 집중되어 있었다. 따라서 두 분야가 통합적인 언어 기능을 바탕으로 의사소통 향상을 목적으로 하는 새롭고 독창적인 시도가 부족했음을 알 수 있었다. 본 연구는 코로나 시대에 다양한 온라인 플랫폼을 통해 한국어를 접한 학습자의 높아진 눈높이를 만족시키고 최첨단 테크놀로지를 결합한 발전된 한국어 수업의 중요성을 인식하여 예능 프로그램을 활용한 플립 러닝 기반의 한국어 수업 방안이 무엇인가에 대해 살펴보고자 하였다. 이를 위해 시청률과 화제성을 고려한 학습자들이 선호하는 예능 프로그램을 연구 대상으로 삼았다. 또한 타 교과와 한국어 교육 분야의 플립 러닝 수업모형을 비교·분석하여 효과적인 한국어 수업 절차 모형을 개발하고 이를 적용한 수업의 실제와 지도 학습 방안을 제시하였다. 우선 본 연구에 활용할 예능 프로그램은 한국 갤럽에서 매달 실시하는‘좋아하는 방송영상프로그램’을 근거로 <유 퀴즈 온 더 블록> (이하 유 퀴즈)를 선정하였다. <유 퀴즈>는 일반인부터 연예인, 유명인까지 나와 단일한 주제로 대화를 나누고 방송 말미에 주제와 관련된 퀴즈를 푸는 토크쇼로 한국인의 다양한 삶의 면모를 보고 들으며 이해하고 공감할 수 있어 학습자에게 학습 동기를 부여할 수 있으며 편안하게 배울 수 있는 학습자료로 충분한 가치가 있다. <유 퀴즈>에서 선택한 회차는 회차별 주제, 출연자를 조사해서 가장 일반적이고 다양한 요소를 갖춘 시즌 3, 4에서 각각 2개씩이다. 연구에 활용할 에피소드는 한 편이지만, 본 연구는 실제 수업을 염두에 두고 있어 특별반 형식으로 매달 다른 내용의 회차로 진행할 것으로 보고 동영상을 여러 개 추출하였다. 기존의 플립 러닝 모형을 비교·분석하고 그 결과를 토대로 수정하고 보완하여 본 연구에 적합한 변형된 수업모형을 제작하였다. 기존의 수업모형은 교수 활동에 집중해서 서술했지만 변형된 수업모형은 교수자와 학습자 활동을 혼동되지 않도록 구분하였고 각각의 구성 요소가 유기적으로 연결되어 전체적으로 통일된 형태가 되도록 하였다. 학습 단계도 활동 단계를 강조하는 경우가 많았던 반면 각 단계를‘활동 준비-활동-보충 및 심화’로 세분화하고 용어를 변경하여 단계별 학습의 특징이 잘 드러나도록 설계하였다. <유 퀴즈>는 한 회차가 100분 분량이고 초대 손님이 3~4명 정도로 한 회를 모두 시청해도 지루하지는 않지만 1일 수업 시간이 한정적이며 언어를 이해하지 못한 채 영상을 보는 것에만 집중할 가능성이 있어 한 개의 에피소드만 선택하여 추출하였다. 추출된 영상은 184회 ‘괜찮아유’특집 중 하나로 고물가 속에서 기적 같은 천 원이라는 가격으로 이웃의 든든한 한 끼를 책임지는‘해 뜨는 식당’ 김윤경 사장 편이다. 투잡을 하며 빡빡하게 살면서도 돌아가신 어머니를 이어 2대째 천 원을 받고 밥을 제공하는 천원식당을 운영하는 이야기로 한국 고유의 정서인‘정’을 보여주는 따뜻한 내용이다. 추출된 영상은‘해 뜨는 식당’22분 중 전반부 8분 분량으로 클립다운을 사용해 유튜브에 있는 동영상을 추출하고 편집 도구인 곰믹스를 활용하여 2분씩 인코딩해 4개의 수업용 동영상으로 제작하였다. 이를 바탕으로 각 학습 단계에 필요한 과제와 활동을 구성하였다. 활동 준비단계에서 동영상 내용을 이해하고 교실 활동을 원활히 하기 위한 사전 질문지와 혼자서 수업 동영상을 봐야 하는 학습자의 부담을 덜어주기 위해 스크립트를 구성하였다. 교실 활동은 두 가지 과제로 짝 활동과 팀 활동이다. 짝 활동은 사전 학습에서 수행한 사전 질문지 정답을 짝과 확인하여 동영상의 전체적인 내용을 이해하는 활동과 이를 바탕으로 내용을 더 상세하게 파악한 후 자기 생각을 표현하는 대화 나누기 활동이다. 팀 활동은 ‘천원식당’을 소개하는 과제로 짝 활동에서 수행한 과제의 이해를 바탕으로 창의적인 활동을 하는 것이다. 보충 및 심화 단계에서 보충 과제는 선수 학습이나 교실 활동에 부진한 학습자에게 부여하고 심화 과제는‘천원식당’후반부 영상 내용과<유 퀴즈 타임>의 퀴즈 정답을 댓글로 남겨 학습자 간의 온라인 상호작용을 촉진하도록 구성하였다. 다음으로 표본으로 추출된 예능 프로그램을 활용한 과제와 활동을 변형된 수업모형에 적용하여 한국어 수업 절차 모형을 설계하고 완성하였다. 이를 바탕으로 단계별 수업 내용을 상세히 서술하고 그 수업의 실제를 보여주고 마지막으로 교수-학습 지도 방안을 제시하였다. 이러한 과정을 통해 흥미를 유발하는 예능 프로그램을 주교재로 하여 플립 러닝 기반의 한국어 수업 방안이 가능하다는 것을 확인하였다. 하지만 본 연구의 한국어 수업 절차 모형이 실제 수업의 실현을 목표로 개발되었다고 해도 한국어 교육 현장에서 효과 검증을 위한 실험 연구를 하지 않았으므로 사용과 효과에 대한 논의의 여지가 여전히 남아있다. 한국어 교육 분야에서 학업 성취도를 높이는 방안으로 학습자들이 선호하는 예능 프로그램과 최첨단 테크놀로지를 결합하여 한국어 수업 방안을 연구하는 것은 언어의 균형적인 개발과 기존의 플립 러닝 수업모형에 새로운 패러다임으로 한국어 수업 발전에 기여할 수 있다는 것에 의의가 있다. ;The purpose of this study is to make a Korean lesson plan based on flipped learning by using a Korean entertainment program that might interest foreign learners. Entertainment programs are easy to understand practical and reflect social phenomena immediately but this video medium is difficult to apply and utilize in reality. That is why entertainment programs have been used merely as a reference in traditional Korean lessons. The present study decided to apply flipped learning which uses videos as a main material to promote the delivery and understanding of knowledge as a way to be actively used in Korean education in order to propose an effective Korean lesson plan. The study would contribute to the development of Korean lessons by overcoming the disadvantages of entertainment programs and the limitations of flipped learning focused on academic research. The study selected You Quiz on the Block(hereinafter You Quiz) for the purposes based on the results of the monthly "Favorite Broadcasting Video Programs" survey by Gallup Korea. You Quiz is a talk show featuring a range of people from common individuals to entertainers and celebrities who talk about a single topic and answer a quiz related to the topic at the end of each episode. The show can motivate foreign learners to study Korean by helping them see, listen, understand, and sympathize with the diverse aspects of life among the Korean people. The show also holds enough value as a learning material to make their learning experience comfortable. A lesson model was made by revising, supplementing, and putting together the analysis results of the old flipped learning models. Unlike the old lesson models that described only teaching activities, the new one developed in the study distinguished activities for learners from those for teachers to prevent confusion. The components of each lesson were designed to connect organically and have an overall unified form. The old flipped models emphasized only the activity stage in many cases, but the new one made the characteristics of the learning stage prominent by altering the terms into "activity preparation⤑activity⤑supplementation and intensification." Each edition of You Quiz is approximately 100 minutes, inviting three to four guests. Foreign learners would not find it boring to watch an entire edition, but the study decided to choose only one episode by considering that they had limited lesson hours per day and might focus on watching itself without understanding the language. The study selected Episode No. 184, which was broadcast as a special "You Okay" edition. The episode features Kim Yun-gyeong running her "Sunrise Restaurant," which offers a solid meal for neighbors at a mere price of 1,000 won that is a miracle amid high prices. She leads a busy life, working two jobs. She runs the restaurant that offers a meal at 1,000 won by inheriting her deceased mother's business. Her episode tells a heartwarming story showing "Jeong," the unique sentiment of the Korean people. In the 22-minute "Sunrise Restaurant" episode, the former part lasting eight minutes was extracted with Clipdown on YouTube. It was then encoded by two minutes and made into four lesson videos with the editing tool GomMix. Based on them, tasks and activities for each learning stage were devised. The activity preparation stage made a questionnaire to help learners understand the story and make classroom activities go smoothly and a script to reduce the burden of learners that had to watch the lesson video by themselves. Classroom activities involved two tasks for pair and team activities. Pair activities ask learners to check their questionnaire responses in the pre-test study with their mates and share talks to understand the story of the lesson video in details and express their thoughts. Team activities give a task of introducing the "1000-Won Restaurant," offering learners a chance for creative activities based on the understanding of the tasks from pair activities. At the supplementation and intensification stage, supplementation tasks give supplementary tasks to those who lag behind in prior learning or classroom activities. Intensification tasks ask learners to leave a comment about the latter part of the episode and give answers to the quizzes for online interactions among them. Based on the results, the investigator developed a procedural model for Korean lessons based on the application of flipped learning to Korean lessons with an entertainment program, describing the content of the stepwise lesson, showing the reality of the lesson, and proposing an instructional teaching and learning plan. The study demonstrated that an entertainment program, which can stimulate interest in foreign learners and help them increase their academic achievements, as a main teaching material can lead to a Korean lesson plan based on flipped learning. The procedural model for Korean lessons developed in the study for the realization of a real lesson, but it was not followed by an experimental research to test its effects in the field of Korean education and thus leaves room for discussions about its use and effects. The study investigated a Korean lesson plan based on flipped learning with an entertainment program in Korean education and can make a contribution to the development of Korean lessons with the balanced development of language skills and a new paradigm alternative to the old flipped learning-based lesson models, thus holding its significance.
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