View : 255 Download: 0

전략 중심의 한국어 읽기 교재 개발을 위한 요구분석

Title
전략 중심의 한국어 읽기 교재 개발을 위한 요구분석
Other Titles
Needs Analysis for the Development of a Strategy-based Korean Reading Textbook
Authors
김예슬
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구의 목적은 학문 목적 한국어 학습자를 위한 전략 중심의 읽기 교재 개발을 위해 읽기 전략에 대한 한국어 학습자의 요구를 분석하고 읽기 전략의 우선순위를 결정하는 것이다. 선행 연구에 따르면 학문 목적 학습자들은 전공 서적과 학문적인 읽기 자료를 이해하는 데 어려움을 겪고 있으며, 이들의 읽기 능력 증진을 위해 대학 진학에 앞서 읽기 전략이 선행되어야 한다고 하였다. 이에 따라 전략을 포함한 읽기 교재의 필요성이 제기되었으나, 전략 중심의 읽기 교재 개발과 관련된 연구는 매우 미미한 실정이다. 이에 본 연구에서는 학문 목적 한국어 학습자들이 필요로 하는 읽기 전략을 파악하고자 하였다. 이를 위해 선행 연구를 바탕으로 읽기 전략을 14개 항목으로 도출하였다. 도출된 14개의 읽기 전략을 통해 학습자들의 현재 수준과 필요 수준의 차이를 확인하고 우선순위를 결정하였다. 이 과정에서 타당하고 신뢰할 수 있는 결과를 얻기 위하여 대응 표본 t-검정, Borich 요구도, 그리고 The Locus for Focus 모델을 활용하였다. 대응 표본 t-검정을 통한 분석 결과, 총 14개의 읽기 전략 중 현재 수준의 평균과 필요 수준의 평균 간 차이가 통계적으로 유의한 것은 11개 항목으로 나타났다. 학습자들의 현재 수준의 평균과 필요 수준의 평균 간 가장 높은 차이를 보이는 읽기 전략은 ‘주요 어휘와 표현 학습하기’이었고, 다음으로 ‘텍스트 구조와 문장 구조 이용하여 내용 이해하기’와 ‘글에 드러나지 않은 내용 추론하기’ 순으로 나타났다. 이후 Borich 요구도 공식을 이용한 우선순위 결과와 The Locus for Focus 모델을 활용한 우선순위 영역의 항목들과 항목의 수를 비교하였다. 공통의 우선순위 항목을 도출한 결과, 5개의 읽기 전략이 제시되었으며, 이를 최우선 순위와 차순위 군의 읽기 전략으로 구분하여 결정하였다. 최우선 순위의 읽기 전략은 ‘주요 단어와 표현 학습하기’, ‘문맥에서 단어의 의미 찾기’, ‘텍스트 구조와 문장 구조 이용하여 내용 이해하기’이며, 차순위의 읽기 전략은 ‘중심 내용 파악하기’, ‘글을 먼저 훑어 읽고 다시 세부적으로 내용 파악하기’로 결정되었다. 본 연구는 학습자의 만족도와 선호도 조사에만 제한된 이전의 요구분석과는 달리 읽기 전략에 대한 한국어 학습자의 현재 수준과 필요 수준 간의 차이를 확인하여 우선순위를 결정하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구를 통해 우선순위로 도출된 결과는 한국어 읽기 교재 개발 시 기초 자료의 역할을 할 수 있을 것으로 기대한다.;The purpose of this study is to analyze the needs of Korean language learners in terms of reading strategies in order to develop a strategy-centered reading textbook for academic purposes. Previous research suggests that academic learners struggle with understanding academic reading materials and textbooks, and it is necessary for them to develop reading strategies before entering university. Therefore, the need for a reading textbook that includes strategies has been recognized, but research related to the development of strategy-centered reading textbooks is limited. In this study, the researchers aimed to identify the reading strategies required by Korean language learners for academic purposes. Based on previous research, 14 reading strategies were derived. The researchers examined the difference between learners' current levels and their desired levels by using the derived 14 reading strategies and determined their priorities. To obtain valid and reliable results, the researchers utilized paired sample t-tests, the Borich needs assessment formula, and The Locus for Focus model. The analysis through paired sample t-tests revealed that out of the 14 reading strategies, there were statistically significant differences between the average current level and the average desired level for 11 strategies. The reading strategy that showed the highest difference between learners' current level and desired level was ‘Learning key vocabulary and expressions’, followed by ‘Understanding content using text and sentence structure’ and ‘Inferring implicit information from the text'. Subsequently, the researchers compared the priority results obtained using the Borich needs assessment formula and The Locus for Focus model, considering the number of items in each priority area. The result identified five common priority reading strategies, which were then classified into top priority and secondary priority groups. The top priority reading strategies were ‘Learning key words and expressions’, ‘Finding the meaning of words in context’, and ‘Understanding content using text and sentence structure.’ The secondary priority reading strategies were ‘Grasping the main idea’ and ‘Skimming the text before detailed comprehension'. This study is significant in that it goes beyond the previous needs analysis, which was limited to learner satisfaction and preference surveys, by examining the difference between the current level and the desired level of reading strategies for Korean language learners. The prioritized results obtained from this study are expected to serve as a foundational resource for the development of Korean reading textbooks.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE