View : 169 Download: 0

생애주기에 따른 사회적경제조직 성과 영향요인

Title
생애주기에 따른 사회적경제조직 성과 영향요인
Other Titles
Factors Affecting the Performance of Social Economy Organizations by Life Cycle
Authors
이수진
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 사회적경제협동과정
Keywords
사회적경제조직 성과, 지원정책, 네트워크, 협력적 거버넌스, 생애 주기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
조상미
Abstract
한국의 사회적경제조직은 급변하는 환경·경제·사회·공동체 위기로 인한 사회문제해결 대안으로 2007년 사회적기업육성육성법을 시작으로 정부 주도로 성장시켜 왔다. 이러한 배경은 한국의 사회적경제조직 성과를 논할 때 정부 지원정책을 배제할 수 없음을 뜻한다. 한편, 사회적경제조직 공동체를 기반으로 형성된 연대경제로서 지역 교류와 협력을 통한 연대는 사회적경제 활동의 핵심 요소이다. 본 연구는 사회적경제조직이 지속 가능한 성공적인 모델로 안착하기 위해 필요한 성과 영향요인(지원정책, 네트워크, 협력적 거번너스, 경제적 성과)간의 구조적 관계를 생애주기별(탄생-발전-쇠퇴)로 살펴보고 이를 바탕으로 생애주기에 따른 사회적경제조직의 효과적인 성과 창출을 위한 시기별 적절한 성장 환경 제공 및 전략 수립에 기여할 수 있는 지원정책의 방향을 제안하고자 하였다. 본 연구는 2020년 전국 77개 기초 자치단체 내 사회적경제조직(5,030개소) 대표 또는 책임자를 대상으로 실시한 전수 조사자료 중 불성실 응답자를 제외하고 3,998개의 자료를 최종 분석에 활용하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0을 이용한 기초통계 분석과 AMOS 28.0 프로그램을 활용한 구조방정식 다집단분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 탄생기에는 네트워크, 협력적 거버넌스, 경제적 성과가 우수할 수록 사회적 성과도 높게 인식하였으나 발전‧탄생기에는 네트워크, 경제적 성과가 우수할 수록 사회적 성과를 높게 인식하는 것으로 나타나, 생애주기에 따라 사회적경제조직의 사회적 성과 영향 요인에 차이가 있는 것을 확인하였다. 둘째, 지원정책은 사회적 성과에 직접적인 영향을 미친다기보다, 네트워크, 협력적 거버넌스, 경제적 성과 창출 과정에서 간접적으로 사회적 성과에 영향을 미쳤다. 특히, 지원정책은 모든 생애주기에서 직접적 영향을 미치지는 못하였으나 네트워크 창출을 통해 사회적 성과에 영향을 미쳤다. 셋째, 사회적경제조직의 경제적 성과 영향 요인으로는 탄생기는 지원정책, 발전기는 네트워크, 쇠퇴기는 협력적 거버넌스로 시기에 따라 상이하게 나타났다. 즉, 탄생‧쇠퇴기에는 네트워크가 사회적경제조직의 경제적 성과를 높일 수 있는 전략적 수단으로 인식되지 못한다는 것을 알 수 있다. 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제안하고자 한다. 사회적경제조직 지속적인 성과창출을 위해 생애주기별 맞춤 지원체계 마련과 다양한 유형의 인프라가 구축을 위해 지원정책을 강화할 것을 제안한다. 첫째, 지역 사회적경제조직 네트워크의 다양화이다 사회적 경제조직의 사회적 성과를 높이기 위해서는 지원정책보다 지역사회와의 연대가 더 중요하다. 따라서 상대적으로 규모가 작고 경쟁력이 낮은 사회적 경제조직은 부족한 내부 역량을 강화하고 조직을 성장시키기 위해 전략적으로 네트워크 활동을 병행해야 한다. 현재, 지역 네트워크는 창업전·후 사회적경제조직에 효율성이 높다. 사회적경제조직이 생애주기에 따라 네트워크 활동에 참여하여 사회적 경제적 성과를 창출하기 위해서는 네트워크 활동의 기회비용을 낮출 수 있도록 다양한 형태의 네트워크를 발굴하여야 할 것이다. 향후에는 이중 지역연대의 구심적 역할을 하는 네트워크가 지역 공동의 문제를 해결하는 협력적 거버넌스로 성장할 수 있을 것이다. 둘째, 모든 생애주기에서 사회적 경제조직의 경제적 성과가 높을수록 사회적 성과가 높게 나타남으로써 여유자원이론을 뒷받침하였다. 따라서 사회적 경제조직의 경제적 자립기반 구축은 사회적 성과의 중요 요인임에 따라 일정 수준의 수익성 확보에 대한 시장판로 개척 지원 등 시장경제에 정착할 수 있는 자생적 지원체계 마련이 필요하다. 현재, 사회적경제조직 지원정책은 개별 조직에 대한 지원이 다수를 차지하고 있다. 재정자립성을 기르기 위해서는 직접적인 재정지원보다 간접적인 지원으로 지원체계 마련으로 지원정책 방향이 선회되어야 할 것이다. 셋째, 생애주기별 경영전략 모델 발굴이다. 이를 위해 생애주기를 고려한 세분화된 맞춤형 지원체계 마련이 필수적이다. 2023년 사회적 경제 주요사업을 성장단계별으로 분석한 결과, 17개 부처 42개 사업이 설립 전·후 지원체계로 분류될 수 있었다. 반면, 안정기 이후 사회적 경제조직에 대한 맞춤 지원은 소수에 불과하였다. 지속적으로 사회적 경제조직의 성과를 높이기 위해서는 성공 모델을 제시하여야 한다. 따라서 시장진입에 성공한 사회적 경제조직이 안정적으로 자생할 수 있도록 성장단계별로 세분화된 지원체계로의 지원정책이 마련되어야 한다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 사회적경제조직에 관한 연구가 활발히 이루어진 반면, 사회적경제조직 생애주기에 대한 선행연구가 부족하다는 점에서 본 사회적경제조직 생애주기 연구가 의의가 있다. 둘째, 사회적경제조직 성과의 주요 외부자원(지원정책, 네트워크, 협력적 거버넌스)의 직·간접적 관계를 생애주기별로 파악한다는 점에서 기존 연구와 차별화 할 수 있다. 셋째 사회적경제조직의 지속적인 성장을 위한 체계적인 지원정책 수립과 사회적경제조직 능동적 전략 마련에 중요한 자료로 활용할 수 있다.;The growth of social-economic organizations in Korea has been largely driven by the government support policy dating to the 2007 Social Enterprise Promotion Act, as one of the responses to the societal issues inextricably linked with environmental, economic and community challenges. Therefore, the Korean government policies should also be considered when assessing the performance of social-economic organizations. At the same time, the focus of the social-economic organizations’ performance is on the solidarity that is formed and cultivated at community level, through the organizations’ local economic cooperation and exchanges. This paper looked at life cycle (inception-development-decline) dynamics among the factors that contribute to successful performance of social economic organizations, as defined as the successful establishment and sustainable operation of the organization. The success factors have been identified as: support policies, network, cooperative governance and economic performance. Based on the findings, the paper aimed at proposing recommendations that could guide overall strategy and specific policies to support the social-economic organization more effectively. This study analyzed results from the 2020 complete enumeration survey, which was conducted among the representatives of 5,030 social-economic organizations located in 77 public administrative localities of Korea. The final analysis used 3,998 completed surveys, taking out the surveys that had missing entries. SPSS version 22.0 was used for simple statistical analysis while AMOS version 28.0 was used for structural modelling equation and multi-group analyses. Key findings from the study are as follows: First, during the inception phase, the higher the network, cooperative governance, and economic performance, the higher the social performance was perceived. However, in the period of development and decline, the higher the network and economic performance, the higher the social performance was perceived. It was confirmed that there are differences in factors affecting social performance according to the life cycle. Second, government policies did not directly impact the final performance outcomes but had influence through the effect it had on the network, cooperative governance and economic performance of the social-economic organizations. The government policies did not affect social performance at all stages of social economy organizations, but they did affect social performance at all lifecycles through the creation of networks. Third, specifically on economic performance of the social-economic organizations, following factors are assessed to have been most effective by phase: government policies during the inception phase, network during the development, and cooperative governance during the decline phase. In other words, support for network is not always strategically effective to improve on the social-economic organizations’ economic performance. Based on the findings, it is recommended that the government tailors its support policies to the social-economic organizations by their phase (inception-development-decline) and with more diversified infrastructures to enhance sustainable performances by the organizations. More specifically: First, support to diversify local networks of social-economic organizations. The study found forming solidarity between social-economic organization and local community is crucial in their successful performance. For social-economic organization at smaller scale, networking with their local community is as critical as internal capacities-building for their continued growth. Local networks are found to be especially effective for social-economic organizations before and during their inception. Therefore, exploring and offering diverse local networks to create an enabling environment will effectively support the social-economic organizations as this will reduce opportunity costs (of exploring) by small, individual social-economic organizations. Furthermore, such local networks could grow into cooperative governance that leads policy dialogues and initiatives within their communities. Second, support to overall system that increases financial feasibility of social-economic organizations instead of direct assistance to individual organizations. The study found that the higher economic performance led to better performance outcomes by the social-economic organizations in all phases, as suggested in the theory of slack resources. To ensure efficiency and effectiveness of the government support, the focus should be in creating an overall system that allows more social-economic organizations to become financially feasible, for instance through facilitated access to market channels. Third, establishing tailored support strategy for each phase (inception-development-decline). All of the 17 Ministries’ 42 programs in 2023 are assessed to be supporting the social-economic organizations during and immediately after their inception. Customized growth support after market entry is critical to improving and sustaining an organization's performance. Therefore, it is recommended that the government review subdivided support strategies and policies for each life cycle of socio-economic organizations. There exist literature on the social-economic organizations in Korea but only few looked at them through their life cycle. This study looked at the dynamics among key factors for the successful performance of social-economic organizations (government policies, network, cooperative governance) throughout their life cycle, which can serve as useful resources for policymakers who want to formulate support policies that aim to improve on financial feasibility of social-economic organizations and their sustained growth.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
ETC > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE