View : 421 Download: 0

임상간호사의 비판적 성찰 역량, 전문직 자부심, 인간중심간호 수행이 환자안전간호활동에 미치는 영향

Title
임상간호사의 비판적 성찰 역량, 전문직 자부심, 인간중심간호 수행이 환자안전간호활동에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Clinical Nurses Critical Reflection Competency, Professional Pride, and Person-Centered Care Practice on Patient Safety Management Activities
Authors
이수빈
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
비판적 성찰 역량, 전문직 자부심, 인간중심간호, 환자안전간호활동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신수진
Abstract
본 연구는 임상간호사의 비판적 성찰 역량, 전문직 자부심, 인간중심간호 수행이 환자안전간호활동에 미치는 영향을 알아보는 서술적 조사 연구이다. 연구대상자는 서울시에 위치한 상급종합병원에서 근무하는 임상간호사 183명을 편의 표집 하였다. 본 연구에서 임상간호사의 비판적 성찰 역량은 Shin 등(2022)이 개발한 도구를 사용하였고, 전문직 자부심은 전재희 등(2020)이 개발한 도구를 사용하였다. 인간중심간호 수행은 이진주(2018)가 개발한 도구를 사용하였으며 환자안전간호활동은 천고운과 김지영(2018)이 개발한 도구를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 29.0 프로그램을 적용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Tukey HSD test, Pearson’s correlation coefficients, Multiple regression으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1.대상자의 비판적 성찰 역량은 평균 4.02±0.40점(5점 만점)이었다. 비판적 성찰 역량은 연령(F=3.39, p=.019), 최종학력(t=-3.51, p=.001), 총 근무경력(F=3.29, p=.022), 의료기관 인증평가 경험 횟수(F=3.29, p=.040), 비판적 성찰 교육 이수 경험(t=2.86, p=.005), 비판적 성찰 활동 경험(t=2.12, p=.035)에 따라 유의한 차이가 있었다. 구체적으로 대상자의 연령은 36세 이상이 26세 이상 30세 미만보다, 최종학력은 석사 과정 이상이 4년제 학사 졸업보다, 총 근무경력은 15년 이상이 5년 미만보다 비판적 성찰 역량이 높았으며, 비판적 성찰 관련 1회 8시간 이상의 교육 경험이나 1년 이내 활동 경험이 있는 경우 비판적 성찰 역량이 높았다. 2.전문직 자부심은 평균 3.62±0.44점(5점 만점)이었고 하위 영역으로 문제해결자, 지속근무 의지, 자아성취, 소명의식, 역할만족 순으로 나타났다. 전문직 자부심은 성별(t=-2.77, p=.006), 총 근무경력(F=4.82, p=.003), 의료기관인증 평가 경험 횟수(F=3.19, p=.043)에 따라 유의한 차이가 있었다. 구체적으로 대상자의 성별은 여성이 남성 보다, 총 근무경력은 15년 이상이 6년 이상 10년 미만보다 전문직 자부심이 높았으며, 의료기관인증 평가 경험은 1회인 대상자가 2회인 대상자보다 전문직 자부심이 높았다. 3.인간중심간호 수행 정도는 3.94±0.41점(5점 만점)이었고 하위 영역으로 존중, 관계성, 개별화, 임파워먼트, 총체성 순이었다. 인간중심간호 수행은 성별(t=-2.75, p=.006), 현 부서경력(F=4.66, p=.011), 의료기관인증 평가 경험횟수(F=5.97, p=.003)에 따라 유의한 차이가 있었다. 구체적으로 대상자의 성별은 여성이 남성보다, 현 부서경력은 2년 미만이 4년 이상보다, 의료기관인증 평가 경험횟수는 1회와 3회 이상이 2회보다 인간중심간호 수행 정도가 높았다. 4.환자안전간호활동의 수행 정도는 평균 4.65±0.34점(5점 만점)이었고 하위 영역으로 수혈, 투약, 낙상, 수술/시술, 욕창, 환자확인, 감염, 환자안전 보고체계, 신체보호대, 정확한 의사소통, 화재 순이었다. 환자안전 간호활동 수행의 총 점수는 250점 만점에 평균 232.64±17.07점이었다. 환자안전간호활동은 연령(F=3.90, p=.010), 최종학력(t=-2.56, p=.013), 총 근무경력(F=3.87, p=.010), 의료기관 인증평가 경험 횟수(F=5.22, p=.006)에 따라 유의한 차이가 있었다. 구체적으로 대상자의 연령은 36세 이상이 26세 이상 30세 미만보다, 최종학력은 석사 과정 이상이 4년제 학사보다, 총 근무경력은 10년 이상 15년 미만이 5년 미만보다, 의료기관인증 평가 경험 횟수는 3회 이상이 2회보다 환자안전간호활동 수행 정도가 높았다. 5.대상자의 환자안전간호활동은 비판적 성찰 역량(r=.337, p<.001), 전문직 자부심(r=.271, p<.001), 인간중심간호 수행(r=.399, p<.001)과 유의한 양의 상관관계가 확인되었다. 비판적 성찰 역량과 전문직 자부심 간에도 유의한 양의 상관관계가 나타났으며(r=.454, p<.001), 비판적 성찰 역량과 인간중심간호 수행(r=.652, p<.001), 전문직 자부심과 인간중심간호 수행(r=.578, p<.001)간에도 유의한 양의 상관관계가 있었다. 6.환자안전간호활동에 영향을 미치는 요인을 확인하기 위해 연령, 최종 학력, 의료기관인증 평가 경험 횟수와 비판적 성찰 역량, 전문직 자부심, 인간중심간호 수행을 독립변수로 투입하여 다중회귀분석을 실시한 결과 인간중심간호 수행이 환자안전간호활동에 영향을 미치는 것으로 나타났으며(β=.358, p<.001), 회귀모형의 설명력은 22.5% 였다. 이상의 연구결과를 종합해 보면 임상간호사의 환자안전간호활동을 높이기 위해서는 임상에서 인간중심간호의 수행을 향상시키는 방안을 마련해야한다. 이를 위해 인간중심간호의 개념적 지식을 기반으로 기술과 태도를 융합할 수 있는 참여형 교육 프로그램 개발이 요구되며, 인간중심간호 수행을 임상에 적용 시 환자안전에 미치는 효과를 확인하기 위한 중재 연구가 필요하다. 또한 인간중심간호를 중요시하는 조직 문화와 인간중심간호가 수행될 수 있는 충분한 인력과 물리적 지원이 갖추어진 의료환경이 마련되어야 한다.;This descriptive survey investigated the effects of clinical nurses' critical reflection competency, professional pride, and person-centered care practice on patient safety management activities. The participants were 183 clinical nurses working at a tertiary hospital in Seoul, South Korea. Clinical nurses' critical reflection competency was measured using an instrument developed by Shin et al. (2022) and professional pride was measured using an instrument developed by Jeon et al. (2020), person-centered care practice was measured using an instrument developed by Lee (2018) and patient safety management activities were measured using an instrument developed by Chun and Kim (2018). The collected data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Tukey HSD test, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression using SPSS 29.0. 1.The participants’ average critical reflection competency score was 4.02±0.40 (out of 5). There were significant differences in critical reflection competency according to age (F=3.39, p=.019), education level (t=-3.51, p=.001), total work experience (F=3.29, p=.022), number of healthcare accreditation system experiences (F=3.29, p=.040), critical reflection training (t=2.86, p=.005), and critical reflection activities (t=2.12, p=.035). Specifically, participants aged 36 years or older were more likely to be critical reflectors than those aged 26–30 years; those with a master's degree or higher were more likely to be critical reflectors than those with a four-year bachelor's degree; those with more than 15 years of total work experience were more likely to be critical reflectors than those with less than five years of total work experience; and those with more than 8 hours of training experience or less than 1 year of experience in critical reflection activities were more likely to be critical reflectors. 2.Professional pride averaged 3.62±0.44 (out of 5), with the following subscales: problem-solver, willingness to stay, self-achievement, feeling of vocation, and role satisfaction. Professional pride differed significantly by gender (t=-2.77, p=.006), total work experience (F=4.82, p=.003), and number of healthcare accreditation system experiences (F=3.19, p=.043). Specifically, female participants exhibited higher professional pride than their male participants, those with more than 15 years of total work experience had higher professional pride than those with 6–10 years, and those with one instance of healthcare accreditation system experience reported higher professional pride than those with only two instances. 3.The level of person-centered care practice of participants was 3.94±0.41 (out of 5), as measured by the subdomains of respect, relationship, individualization, empowerment, and holism. There were significant differences in person-centered care practice by gender (t=-2.75, p=.006), current department experience (F=4.66, p=.011), and number of healthcare accreditation system experiences (F=5.97, p=.003). Specifically, females were more likely to perform person-centered care than males, those with less than two years of experience in their current departments were more likely to perform person-centered care than those with more than four years of experience, and those with one or more than three instances of healthcare accreditation system experience were more likely to perform person-centered care than those with two experiences. 4.The mean score of patient safety management activities was 4.65±0.34 (out of 5), and the subcategories were blood transfusion, medication, fall prevention, operation/procedure prior patient safety, bed sore prevention, patient identification, infection, incidence report system, restraint use, accuracy communication, and firefighting. The total score for performing patient safety management activities was 232.64±17.07 out of 250. There were significant differences in patient safety management activities according to age (F=3.90, p=.010), education level (t=-2.56, p=.013), total work experience (F=3.87, p=.010), and number of healthcare accreditation system experiences (F=5.22, p=.006). Specifically, the age of participants was higher for those aged 36 and older than for those aged 26–30, education level was higher for those with a master's degree than for those with a four-year bachelor's degree; total work experience was higher for those with 10–15 years than for those with less than five years; and the number of healthcare accreditation system experiences was higher for those with three experiences than for those with two experiences. 5.Patient safety management activities were significantly and positively correlated with critical reflection competency (r=.337, p<.001), professional pride (r=.271, p<.001), and person-centered care practice (r=.399, p<.001). Additionally, there was a significant positive correlation between critical reflection competency and professional pride (r=.454, p<.001), between critical reflection competency and person-centered care practice (r=.652, p<.001), and between professional pride and person-centered care practice (r=.578, p<.001). 6.To identify factors affecting patient safety management activities, a multiple regression analysis was conducted with age, education level, number of healthcare accreditation system experiences, critical reflection competency, professional pride, and person-centered care practice as independent variables. The results indicated that person-centered care practice affected patient safety management activities (β=.358, p<.001), and the explanatory power of the regression model was 22.5%. Based on the above findings, to increase clinical nurses’ patient safety management activities, methods must be found to improve the implementation of person-centered care in clinical practice. For this purpose, it is necessary to develop participatory educational programs that can integrate skills and attitudes based on conceptual knowledge of person-centered care. Additionally, intervention studies are needed to confirm the effect of person-centered care on patient safety when applied in clinical practice. Finally, an organizational culture that values person-centered care and a medical environment with sufficient human resources and material support for person-centered care should be established.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE