View : 245 Download: 0

신규간호사의 긍정심리자본 관련 요인

Title
신규간호사의 긍정심리자본 관련 요인
Other Titles
Factors Affecting the Positive Psychological Capital of New Nurses
Authors
박유연
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
신규간호사, 긍정심리자본, 디지털 역량
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신수진
Abstract
Positive psychological capital is a factor that increases individual satisfaction and performance in high-stress environments. New nurses experience negative emotions such as depression and anxiety, including extreme stress; positive psychological capital helps them recover from stress and increase their performance. It is important to identify the factors influencing positive psychological capital to provide systematic education and support to new nurses. This descriptive study aimed to identify the factors influencing the positive psychological capital of new nurses and focused on emotional intelligence, digital competence, and communication skills, which are the influencing factors identified in previous studies. This study surveyed 166 new nurses (with an experience of one year or less) working in a tertiary hospital. Data were collected using an online questionnaire from May 4 to May 16, 2023. The research instrument was a structured questionnaire consisting of 18 questions on general characteristics, 24 questions on positive psychological capital, 16 questions on emotional intelligence, 11 questions on digital competence, and 10 questions on communication skills. The collected data were analyzed using the SPSS 29.0 program. Frequency analysis, Descriptive statistics, Independent t-test, one-way ANOVA, Scheffé post hoc, Pearson's correlation coefficients, and Multiple linear regression were utilized. The results of this study are as follows: 1. New nurses' positive psychological capital averaged 3.45±0.86 out of 6, emotional intelligence averaged 4.60±0.97 out of 7, digital competence averaged 4.40±1.05 out of 7, and communication skills averaged 3.66±0.66 out of 5. 2. The positive psychological capital of new nurses was significantly higher among those who were 25 years and over (t=-2.02, 𝑝=.045), were males (t=-2.76, 𝑝=.006), considered their subjective health to be fair or good (F=11.66, 𝑝<.001), had non-shift jobs (t=-2.90, 𝑝=004), had high interpersonal satisfaction (F=37. 35, 𝑝<.001), were working overtime for 60 minutes or less (F=11.11, 𝑝<.001), had an average monthly salary of more than 3 million won (t=-2.01, 𝑝=.046), were satisfied with preceptorship training (F=6.05, 𝑝=.003), and had a mentor (t=2.05, 𝑝=.042). 3. New nurses' positive psychological capital was significantly and positively correlated with their emotional intelligence (r=.65, p<.001), digital competence (r=.67, p<.001), and communication skills (r=.53, p<.001). 4. The factors affecting new nurses’ positive psychological capital were digital competence (β=.29, 𝑝<.001), emotional intelligence (β=.27, 𝑝<.001), interpersonal satisfaction (β=.26, 𝑝<.001), and age (β=.14, 𝑝=.010); and the total explanatory power of the variables was 64.2%. The results of this study showed that higher digital competence, higher emotional intelligence, higher interpersonal satisfaction, and older age were associated with higher positive psychological capital among new nurses. Based on the results, it is necessary to include the contents of digital competence, emotional intelligence, and interpersonal competence in programs to strengthen the positive psychological capital of new nurses, and it is expected that the effectiveness of the educational intervention will be enhanced if differentiated education is applied to learners according to age. ;긍정심리자본은 스트레스가 높은 환경에서 개인의 만족도와 성과를 높이는 요인이다. 신규간호사는 극심한 스트레스를 포함하여 우울 및 불안 등의 부정적인 정서를 경험하는데, 이 시기에 스트레스의 회복을 돕고 개인의 성과를 높이는 긍정심리자본이 신규간호사에게 필요하다. 신규간호사의 긍정심리자본을 향상시키기 위한 체계적인 교육 및 관리를 위해서는 무엇보다 이와 관련된 요인을 파악하는 것이 중요하다. 본 연구는 선행연구에서 영향 요인으로 예측이 되는 감성지능, 디지털 역량, 의사소통 능력을 중심으로 신규간호사의 긍정심리자본 영향 요인을 파악하고자 시행되었으며 연구 설계는 서술적 조사연구이다. 연구대상자는 상급종합병원에 근무하는 1년 이하의 신규간호사 166명이며, 2023년 5월 4일부터 5월 16일까지 온라인 설문지로 자료를 수집하였다. 연구 도구는 일반적 특성 18문항, 긍정심리자본 24문항, 감성지능 문항 16문항, 디지털 역량 11문항, 의사소통 능력 10문항으로 구조화된 설문지였으며, 수집된 자료는 SPSS 29.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계, Independent t-test, One-way ANOVA에 사후검정은 Scheffé post hoc으로 분석하였다. 대상자의 긍정심리자본과 감성지능, 디지털 역량, 의사소통 능력의 관계는 Pearson’s correlation coefficients, 대상자의 긍정심리자본에 미치는 영향은 Multiple linear regression을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 긍정심리자본은 6점 만점에 평균 3.45±0.86점이었고, 감성지능은 7점 만점에 평균 4.60±0.97점, 디지털 역량은 7점 만점에 평균 4.40±1.05점, 의사소통 능력은 5점 만점에 평균 3.66±0.66점이었다. 2. 대상자의 긍정심리자본은 연령이 높은 집단(t=-2.02, 𝑝=.045), 남자인 경우(t=-2.76, 𝑝=.006), 주관적 건강상태가 보통, 건강하다고 생각하는 경우(F=11.66, 𝑝<.001), 상근직인 경우(t=-2.90, 𝑝=.004), 대인관계 만족도가 높은 경우(F=37.35, 𝑝<.001), 초과 근무 시간이 60분 이하인 경우(F=11.11, 𝑝<.001), 월평균 급여가 300만 원 이상인 집단(t=-2.01, 𝑝=.046), 프리셉터 교육에서 만족한 경우(F=6.05, 𝑝=.003), 멘토가 있는 경우(t=2.05, 𝑝=.042)에서 유의한 차이가 확인되었다. 3. 대상자의 긍정심리자본은 감성지능(r=.65, p<.001), 디지털 역량(r=.67, p<.001), 의사소통 능력(r=.53, p<.001)과 유의한 양의 상관관계가 있었다. 4. 대상자의 긍정심리자본의 영향 요인은 디지털 역량(β=.29, 𝑝<.001), 감성지능(β=.27, 𝑝<.001), 대인관계 만족도(β=.26, 𝑝<.001), 연령(β=.14, 𝑝=.010)순으로 유의미하였고, 변수의 총 설명력은 64.2%였다. 본 연구의 결과, 디지털 역량이 높을수록, 감성지능이 높을수록, 대인관계 만족도가 높을수록, 연령이 많을수록 긍정심리자본이 높게 나타났다. 따라서 신규간호사의 긍정심리자본을 강화하기 위한 프로그램에 디지털 역량, 감성지능, 대인관계 유능성의 내용을 포함하는 것이 필요하며 교육 중재 시 연령에 따라 학습자를 구분하여 차별화된 교육을 적용하면 교육의 효과가 높아질 것으로 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE