View : 210 Download: 0

초등교원의 예술과(미술, 음악) 교원연수 실태 및 인식

Title
초등교원의 예술과(미술, 음악) 교원연수 실태 및 인식
Other Titles
The status and perception of arts education(art, music) training among elementary school teachers
Authors
박인지
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
The present study examined the status and perception of teacher’s arts (art and music) training among elementary school teachers. Elementary school teachers (N=121) across the whole country who have completed arts and music training regardless of school types were randomly selected and assigned to a survey. Collected data were analysed by frequency analysis, multiple response frequency analysis, independent sample t-test, and one-way ANOVA based on research questions. Summary of the research is as follows. First, majority of elementary teachers who have completed arts training had a positive perception on art training, but their arts training hours and experience were relatively lower. Nonetheless, elementary school teachers recognized the importance of art education training to enhance teaching and practical abilities, and overall professionalism in art education. Second, while elementary teachers recognized strong needs for program-related subjects and teaching knowledge, they showed relatively weaker needs for technology related arts education training. In addition, they perceived a lower need in utilising digital technology through arts education. Furthermore, there was no significant difference in the professionalism of art subject teachers to implement art education in elementary schools depending on their careers and advanced undergraduate majors. It was confirmed that there was no change in expertise by area such as content knowledge utilisation ability, teaching design and execution ability, evaluation performance ability, and learner understanding ability according to the difference between career and undergraduate advanced majors. Given the results of this study, it can be inferred that developing a teacher training program is needed that can expand practical learning opportunities and strengthen capabilities to improve elementary school teachers’ professionalism. This study is expected to be used as fundamental data for the development of teacher training programs to enhance elementary school teachers' expertise in art education in the future, helping elementary school teachers improve their ability to teach art classes.;본 연구는 초등교사를 대상으로 예술과(미술, 음악) 교원연수의 실태와 이에 대한 교사들의 인식을 살펴보기 위한 목적으로 수행되었다. 2023년 4월 30일부터 2023년 5월 7일까지 교육지원청, 학교 설립 유형 등에 상관없이 전국에 위치한 초등학교 재직 교사 중 예술과, 즉 미술 교과와 음악교과 교원연수를 이수해 본 교사 121명을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 수집된 자료는 연구 문제에 따라 빈도분석, 다중 응답 빈도분석, 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)를 실시하였다. 이를 통해 도출된 연구 결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 예술과 교원연수를 이수한 대다수의 초등교사들은 교원연수 만족도에 대해 매우 긍정적으로 인식하였으나 예술과 교원연수를 이수한 시간이나 참여 경험은 비교적 적은 것으로 나타났다. 그러나 초등교사들은 모두 수업 능력의 신장, 실기 능력 강화 등 예술수업의 전문성을 갖추기 위하여 예술과 교원연수의 필요성을 강하게 인식하고 있었다. 둘째, 초등교사들은 예술교과 연수 프로그램 개설에서 교과 및 교수지식 관련 프로그램은 높은 필요성을 보인 반면 테크놀로지와 관련된 예술교육공학 프로그램의 필요성은 상대적으로 낮게 인식하고 있었다. 또한 예술수업을 통해 달성하고자 하는 가치에서도 디지털테크놀로지 활용은 비교적 낮은 인식을 나타냈다. 셋째, 초등학교 예술교육을 시행하기 위한 예술교과 교원의 전문성과 관련하여 경력과 학부 심화 전공에 따라 유의미한 차이가 나지 않았다. 내용 지식 활용 역량, 교수 설계 및 실행 역량, 평가 수행 역량, 학습자 이해 역량 등의 영역별 전문성은 경력 및 학부 심화전공 간의 차이에 따른 변화가 없음을 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 초등교사들의 예술교육 전문성 향상을 위한 실질적인 배움의 기회 확대와 역량 강화를 위한 교원연수 프로그램의 개발이 필요함을 제안하였다. 본 연구가 향후 초등교사의 예술교육 전문성 신장을 위한 교원연수 프로그램 개발에 기초 자료로 활용되어 초등교사의 예술수업 교수역량 향상에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE