View : 428 Download: 0

기독교 세계관에 근거한 초등학교 인공지능윤리교육 교육과정 재구성 연구

Title
기독교 세계관에 근거한 초등학교 인공지능윤리교육 교육과정 재구성 연구
Other Titles
A study on curriculum development for Artificial Intelligence Ethics in elementary school based on Christian Worldview : Focusing on the Big Picture Model
Authors
구은영
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김정효
Abstract
본 연구의 목적은 연구자가 속한 기독교학교의 교육이념에 부합하도록 기독교 세계관에 근거한 초등학교 4학년 인공지능윤리교육 교육과정을 재구성하고 실행하는 실행연구이다. 이를 위하여 교육부(2021c)의 「초·중등 인공지능 교육 내용 기준」과 관련연구를 분석하고, 기독교 교육과정 재구성 모형인 NICE(2015)의 Big Picture 모형을 사용하여 인공지능윤리 단원을 재구성하였다. 또한, 기독교 세계관으로 재구성된 인공지능윤리교육을 초등학교 4학년에게 실행하여 참여 학생들의 인공지능 윤리의식 변화에 대해 알아보았다. 현재 우리나라의 초등학교에서 인공지능교육이 활발히 이루어지고 있지만, 교육부(2021c)의 초등학교 1~4학년 인공지능교육 내용 기준에는 인공지능윤리교육이 나오지 않고 초등학교 5~6학년이 되어서야 인공지능윤리교육을 다룬다. 또한, 초등학교 1~4학년 인공지능교육 내용 기준에서 인공지능의 사회적 영향에 대해 다루는데, 이때는 인공지능의 긍정적인 영향만 다룬다. 더불어 초등 인공지능윤리 관련 연구에서는 ‘AI와 인간’영역에 대한 인공지능윤리 요소가 포함되어 있지 않다. 교육부, 한국과학창의재단(2021a)이 발간한 초등학교 1~4학년 학교에서 만나는 인공지능 수업교재에는 인간보다 인공지능의 우월성을 강조하며 인공지능과 인간 간의 관계 설정을 어떻게 하여야 하는가에 대해 많은 문제를 야기하고 있다. 더욱이 인간을 창조 세계를 다스리는 하나님의 대리자로 보는 성경적 세계관에서의 인간관과 부합하지 않기에 기독교 학교에서 이러한 교육과정을 그대로 가르치기 어려워 보인다. 기독교학교교육연구소(2021)에 따르면 현재 우리나라의 기독교 학교는 기독교 사립학교와 기독교 대안학교를 포함하여 674개이다. 나날이 인공지능교육이 중요성을 더해가는 시점에서 기독교 학교에서 기독교적 세계관에 부합하는 인공지능윤리교육 교육과정의 개발이 시급하다. 이에 인간의 가치와 관련된 윤리 요소를 포함해 인공지능 문제를 비판적으로 사고할 수 있도록, 기독교 세계관에 근거한 초등학교 인공지능윤리교육 교육과정을 재구성하고 실행하였다. 이에 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, Big Picture 모형으로 재구성된 초등학교 인공지능윤리교육 교육과정은 어떠한가? 둘째, 재구성된 기독교적 인공지능윤리교육 교육과정은 참여 학생들의 인공지능윤리 의식에 어떠한 변화를 가져오는가? 본 연구는 2021년 11월부터 2022년 12월까지 진행되었으며, 먼저 인공지능윤리 교육과정과 관련 연구를 분석하고, 기독교 세계관에 근거하여 기독교 교육과정에서 윤리와 기술이 학습의 주제로 어떻게 다루어지는지와 기독교 교육과정 재구성 이론을 알아보았다. 기독교적으로 재구성된 초등학교 인공지능윤리교육 교육과정은 다음과 같은 절차로 개발되었다. NICE(2015)의 Big Picture 모형을 적용하여 먼저는 기독교 세계관으로 학습주제를 탐색하였다. 기독교 세계관의 요소인 창조, 타락, 구속, 회복으로 인공지능윤리단원을 재해석한 후, 기독교 세계관에 근거하여 NICE(2015)의 천국시민소양을 선택하였다. 영속적 이해, 핵심질문을 개발하고 지식과 기능을 설정하여 기독교적 인공지능윤리교육요소를 추출하였다. 모든 과정을 정리하며 이 단원의 주요 아이디어를 한 문장으로 요약하였다. Big Picture 모형을 토대로 차시별 학습 목표와 교수·학습 활동을 구성하였고 총 8차시의 기독교적 초등학교 인공지능윤리교육 교육과정이 개발되었다. 본 연구는 서울 E 초등학교 4학년 한 학급 학생 25명을 대상으로 적용되었으며, 학생들의 인공지능윤리 의식을 확인하기 위해 사전·사후 설문, 매 수업 후 수업 후기 작성, 교사의 관찰, 비구조화된 면담, 학습 결과물을 자료로 수집하여 분석하였다. 이에 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 기독교적 인공지능윤리교육 교육과정은 Big Picture 모형을 중심으로 재구성되었다. 먼저 기독교 세계관에 근거하여 학습주제를 탐색하고, 천국시민소양인 ‘왜곡에 대한 도전’과 ‘세상을 돌봄’ 소양을 선택하였다. 영속적 이해는 ‘AI와 인간에서 인간은 인공지능 기술을 개발 사용할 때 청지기로서 임한다.’,‘AI와 사회에서 인공지능기술은 사회에 긍정적 부정적 영향을 끼치며 인간은 인공지능기술 사용에 있어서 하나님의 도덕체계에 준수해야 한다.’,‘AI와 기술에서 인간은 인공지능기술을 개발할 때 하나님의 대리인으로서 책임을 가져야 한다.’로 설정하였다. 단원의 핵심 질문은 ‘인공지능은 인간을 대체할 수 있는가?’와 ‘청지기로서 우리는 인공지능을 어떻게 개발·사용해야 할까? ’로 설정하였다. 그 후 지식과 기능, 인공지능윤리 요소를 추출하였다. 추출한 인공지능윤리 요소는 인간의 가치, 오남용, 공공성, 책임성, 공정성, 통제성, 투명성이다. 마지막으로 단원의 주요 아이디어를 구성하고, 설정된 Big Picture 모형으로 차시별 학습 목표와 학습 활동을 구성하여 기독교 세계관에 근거한 초등학교 인공지능윤리 교육과정을 개발하였다. 둘째, 기독교적으로 재구성된 인공지능윤리 교육과정은 학생들의 인공지능윤리 의식 신장에 도움이 되었다. 교육과정 적용 후 학생들은 인공지능윤리에 관해 설명할 수 있었으며 내용적인 측면에서 ‘AI와 인간’, ‘AI와 사회’, ‘AI와 기술’영역별로 인공지능윤리의식이 향상되었다. 또한 Big Picture 모형에서 설정한 천국시민소양 측면에서 ‘왜곡에 대한 도전’과 ‘세상을 돌봄’ 역량을 기르게 되었다. 이상에 따라 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 다수의 기독교 학교와 협력적인 연구가 필요하다. 본 연구는 연구자가 있는 현장인 기독교 학교의 교육이념에 부합하기 위해 시도한 재구성 연구로 다른 기독교 학교와 협력하는 연구가 필요하다. 이를 위해 기독교 교육과정 개발 연수가 뒷받침되어야 한다. Big Picture 모형은 삶의 전이와 실천하는 제자도를 중요시하기에 의미가 있다. 기독교 교육과정 재구성 모형인 Big Picture 모형에 대한 교사 교육이 이루어져야 한다. 둘째, 저학년을 대상으로 하는 인공지능 윤리교육 연구가 필요하다. 본 연구는 4학년을 대상으로 진행되었는데 해외 교육과정을 살펴보면 유치원생부터 인공지능윤리교육을 실행한다. 우리나라에서도 저학년을 대상으로 하는 인공지능윤리교육이 실행되어야 한다. 셋째, 인공지능윤리교육은 다양한 교과와의 융합이 필요하다. 인공지능윤리는 초등학교의 다른 교과와 연계되어 교육할 수 있다. 초등 사회, 과학 등 다양한 교과와 연계한 후속 연구가 필요하다.;The purpose of the study is to develop and implement an Artificial Intelligence Ethics education curriculum for elementary 4th grade based on a Christian worldview. “Artificial Intelligence Education Content Standards for Elementary and Secondary Schools” by the Ministry of Education(2021) and previous studies were analyzed, and the AI ​​ethics unit was reconstructed using the Big Picture model of NICE (2015), a Christian curriculum reconstruction model. AI ethics education, reconstructed from a Christian worldview, was carried out to 4th graders in elementary school to investigate changes in Artificial Intelligence ethical awareness of participating students. Currently, Artificial Intelligence education is being actively conducted in elementary schools in Korea, but AI ethics education is not included in the content standards of Artificial Intelligence education for grades 1 to 4 of elementary school by the Ministry of Education (2021). In addition, in the preceding research on AI ethics in elementary school, there is no AI ethics element for the area of 'AI and humans', and in the artificial intelligence class textbooks for 1st to 4th grade elementary schools published by the Ministry of Education and the Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity (2021), emphasizes the superiority of Artificial Intelligence. It seems difficult to teach this curriculum in Christian schools as it does not match the view of human beings in the biblical worldview, which regards humans as God's agents who rule the world. According to the Christian School Education Research Institute (2021), there are currently 674 Christian schools in Korea, including Christian private schools and Christian alternative schools. At a time when artificial intelligence education is increasing in importance day by day, it is urgent to develop an artificial intelligence ethics education curriculum that meets the Christian worldview in Christian schools. Therefore, in order to critically think about artificial intelligence issues, including ethical factors related to human values, the elementary school artificial intelligence ethics education curriculum based on a Christian worldview was reconstructed and implemented. Therefore, the research questions of this study are as follows. First, how is the elementary AI ethics curriculum reconstructed as a Big Picture model? Second, what kind of change does the reconstructed Christian AI ethics curriculum bring to the AI ethics consciousness of the participating students? This study was conducted from November 2021 to December 2022. Current Artificial Intelligence Ethics ethics curriculum and previous research analysis, the Christian worldview, ethics and technology in the Christian worldview, and the theory of Christian curriculum reconstruction were examined. The elementary Artificial Intelligence Ethics education curriculum reconstructed in a Christian way was developed with the following procedure. By applying the Big Picture model of NICE (2015), the unit was first understood with a Christian worldview. Creation, fall, redemption, and restoration, which are elements of the Christian worldview, have reinterpreted the AI ​​Ethics Unit. After that, based on the Christian worldview, NICE (2015)'s Threads were selected. Christian artificial intelligence ethics education elements were extracted by developing enduring understanding and essential questions and setting knowledge and skills. The main idea of ​​this unit was summarized in one sentence. Based on the Big Picture model, learning goals and teaching/learning activities for each class were configured, and a Christian elementary school artificial intelligence ethics education curriculum for a total of 8 classes was developed. This study was applied to 25 students in a class of 4th grade at E Elementary School in Seoul. In order to confirm the students' awareness of artificial intelligence ethics, pre- and post-surveys, journals, teacher's observations, interview and learning outcomes were used as qualitative analysis. Therefore, the conclusion of this study is as follows. First, the Christian AI ethics education curriculum was reorganized by focusing on the Big Picture model. Based on the Christian worldview, the unit was understood, and after selecting the Threads, the Enduring understanding, Essential questions, Knowledge and Skills, and the elements of artificial intelligence ethics were extracted. And then, the main ideas of the unit were formed. The learning goals and learning activities for each class were set using the Big Picture model to reconstruct the Christian elementary school artificial intelligence ethics curriculum. Second, the artificial intelligence ethics curriculum reconstructed in a Christian way was helpful in raising students' awareness of artificial intelligence ethics. After applying the curriculum, students were able to explain artificial intelligence ethics, and in terms of content, their awareness of artificial intelligence ethics improved in the areas of ‘AI and humans’, ‘AI and society’, and ‘AI and technology’. In addition, in terms of the Threads set in the Big Picture model, ‘Challenge against distortion’ and ‘Caring for the world’ competency were developed. According to the above, the suggestions of this study are as follows. First, a number of Christian schools and cooperative research are needed. This study is a reconstructive study attempted to conform to the educational ideology of the Christian school, where the researcher is teaching, so research in cooperation with other Christian schools is needed. For this, Christian curriculum development training should be supported. The Big Picture model emphasizes the transferal and discipleship in practice, so it is necessary to educate teachers with a reconstruction model of the Christian curriculum. Second, research on AI ethics education targeting lower grades should be conducted. This study was conducted for 4th graders, and if you look at the overseas curriculum, artificial intelligence ethics education is implemented from kindergarten students. In Korea, artificial intelligence ethics education for lower grades is also needed. Third, artificial intelligence ethics education needs convergence with various subjects. Artificial intelligence ethics can be taught in connection with other subjects in elementary school. It is necessary to conduct research in connection with various subjects such as elementary social studies, practical subjects, science.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE