View : 405 Download: 0

청소년이 지각한 부모의 심리적 통제가 전위공격성에 미치는 영향

Title
청소년이 지각한 부모의 심리적 통제가 전위공격성에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Parents’ Psychological Control on Displaced Aggression : The Sequential Mediating Effect of Emotional Clarity and Ambivalence over Emotional Expression
Authors
한소연
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
남지은
Abstract
본 연구의 목적은 청소년들을 대상으로 이들이 지각하는 부모의 심리적 통제와 전위공격성의 관계에서 정서인식명확성과 정서표현양가성의 순차적 매개효과를 밝히는 데 있다. 이를 위해 17~19세 남녀 청소년 363명(남자 167명, 여자 196명)을 대상으로 부모의 심리적 통제 척도, 전위공격성 척도, 정서인식명확성 척도, 정서표현양가성 척도로 구성된 자기 보고식 설문조사를 실시한 후 수집된 363개 표본을 이용해 변인 간의 관계를 살펴보았다. 17~19세 청소년을 대상으로 인구통계학적인 질문에 주 양육자 및 가족 구성원에 관한 질문을 포함하여 지각된 부모의 심리적 통제, 전위공격성, 정서인식명확성, 정서표현양가성을 측정하는 척도를 사용하여 온라인 설문조사를 실시하였으며 수집된 설문자료는 SPSS 20.0과 Macro 4.1을 이용하여 분석하였다. 수집된 자료를 기반으로 먼저 각 변인의 일반적인 경향을 알아보기 위해 기술통계 분석을 실시한 후 상관분석을 실시하였다. 이후 정서인식명확성과 정서표현양가성의 순차적 매개효과를 알아보기 위해 Macro Model 6으로 분석하여 청소년이 지각한 부모의 심리적 통제가 전위공격성에 미치는 영향에서 정서인식명확성과 정서표현양가성의 매개효과가 유의적임을 검정하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 변인의 상관관계를 분석한 결과 지각된 부모의 심리적 통제, 전위공격성, 정서인식명확성, 정서표현양가성 각 변인 간 관련성이 모두 유의하게 나타났다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 전위공격성의 관계에서 정서인식명확성과 정서표현 양가성의 순차적 매개효과를 검증한 결과 정서인식명확성을 매개한 경로와 정서 표현양가성을 매개한 경로, 정서인식명확성과 정서표현양가성을 순차적으로 매개한 경로 모두 유의한 것으로 나타났으며, 부모의 심리적 통제의 직접 효과 또한 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 전위공격성 간의 관계에서 정서인식명확성과 정서표현양가성의 순차적 매개효과를 검정하기 위해 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시한 결과 부모의 심리적 통제와 전위공격성 간의 관계에서 정서인식명확성과 정서표현양가성이 부분매개효과를 나타냈으며, 정서인식명확성과 정서표현양가성을 매개로 하는 순차적 매개 모형의 적합도가 적절하였다. 즉 부모의 심리적 통제가 전위공격성에 미치는 영향에서 순차적으로 정서인식명확성과 정서표현양가성을 투입했을 때 매개효과는 간접매개로 유의했으며, 이는 청소년 자녀가 부모의 심리적 통제를 지각하는 정도가 전위공격성에 미치는 정적 영향에서 두 변인이 매개 역할을 한다는 것을 의미한다. 연구 결과를 종합해보면, 본 연구는 청소년이 지각한 부모의 심리적 통제가 직접적으로 이들의 전위공격성을 예측하며, 정서인식명확성과 정서표현양가성을 통하여 전위공격성으로 이어질 수 있음을 확인하였다. 즉, 청소년 자녀의 전위공격성을 예측하는 변인들과 그 기제를 확인하였다는 점에서 의의가 있다. 특히 전위공격성에 영향을 미치는 여러 중요한 변인 중 외적 요인으로 가정 환경적 요인인 부모의 심리적 통제와 내적 요인으로 정서적 요인인 정서인식명확성과 정서표현양가성 모두 전위공격성에 영향을 미치고 있음을 확인했다. 특히 전위공격성이 부모의 심리적 통제, 정서인식명확성, 정서표현양가성 각각의 변인들과 함께 진행된 연구가 상대적으로 적기 때문에 본 연구를 통해 서로에 대한 관련성을 증명했다는 점에 의의가 있다. 또한, 부모의 심리적 통제와 전위공격성의 관계에서 정서인식명확성과 정서표현양가성의 매개효과를 확인함으로써 고등학생을 포함한 17~19세 청소년의 전위공격성에 대한 교육 및 상담 개입 전략 또는 방안을 마련하는데 본 연구 결과를 활용할 수 있을 것으로 기대된다.;The purpose of the study is to investigate the sequential dual mediating effects of emotional clarity and Ambivalence over emotional expression on the cognitive-affective aspects on the relationship between parents’ psychological control by adolescents and their displaced aggression. For this purpose, the researcher administered a self-report questionnaire comprised of scales on parents’ psychological control, displaced aggression, emotional clarity, and ambivalence over emotional expression to 363 teenagers aged 17 to 19 (boys: 167, girls: 196) and used to examine the relationship among the variables. In the online survey, a scale on parents’ psychological control was used that contained questions about them in addition to demographic questions for teenagers aged 17 to 19 along with scales on displaced aggression, emotional clarity, and ambivalence over emotional expression. Collected quesionnaires were analyzed with SPSS 20.0 and Macro 4.1 programs. Descriptive statistical analyses were conducted and followed by correlation analyses to figure out the general tendencies of each variable based on the collected data. Following a regression analysis to examine separate mediating effects, Macro Model 6 was carried out to analyze the mediating effects of emotional clarity and the dual 98 mediating effects of ambivalence over emotional expression to test whether the variables had significant mediating effects on the impacts of parents’ psychological control perceived by adolescents and their displaced aggression. The main findings are as follows: First, the study analyzed the correlations of each variable. As a result of correlation analysis between variables, parents’ psychological control showed a positive correlation with displaced aggression, and ambivalence over emotional expression, while emotional clarity showed negative correlations with other variables. Furthermore, the study performed bootstrapping to test the mediating effects of emotional clarity and ambivalence over emotional expression on the relationship between parents’ psychological control and displaced aggression and found that both the variables had partial mediating effects between them. The result also demonstrated proper fitness of the sequential dual mediating model via displaced aggression and ambivalence over emotional expression. that is, there were significant dual partial mediating effects when displaced aggression and ambivalence over emotional expression were sequentially put in the impacts of the conditional regard of parents on displaced aggression which indicates that these two variables played mediating role on the positive impacts of the perception level of adolescence on parents’ psychological control on their displaced aggression. In short, the findings of the study demonstrate that parents’ psychological control perceived by adolescents directly predicted their displaced aggression and could caused it via displaced aggression and ambivalence over emotional expression. In other words, the study is significant in that it demonstrated variables causing displaced aggression in adolescent children and their mechanisms. It was found that their displaced aggression was under the influence of parents’ psychological control, and environmental or family factor of the different variables influencing their displaced aggression, and also their emotional clarity and ambivalence over emotional expression as affective factors. Displaced aggression is a variables that has not received much research interest in the nation with few studies that addressed it along with parents’ psychological control. The present study demonstrated connections between them, thus holding its significance. The study also demonstrated the mediating effects of displaced aggression and adolescent children on the relationship between parents’ psychological control and displaced aggression, providing its findings to serve as a basis in education and counseling intervention strategies of measures for the displaced aggression of teenagers aged 17 to 19.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE