View : 298 Download: 0

만 2~5세 자녀의 의생활과 부모의 지도 실태 및 인식

Title
만 2~5세 자녀의 의생활과 부모의 지도 실태 및 인식
Other Titles
Clothing Life of Children aged 2~5 years and Parents’ Guidance and Awareness
Authors
안수정
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 가정에서 만 2~5세 자녀의 의생활 실태 및 자녀의 연령 변인에 따른 차이를 살펴보고, 부모의 의생활 지도 실태 및 인식을 알아보는 것이다. 본 연구는 유아교육기관에 재원 중인 만 2~5세 자녀를 둔 부모 339명을 대상으로, 자녀의 의생활과 부모의 지도 실태 및 인식을 알아보기 위해 연구자가 관련 문헌들을 바탕으로 제작한 부모용 설문지를 사용하였다. 자녀의 의생활 실태를 파악하고자 의복 입기 및 벗기, 정리 및 관리, 선택, 구매와 같이 네 부분으로 구성하고, 다양한 의복 종류 및 상황에서의 자녀 주도 정도와 구매 실태 전반에 대해 응답하도록 하였다. 부모의 의생활 지도 실태 및 인식은 지도 실태와 인식 두 부분으로 구성하고, 지도 여부 및 교육 경험과 지도의 중요성 및 어려움, 교육의 필요성 등을 응답하도록 하였다. 자료분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하고, Kruskal-Wallis 검증과 사후검증을 위한 Mann-Whitney U, 교차분석을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 2~5세 자녀의 의복 입기 및 벗기는 부모와 자녀가 함께하는 편이었으며, 의복 종류와 상황에 따라 자녀의 주도 정도가 달랐고, 자녀의 연령이 높을수록 주도 정도가 높아지는 경향 및 연령에 따른 유의한 차이가 나타났다. 자녀의 의복 정리 및 관리는 부모가 해주는 편이었으며, 정리방법과 상황에 따라 자녀의 주도 정도가 달랐고, 자녀의 연령이 높을수록 주도 정도가 높아지는 경향 및 연령에 따른 유의한 차이가 나타났다. 자녀의 의복 선택은 부모가 해주는 편과 부모와 자녀가 함께하는 사이 정도였으며, 의복 종류와 상황에 따라 자녀의 주도 정도가 달랐고, 만 2세, 4세, 3세, 5세 순으로 주도 정도가 높아지는 경향이 있었다. 집단 간 유의한 차이의 양상은 조금씩 달랐으나 주로 만 3세와 5세의 자녀들이 2세보다는 자신의 의복을 스스로 선택하는 것으로 나타났다. 자녀의 의복 구매는 주로 부모의 의견으로 이루어지고 있었으며, 만 5세인 집단이 2세인 집단보다는 자녀의 의견을 반영하는 경우가 많았고, 2세인 집단이 3세 이상인 집단들보다 부모와 자녀의 의견을 반영하는 경우가 적어 유의한 차이가 나타났다. 또한 부모들은 자녀의 의복 구매 시 주로 디자인을 중요하게 고려하였으며, 일상적인 의복은 온라인, 특별한 날의 의복은 백화점을 많이 이용하였고, 필요에 의해 구매하는 편이며, 부모 대다수가 월 5~20만원 사이의 비용을 사용하고 있었다. 둘째, 만 2~5세 자녀를 둔 부모들은 일상생활영역 가운데 의생활은 많이 지도하고 있지 않으며, 중요성 및 어려움에 대한 인식도 낮은 편이었다. 의생활 지도 영역 중 부모의 대다수가 의복 입기 및 벗기와 정리 및 관리를 중요하게 생각하고, 과반수가 정리 및 관리를 어렵게 인식하고 있었다. 어려움의 이유로는 자녀가 하는 데 오래 걸리고, 스스로 하려 하지 않고, 잘하지 못하는 것이 유사하게 많이 나타났다. 또한 부모의 57.8%는 의생활 지도를 하고 있으며 대부분 자녀의 특성과 상황을 고려한다고 하였고, 42.2%는 하고 있지 않으며 그 이유로 자녀가 크면 알게 될 거라서, 아직 어려서가 많았다. 부모들은 주로 인터넷과 가족 및 지인에게서 지도 정보를 구하고 있으며, 91.4%가 의생활 지도 부모교육에 참여한 경험이 없고, 필요성은 보통 및 필요함 정도로 인식하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로, 영유아가 발달 수준에 맞게 의생활을 스스로 해 보는 경험을 통해 자조 기술을 발달해갈 수 있도록 전문가와 부모 모두 영유아의 의생활 및 지도에 대한 지속적인 관심을 기울여야 할 필요성을 제시하였다. 또한 영유아의 의생활 및 지도에 중요한 역할을 하는 부모에게 의생활 지도에 대한 올바른 이해와 인식, 전문적인 능력을 높여주는 것이 필요하며, 부모의 구체적인 욕구 및 요구, 어려움을 파악해 그들의 의생활 지도를 효율적이고 효과적으로 지원하고자 노력을 기울일 필요가 있다는 시사점을 도출하였다.;The purpose of the study is to examine the clothing life of children aged 2~5 years at home and the differences according to a variable of age, investigating parents' guidance and perception on children's clothing. In this study, we targeted 339 parents who have children aged 2~5 years enrolled in early childhood educational institution and used a questionnaire for parents made by researchers based on related literature to investigate the clothing life, parent’s guidance and awareness. To understand the actual clothing life of children, it consists of 4 parts; wearing and taking off, organizing and managing, selecting and purchasing, and responding to the lead degree of children and overall purchase condition in various types of clothes and situation. The guidance status of the clothing life and awareness by parents consist of two parts; status of guidance and awareness, and parents were asked to respond the status of guidance, educational experience, importance and difficulty of guidance and necessity of education, etc. We calculated the frequency, percentage, mean and standard deviation to analyze data and conducted Mann-Whitney U for Kruskal-Wallis and post-hoc tests and chi-square test. The following is the results of research problem. First, children aged 2~5 years tended to wear and take off their clothes together with parents, and a degree to which children took the initiative varied as kinds and situations of clothing. The older the children, the greater the initiative, showing a significant difference according to age. Parents tended to organize and manage their children's clothes, and a degree to which children took the initiative varied as the method of organizing and a situation. As the children got older, the degree of the initiative tended to increase and there was a significant difference according to age. The children's choice of clothing was between being likely to be made by parents and being together by parents and children, and the lead degree of children differed depending on the clothing type and situation, and the lead degree tended to increase in the order of aged 2 years, 4 years, 3 years, and 5 years. Significant differences between groups showed a little different pattern but in general it revealed children aged 3 years and 5 years chose their clothes themselves than children aged 2 years. The purchase of children's clothing were mainly affected by parents opinions, and a significant difference was showed in that the 5 years old group reflected their own opinions more often rather than the 2 years old group, and the 2 years old group did than 3 years old group. In addition, when purchasing children's clothes, parents considered design as important, and mainly everyday dress was purchased online and clothes for a special day at a department store. The need mainly led to purchase and most of the parents spent between 50,000 won and 200,000 won per month. Second, parents who have children aged 2 years to 5 years have guided not so much in their daily life, and have a low tendency to their awareness of importance and difficulties. As for clothing life guidance areas, most of the parents considered wearing and taking off, organizing and managing clothes as important. Also the more than half of them recognized organizing and managing as difficult. The reason for the difficulty was showed similarly that; children take much time to do, do not try on their own, and do not well. In addition, 57.8% of parents have guided clothing life and most of them consider the personality and situation of their children, and 42.2% have not because they believe that their children would know it as growing up and children are still young. In general, parents have asked guidance method from the Internet and from their family members and acquaintances. 91.4% of parents had no experience in participating in parent education for clothing life guidance, and the necessity of it was observed as moderate and necessary. Based on the above results, this study suggests that the need for both parents and experts to continually pay attention to children's clothing life and guidance in order for them to develop self-help skills through their own clothing life adequate for their developmental level. In addition, parents play an important role in children's clothing and guidance so it is needed to raise their understanding, awareness and skills for children's clothing guidance. The study has a suggestion that it is required to identify parents' specific needs and difficulties and make efforts to support their clothing guidance effectively and efficiently.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE