View : 287 Download: 0

인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업이 중학생의 의사소통능력에 미치는 영향

Title
인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업이 중학생의 의사소통능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Emoticon Design Class Using Artificial Intelligence on Communication Skills of Middle School Students
Authors
송채은
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 AI융합교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
경제, 사회, 교육 등 모든 분야에서 급속도로 디지털 전환을 맞이하고 있는 현대 사회에서 의사소통의 방식 또한 점차 다양해지고 있다. 특히 청소년들은 의사소통을 전통적인 면대면 대화 상황뿐 아니라 온라인을 포괄하는 넓은 개념으로 인식하고 있으며, 비언어적 요소를 표현하기 어려운 온라인 대화 상황에서 이를 보완하기 위한 수단으로 이모티콘을 사용하고 있다. 소통 방식이 다양화됨에 따라 주체적으로 소통하며 살아가기 위한 의사소통능력의 함양은 더욱 중요해지고 있다. 의사소통능력은 대화의 상황과 맥락에 따라 언어적 요소와 비언어적 요소를 적절히 활용하며 자신의 의견을 전달하고 타인의 의견을 수용하는 능력이다. 따라서 효과적인 의사소통을 위해서는 언어적 요소뿐 아니라 비언어적 요소에 대한 이해가 중요하다. 미술은 언어적 소통과 함께 다양한 시각 이미지를 기반으로 한 비언어적 소통을 경험할 수 있으므로 의사소통의 언어적 요소와 비언어적 요소를 모두 학습하기에 적절한 과목이다. 특히 이모티콘은 비대면 의사소통 상황에서 비언어적 표현을 보완하기 위해 등장한 시각 이미지로, 시각 이미지를 활용한 소통을 경험하기에 적합한 수업 주제이다. 또한 미술은 다양한 분야와의 연계 및 융합을 통해 삶의 문제를 해결하는 것을 목표로 하는 과목이므로 동시대의 흐름을 반영하여 인공지능을 비롯한 다양한 디지털 매체를 활용하는 것이 필요하다. 이에 본 연구에서는 인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업이 중학생의 의사소통능력과 의사소통능력 하위 영역에 미치는 영향을 알아보는 것을 연구 목적으로 설정하였다. 이를 위한 연구 내용과 방법은 다음과 같다. 첫째, 인공지능과 교육, 의사소통능력, 이모티콘 디자인과 관련된 문헌을 살펴보며 연구의 목적과 필요성을 도출하였다. 둘째, 현재 교육 현장에서 적용되고 있는 2015 개정 중학교 미술과 교육과정과 곧 도입될 2022 개정 중학교 미술과 교육과정 시안, 그리고 이모티콘 관련 미술 교과서 내용 분석을 통해 이모티콘 디자인 수업과 의사소통능력의 연계 가능성 및 인공지능 활용의 필요성을 살펴보았다. 셋째, 이론적 고찰과 교육과정 및 교과서 분석 결과를 종합하여 인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업을 주제로 한 교수-학습 프로그램을 설계하였다. 넷째, 서울특별시 강동구에 위치한 G 중학교 3학년 8학급의 학생 205명을 연구 대상으로 선정하고, 한국교육개발원(2003)에서 개발한 의사소통능력 측정 도구 검사지를 사용하여 사전검사를 실시하였다. 다섯째, 2022년 8월부터 10월까지 총 8차시의 수업을 진행한 후 사후검사와 수업 만족도 조사, 자기평가, 수업 소감 인터뷰를 실시하였다. 여섯째, 사전·사후 검사는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) Ver 29.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 신뢰도 분석과 대응표본 t-test를 시행하고 양적으로 분석하였다. 이후 수업 결과물, 학생들의 수업 만족도 조사, 자기평가, 수업 소감 인터뷰 내용을 질적으로 분석하였다. 마지막으로, 양적 분석과 질적 분석 결과를 종합하여 인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업이 중학생의 의사소통능력에 미치는 영향에 대한 결론을 도출하였다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업이 중학생의 의사소통능력 향상에 유의미한 효과가 있음을 확인하였다. 의사소통능력의 향상을 알아보기 위해 실시한 사전·사후검사 결과 의사소통능력이 0.42점 증가하여 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업이 중학생의 의사소통능력 하위 영역에 유의미한 효과가 있음을 확인하였다. 의사소통능력의 5가지 하위 영역 모두 사전검사에 비해 사후검사 점수가 통계적으로 유의미하게 증가하였다. 셋째, 수업 결과물, 수업 만족도, 자기평가, 학생 인터뷰 내용에 대한 질적 분석 결과 학생들은 인공지능을 활용한 창작 과정에 적극적으로 참여하며 구상한 아이디어를 효과적으로 표현하고, 완성된 수업 결과물을 의사소통에 활용하였다. ‘인공지능에 대한 인식 변화’, ‘이모티콘에 대한 인식 및 흥미’, ‘의사소통에 대한 인식 변화’, ‘교수학습 만족도’ 영역 모두 만족도가 높았으며, 특히 이모티콘 제작 과정에 인공지능 프로그램을 활용하는 것과 자신이 만든 이모티콘을 대화 상황에서 활용해보는 경험에 대한 만족도가 높은 것으로 확인되었다. 본 연구는 인공지능을 활용한 이모티콘 디자인 수업을 통해 중학생 학습자들이 다양한 의사소통 상황에서 언어적 요소와 비언어적 요소를 효과적으로 활용하며 의사소통할 수 있는 적극적인 의사소통의 주체로 성장할 수 있도록 하는 것을 목표로 하였다. 인공지능 매체의 발달로 교육에서 인공지능 기술을 활용하고 교육적 효과를 검증하려는 다양한 시도가 이루어지기 시작한 현시점에서 미래 미술교육이 나아가야 할 방향성을 제시하는 데 본 연구가 일조하기를 바란다.;In modern society where every field is facing rapid digital transformation include economy, society, and education, ways of communication are also gradually diversifying. In particular, teenagers perceive communication as a broad concept that encompasses online situations as well as traditional face-to-face conversations. And they use emoticons as a means to supplement nonverbal elements, which poorly expressed in online conversation situations. As methods of communication are diversified, cultivation of communication skills become more important to live and communicate autonomously. Communication skills are a capacity to convey one's opinion and accept others’ by properly utilizing verbal and non-verbal elements depending on the situations and contexts of the conversation. Therefore, understanding not only verbal but also nonverbal elements is essential for effective communication. Art is an appropriate subject to learn both verbal and nonverbal elements of communication since students can experience nonverbal communication based on various visual images as well as verbal communication. Especially, emoticon is a visual image developed to supplement nonverbal expressions in non-face-to-face communication situations, and a suitable class topic to make students experience communication using visual images. Also, goals of art education is to solve life problems through convergence with other various fields, it is necessary to utilize various digital media, including artificial intelligence, reflecting the contemporary trend. Therefore, the purpose of this study is to find out the effects of emoticon design classes using artificial intelligence on middle school students’ communication skills and its sub-areas. Study methods to achieve the purpose are as follows. First, the purpose and necessity of this study were derived from referring literature related to artificial intelligence and education, communication skills, and emoticon design. Second, it looks into the possibility of connecting emoticon design classes with communication skills and the need to use artificial intelligence by analyzing the 2015 revised middle school art curriculum, the 2022 revised middle school art curriculum draft, and contents related to emoticons in art textbooks. Third, a teaching-learning program with the theme of emoticon design classes using artificial intelligence was designed by integrating theoretical consideration, analysis of middle school art curriculum and textbooks. Fourth, 205 students in the 9th grade of G Middle School located in Gangdong-gu, Seoul, were selected as subjects for the study, and a pre-test was conducted using the communication skill measurement tool developed by the KEDI(Korea Educational Development Institute) in 2003. Fifth, after implementing eight periods of experiment class from August to October 2022, the post-test, class satisfaction survey, self-evaluation, and interviews were conducted. Sixth, the pre-and-post test were quantitatively analyzed using SPSS(Statistical Package for the Social Science) Ver 29.0 statistical package program after conducted reliability analysis and paired sample t-test. After that, post-test, class satisfaction survey, self-evaluation, and contents of the interviews were qualitatively analyzed. Finally, by putting the results of quantitative and qualitative analysis together, a conclusion was drawn on the effects of emoticon design class using artificial intelligence on communication skills of middle school students. The conclusions of this study are as follows. First, emoticon design class using artificial intelligence has meaningful effects on improving the communication skills of middle school students. By the results of the pre-and-post test conducted to find out the improvement of communication skills, it was shown that communication skills increased by 0.42 points, which represents statistically meaningful difference. Second, emoticon design class using artificial intelligence has meaningful effects on improving the communication skills sub-areas of middle school students. Compared to the pre-and-post test scores of five sub-areas of communication skills showed overall statistically meaningful differences. Third, the result of qualitative analysis which include class results, class satisfaction, self-evaluation, and interview, students actively participated in the process of create using artificial intelligence, expressed their ideas effectively, and used their own emoticons for communication. It was shown that satisfaction was high in the areas of ‘change in perception of artificial intelligence’, ‘recognition and interest in emoticons’, ‘change in perception of communication’, and ‘satisfaction with teaching and learning process’. In particular, there is high satisfaction in using artificial intelligence programs during emoticon production process, and using emoticons they created in conversations. This study aimed to help middle school students grow up into active communication subjects who can communicate effectively by utilizing verbal and nonverbal elements in various communication situations through emoticon design class using artificial intelligence. It is hoped that this study will help present the direction of future art education at this point that various attempts have begun to utilize artificial intelligence technology in education and verify educational effects because of the development of artificial intelligence media.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
ETC > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE