View : 312 Download: 0

과정 중심 평가를 적용한 공연 실습 수업이 예술고 음악과 학생들의 자기주도 학습능력에 미치는 영향

Title
과정 중심 평가를 적용한 공연 실습 수업이 예술고 음악과 학생들의 자기주도 학습능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Performance Training Classes Applying Process-Oriented Evaluation on Arts High School Music Department Students’ Self-directed Learning Ability
Authors
장연조
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 과정 중심 평가를 적용한 공연 실습 수업이 예술고등학교 음악과 학생들의 자기주도 학습능력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 연구자는 의도적 표집 방법에 따라 G 예술고 음악과 2학년 학생들을 연구 대상으로 선정하여 한 학기동안의 과정 중심 평가를 적용한 공연 실습 수업을 진행하였다. 과정 중심 평가를 적용한 공연 실습 수업으로 인한 예술고 음악과 학생들의 자기주도 학습능력의 사전과 사후 변화를 살펴보는 양적 연구와 연구 결과를 보충할 수 있는 심층 면담을 통한 질적 연구를 동시에 시행하여 혼합 연구를 사용하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 과정 중심 평가를 적용한 공연 실습 수업을 적용한 결과 예술고 음악과 학생들의 자기주도 학습능력이 전반적으로 향상되었으나, 하위 항목들 중 긍정적인 미래 지향성과 자신의 학습에 대한 책임감의 영역은 큰 차이를 나타내지 않았다. 둘째, 여러 차례의 실기 평가에서 받은 구체적이고 즉각적인 피드백은 자기 주도 학습에 대한 확신과 욕구를 갖고 학습을 조직하는 효율적 학습자라는 개념의 영역에 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 과정 중심 평가 방법 중 논술형으로 작성하는 공연 실습에 대한 자기 평가를 통해 학습에 대한 주도성·독립성에 긍정적인 영향을 받은 학생도 있었으나, 본인의 생각을 하나의 완성된 글로 적는 것에 어려움을 느끼는 학생도 있었다. 넷째, 악곡에 대한 해설을 작성하는 서술형 평가 활동은 기본적인 학습기술과 문제해결기술에 긍정적인 영향을 주었다. 심층 면담을 분석한 결과 여러 차례의 서술형 평가를 통해 악곡에 대한 해설을 작성하며 자신이 몰랐던 부분에 대해 알게 되어 음악적으로 좋은 방향으로 나아갈 수 있었다는 것을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 앞으로 예술고등학교 음악과 학생들이 미래 사회의 훌륭한 예술인으로서 성장할 수 있도록 공연 실습 과목이 담고 있는 교육적 내용을 짜임새 있게 지도하고 체계적인 과정 중심 평가도구를 사용하여 자기주도 학습능력을 개발해 나가는 데에 도움이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of the study is to investigate the effect of performance training classes applying process-oriented evaluation on art high school music department students' self-directed learning ability. For this purpose, the researcher selected second-year students enrolled in the music department of G Art High School according to purposive sampling. Performance training classes were conducted to apply process-oriented evaluation during the semester. Mixed research was used by simultaneously conducting quantitative research to examine the pre- and post-change of art high school music department students' self-directed learning ability due to performance training classes applied with process-oriented evaluation, and qualitative research through in-depth interviews to supplement research results. The conclusion of this study is as follows. First, as a result of applying the performance practice class with process-oriented evaluation, the self-directed learning ability of art high school music students was generally improved, but there was no significant difference in the positive future orientation and responsibility for their learning among the sub-items. Secondly, the specific and immediate feedback received from several practical evaluations had a positive effect on the concept of an effective learner who organizes learning with confidence and desire for self-directed learning. Thirdly, some students were positively influenced by their initiative and independence in learning through self-assessment of performance practice written in an essay-type among the process-oriented evaluation methods, but there were also students who found it difficult to write their thoughts in a completed writing. Fourthly, descriptive evaluation, writing commentary on a piece of music, had positive effects on basic learning skills and problem-solving skills. As a result of analyzing the in-depth interview, it was found that he was able to move in a good direction musically by writing a commentary on the music through several narrative evaluations. It is hoped that through this study, it will help develop self-directed learning skills using systematic process-oriented evaluation tools and guiding educational contents of performance practice subjects so that students can grow into excellent artists in the future society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE