View : 341 Download: 0

플립드 러닝을 활용한 한국어 문법 교육

Title
플립드 러닝을 활용한 한국어 문법 교육
Other Titles
Korean grammar education using Flipped Learning: Focusing on '-겠-' of the conjecture
Authors
서유리
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구는 플립드 러닝(Flipped Learning)을 활용하여 학습자가 자기주도적인 학습을 통해 의사소통 맥락 속에서 목표 문법을 학습하고 충분한 이해와 생산을 할 수 있는 문법 수업 방안(추측 표현 ‘-겠-’을 중심으로)을 제안하는 것에 목적을 두었다. 이 연구는 포스트 코로나 시대에 한국어 교육에 적합한 교육 형태로 온·오프라인 수업을 결합한 플립드 러닝을 주목하는 것으로 시작된다. 한국어 교육은 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기, 교재 등 다양한 분야에서 많은 연구가 이루어지고 있다. 한국어 교육의 궁극적인 목적은 학습자의 의사소통 능력 향상이다. 한국어 문법 교육의 목적 역시 동일하다. 플립드 러닝이 이러한 한국어 교육의 목적을 이루기에 적합하다고 판단되어 한국어 문법 교육에 플립드 러닝을 적용하는 것을 제안하고자 한다. 연구 문제1.‘플립드 러닝을 활용하여 한국어 추측 표현 ‘-겠-’을 지도할 때 수업 구성 단계는 어떠한가?’, 연구 문제2. ‘플립드 러닝을 활용하여 한국어 추측 표현 ‘-겠-’을 지도할 때 수업을 어떻게 운영할 것인가?’를 연구 문제로 설정하고 수업의 단계 구성과 수업 운영을 제시하고자 하였는데 각 장을 살펴보면 아래와 같다. 1장에서는 본 연구에 대한 필요성과 목적에 대해 서술하고 플립드 러닝을 활용한 국어 교육, 의사소통 중심의 한국어 교육, 한국어 추측 표현 교육에 관련하여 선행 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이론적 배경으로 크게 두 가지로 나뉘는데 첫 번째는 한국어 교육의 문법 교수법에 대해 살펴보며 한국어 문법 교육의 목표, 변화, 수업 구성 방안에 대해 정리할 것이다. 두 번째로는 플립드 러닝을 활용한 한국어 교육을 살펴보며 플립드 러닝의 개념과 특징, 수업 모형, 개발 도구 및 유의점에 대해 알아볼 것이다. 3장에서는 본 연구의 연구 대상인 한국어 추측 표현 ‘-겠-’을 교수하기 위해 한국어 추측 표현의 개념, 특징, ‘-겠-’의 의미·형태·화용, ‘-겠-’의 교수 지도 방향에 대해 살펴 보고자 한다. 4장에서는 앞 장에서 살펴본 이론적 배경을 기반으로 하여 대표적인 상향식 한국어 문법 교수 모형에 플립드 러닝 수업을 적용하여 수업 단계를 재구성하고 이에 한국어 추측 표현 ‘-겠-’을 교수하는 수업 운영을 제시하고자 한다. 앞선 제시를 바탕으로 플립드 러닝 수업을 활용한 한국어 추측 표현 ‘-겠-’의 교수·학습 지도안을 구성할 것이다. 마지막 5장에서는 1장부터 4장까지의 내용을 총 정리하여 본 연구의 결과와 의의 및 연구의 제한점을 제시하였다.;The purpose of this study is to provide a grammar teaching plan (focused on conjecture expression ‘-겠-’) that learners can study, fully comprehend, and produce the target grammar through conversation in contexts with self-directed learning as using Flipped Learning. This study begins by paying attention to Flipped Learning which combines online and offline classes in the suitable form of Korean language education in the post-COVID-19 era. Korean language education has been studied in various areas such as reading, writing, speaking, listening, and contents development. The goal of Korean language education is to improve learners’ communication skills. The grammar education in Korean language is also same. It represents that Flipped Learning is appropriate to achieve the goal of Korean language education, so this study proposes that apply Flipped Learning to the grammar education of the Korean language. Therefore, the effects of Flipped Learning in grammar education in Korean language addressed the following research questions. First question is ‘What is the procedure of constructing the lesson when the teachers teach the conjecture expression ‘-겠-’ by using Filled learning?’. The second research question ‘When the teachers teach about conjecture expression ‘-겠-’ with Flipped Learning, how the teachers will construct the lesson?’ is set up, and presents the construction of lesson procedure and operation of the lesson. Each paper will discuss the following contents. In chapter 1, the objectives and necessities of this study will be discussed, and prior research will be introduced about Korean language education with Flipped Learning, communication-focused Korean language education, and education about conjecture expression in the Korean language. Chapter 2 is divided into the theoretical background. First, it will indicate the goal of Korean language education, changes, and ways of teaching procedures by examining teaching methods. Second, the application of Flipped Learning in the education of the Korean language will be examined, and the concepts, features, teaching model, development tools, and consideration points of Flipped Learning will be found out. In chapter 3, to instruct the conjecture expression ‘-겠-’ which is the target grammar for this study, the concepts of the conjecture expression, features, meaning, form, pragma linguistic, and the direction of teaching methods about ‘-겠-’ will be investigated. In chapter 4, based on the theoretical background from the previous chapter, the teaching procedure will be reconstructed by applying Flipped learning teaching to a representative bottom-up grammar teaching method. According to this, the study will present the teaching operation for teaching the Korean conjecture expression ‘-겠-’. Based on the previous suggestion, the study will construct a teaching plan about the Korean conjecture expression ‘-겠-’ by applying Flipped Learning teaching. In the last chapter, the results, significance, and limitations of this study will be mentioned as summarizing chapters 1 to 4
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE