View : 350 Download: 0

뉴스 레퍼토리가 중국 청년들의 정치효능감과 정치 참여에 미치는 영향 연구

Title
뉴스 레퍼토리가 중국 청년들의 정치효능감과 정치 참여에 미치는 영향 연구
Other Titles
A Study on the Effects of News Repertoire on Political Efficacy and Political Participation of Chinese Youth
Authors
PENG, ZIYAN
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최지향
Abstract
뉴스 통신 기술의 급속한 발전과 뉴스 통신 자원의 폭발적인 성장으로 뉴스 정보 수신을 선택할 수 있는 뉴스 이용자의 범위가 급격히 확장되었다. 점점 더 풍부한 뉴스 미디어 선택과 항상 제한된 시간이 존재하는 상황에서 뉴스 이용자의 뉴스 미디어 선택적 이용은 미디어 소비 연구의 핵심 이슈가 되었다. 최근 뉴스 레퍼토리의 개념은 뉴스 이용자들이 고 선택적 뉴스 미디어 환경에 직면했을 때 선택적인 이용을 탐구하는 데 활용되고 있다. 수신할 수 있는 뉴스 정보의 양과 시간이 한정되어 있어 뉴스 이용자들이 모든 뉴스 매체를 이용하는 것은 불가능하지만, 점차 다른 매체의 특성에 따라 그들이 자수 이용하는 일련의 미디어 조합을 형성하게 될 것이다. 이러한 다양한 뉴스 미디어의 조합은 그들의 독특한 뉴스 레퍼토리가 구성된다. 이로 인한 뉴스 레퍼토리의 분류 및 후속이 인지 및 행동에 미치는 영향에 대한 연구하는 것은 시기적으로 의미가 있는 연구이다. 따라서 본 연구는 중국 청년 뉴스 이용자들이 뉴스 매체별로 얼마나 많이 이용하는지를 분석하여 그들이 어떤 뉴스 레퍼토리를 형성하는지 알아봤다. 본 연구는 중국의 18~28세 청년 뉴스 이용자를 연구 대상으로 삼아 317부의 설문 데이터를 통해 분석했다. 연구 결과에 따르면 중국 청년들이 자주 이용하는 11개 유형의 뉴스 매체에서 영상 뉴스 레퍼토리, 전통 미디어, 소셜 미디어 레퍼토리 등 세 집단이 도출됐다. 세 개의 서로 다른 뉴스 레퍼토리 중 영상 뉴스 레퍼토리와 소셜 미디어 레퍼토리가 오프라인 참여와 정적인 관계에 있음을 밝혔다. 그리고 영상 뉴스, 전통 미디어, 소셜 미디어 등 세 개의 레퍼토리 모두 온라인 참여와 정적인 관계에 있었다. 정치효능감의 매개 기능을 살펴본 결과, 영상 뉴스 레퍼토리는 내적 정치효능감 및 외적 정치효능감을 매개로 오프라인, 온라인 정치 참여 모두와 정적으로 연결됐다. 비록 소셜 미디어 레퍼토리는 오프라인 정치 참여와 직접적으로 정적인 관계를 맺고 있지만, 내적 정치효능감이나 외적 정치효능감을 높임으로써 오프라인 정치 참여를 높이는 역할은 하지 못하는 것으로 나타났다. 따라서 앞으로 소셜 미디어 플랫폼을 통해 어떻게 정치효능감을 높이고 나아가 온라인, 오프라인 모두에서 적극적으로 정치 활동에 참여하게 할 수 있는지 더 고민할 필요가 있다. 본 연구는 다양한 뉴스 레퍼토리를 통한 뉴스 소비의 가치를 보여준다. 중국 청년 뉴스 이용자들이 당대의 미디어 환경에 존재하는 수많은 뉴스 매체에 어떻게 대처하고, 이들 매체가 정치효능감과 정치 참여에 어떻게 영향을 미치는지 파악하는 것이 중요하다. ;With the rapid development of news communication technology and the explosive growth of news communication resources, the range of news users who can choose to receive news information has rapidly expanded. In the context of an increasingly abundant selection of news media and limited time, the selective use of news media by news users has become a key issue in media consumption research. Recently, the concept of the news repertoire has been utilized to explore the selective use of news users when faced with a highly selective news media environment. Although it is impossible for news users to use all news media due to the limited amount and time of news information that can be received, gradually, depending on the characteristics of other media, they will form a series of media combinations that they use. The combination of these various news media constitutes their unique news repertoire. It is a timely meaningful study to study the effects of the classification and follow-up of the news repertoire on cognition and behavior. Therefore, this study analyzed how many Chinese young news users use each news medium to find out what kind of news repertoire they form. This study analyzed 18-28 years old Chinese news users through 317 questionnaire data as the research object. According to the results of the study, three groups were derived from the 11 types of news media frequently used by Chinese youth: video news repertoire, traditional media, and social media repertoire. Among the three different news repertoires, it was revealed that the video news repertoire and the social media repertoire had a positive relationship with offline participation. And video news, traditional media, and social media, all three repertoires had a positive relationship with online participation. As a result of examining the mediating function of political efficacy, the video repertoire was positively connected with both offline and online political participation through internal political efficacy and external political efficacy. Although the social media repertoire has a direct and positive relationship with offline political participation, it was found that it did not play a role in increasing offline political participation by increasing a sense of internal or external political efficacy. Therefore, it is necessary to think more about how to increase political effectiveness through social media platforms and further actively participate in political activities both online and offline. This study shows the value of news consumption through various news repertoires. It is important to understand how Chinese young news users cope with the numerous news media existing in the contemporary media environment and how these media influence political efficacy and political participation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE