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모바일 MOBA 게임 모드가 자기결정성 요인과 이용만족도에 미치는 영향

Title
모바일 MOBA 게임 모드가 자기결정성 요인과 이용만족도에 미치는 영향
Other Titles
The effect of mobile MOBA game mode on self-determination factors and user satisfaction: Focusing on the moderating effect of extraversion
Authors
JIN, XIANGYU
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
오늘날 현대 기술의 발전과 함께 사람들의 오락에 관한 관심은 점점 높아지고 있으며 오락 제품의 소비도 점차 증가하고 있다. 모바일 게임도 그 중 하나다. 2020년, 코로나19로 인한 글로벌 전염병 비상사태로 비디오 게임 시장은 손실이 없었고, 세계 비디오 게임 시장의 추가 성장으로 이어진다. MOBA 형식의 게임은 컴퓨터부터 시작하여 나날이 모바일 MOBA 게임도 여러 개로 등장하였기에 인기 게임으로 형성되었다. 따라서 본 연구는 모바일 MOBA 게임 모드에서 낯선 사람 혹은 아는 사람과 함께 플레이할 때 자율성, 유능성 및 관계성의 세 가지 요소에 미치는 영향을 탐구하는 것을 목표로 한다. 그리고 조절변수인 플레이어 외향성이 게임 모드와 자기 결정 요인에 미치는 영향을 알아보고자 하고, 마지막으로 이 세 가지 요소가 모바일 MOBA 게임을 사용할 때 이용 만족도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 본 연구에서는 모바일 MOBA 게임 플레이 경험이 있는 응답자에 한해 온라인 설문조사를 실시하였고, 총 290부를 수집하였다. 연구 가설을 검증하기 위해 다변량 분산분석, 위계적 회귀분석과 다중 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 플레이어의 자율성, 유능성, 관계성이 낯선 사람과 하는 플레이보다 아는 사람과 플레이 할 때 더 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 플레이어의 개인 성향에서 외향성이 게임 모드와 관계성 간에 조절효과가 있는 것으로 나타났지만, 자율성과 유능성은 조절하지 않는 것으로 확인되었다. 셋째, 자기결정성 요인인 자율성, 유능성, 관계성은 이용 만족도에 모두 유의미한 영향을 미쳤다. 앞선 결과에서 확인했듯, 모바일 MOBA 게임에서 관계성이 중요하다는 것을 확인하었고, 외향적인 사람이 외향적이지 않은 사람보다 게임 속에서 관계를 더 쉽게 맺을 수 있다는 것을 발견하였다. 본 연구를 통해 게임 기업 재직자가 향후 모바일 MOBA 게임 형식에 고려하는 데 실증적인 자료를 제공하고, 관련 연구에 기여할 수 있기를 기대한다. ;Nowadays, along with the development of modern technology, people's entertainment is increasingly high and the consumption of entertainment products is also gradually increasing. Mobile games are one of them. In 2020, with the global pandemic emergency caused by COVID-19, the video game market seems to have nothing to lose, leading to further growth of the global video game market. MOBA type of computer game is, starting with mobile, MOBA games all day on duty or appeared with the popular game formed into mobile MOBA games mode in this study, a stranger or acquaintance autonomy, competence, and relatedness, when they play with three elements affect the aimed at exploring. And we want to find out the influence of the control variable player extraversion on game mode and self-determination factors, and finally to look at the influence of these three factors on user satisfaction when using mobile MOBA games. First, player autonomy, competence, and relatedness were found to be higher when playing with acquaintances than with strangers. This study conducted an online survey of respondents who had experience playing mobile MOBA games, and collected a total of 290 copies. MANOVA, hierarchical regression analysis and multiple regression analysis were conducted to verify the research hypothesis. The analysis is as follows. Secondly, it was found that individual orientation extroversion had a controlling effect between game mode and elatedness, but autonomy and competence did not. Third, self-determination factors such as autonomy, competence, and elatedness all significantly affect user satisfaction. As previously confirmed, it was confirmed that relatedness is important in mobile MOBA games and that extroverts are more likely to establish relationships than non-extroverts in the game. Through this study, we hope to provide empirical data for the game organizer to consider in the future mobile MOBA game format, and to contribute related research.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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