View : 362 Download: 0

중국 대학생의 전공선택 동기와 전공선택에 영향을 미치는 요인

Title
중국 대학생의 전공선택 동기와 전공선택에 영향을 미치는 요인
Other Titles
Chinese student's motives for choosing majors and the factors that influence majors selection
Authors
LI, YAN
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김안나
Abstract
1999년 중국의 대학 정원 확대 정책이 시행되면서 중국의 고등교육은 급속한 발전기에 접어들었다. 20여 년의 빠른 발전을 거쳐 중국의 고등교육은 이미 보편화 발전 단계에 들어섰다. 다양한 가정배경에서 학생들의 교육 기회가 확대되고, 수많은 중국 학생들이 고교 졸업 후 대학에 진학해 전공 공부를 하면서 자신 삶의 가치를 실현했다. 그러나 가정배경, 개인별 특성, 특히 성별에 따라 학생들이 선택한 대학 전공계열이 크게 다르고, 대학 전공의 선택 동기도 크게 다르다. 본 연구는 중국 대학생들의 전공선택 동기가 전공선택에 미치는 영향을 탐구하기 위하여 대학전공을 철학, 경제학, 법학, 교육학, 문학, 역사학, 이학, 공학, 농학, 의학, 관리학, 예술학 등 12개 세부 전공영역으로 구분하고 무작위표집을 통해 각 전공별 학생 30명, 총 360명을 대상으로 설문응답 결과를 분석하였다. 데이터 분석에는 SPSS MAC 26.0을 활용하였다. 연구 결과에 따르면 개인특성과 가정배경이 중국 대학생들의 전공선택 동기와 전공선택에 영향을 미친다. 첫째, 개인특성과 가정배경에 따라 중국 대학생들이 전공선택 동기에 차이가 있다. 개인특성의 하위요인 고교유형과 고교 문이과 분류, 가정배경의 하위요인 14세 이전 거주지, 부의 학력과 부의 직업에 따라 중국 대학생의 전공선택 동기의 하위요인 내재적 동기에 차이가 있다. 그리고 고교 문이과 분류가 문과일수록, 부의 학력이 높아질수록, 진로성숙도가 높아질수록 전공선택 동기의 하위요인 내재적 동기가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 개인특성의 하위요인 성별과 고교 문이과 분류, 가정배경의 하위요인 14세 이전 거주지, 부의 학력과 부의 직업에 따라 중국 대학생은 실제 선택한 전공계열에 차이가 있다. 여성은 남성에 비해 인문계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났고, 남성은 여성에 비해 이공계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 일반고등학교 출신 학생은 중점고등학교 출신 학생에 비해 농학계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 문과를 선택한 학생은 이과를 선택한 학생에 비해 인문계열 및 사회계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났고, 이과를 선택한 학생은 문과를 선택한 학생에 비해 이공계열, 의학계열 및 농학계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 14세 이전에 도시에 거주하던 학생은 농촌에 거주하던 학생에 비해 인문계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났고, 14세 이전에 농촌에 거주하던 학생은 도시에 거주하던 학생에 비해 농학계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 부의 학력은 전문대졸 이상의 학생은 부의 학력은 고졸 이하의 학생에 비해 인문계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났고, 부의 학력은 고졸 이하의 학생은 부의 학력은 전문대졸 이상의 학생에 비해 농학계열을 선택하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 부의 직업은 일반 사무원인 학생은 인문계열을 선택하는 비율이 가장 높은 것으로 나타났고, 부의 직업은 농업 노동자인 학생은 농학계열을 선택하는 비율이 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 개인특성, 가정배경이 선택한 전공계열에 영향을 미친 것으로 확인하였다. 우선 여성을 기준으로 남성은 인문계열에 비해 사회계열을 선택할 확률이 1.894배 크고, 인문계열에 비해 이공계열을 선택할 확률이 6.160배 크고, 인문계열에 비해 농학계열을 선택할 확률이 3.354배 크다. 그리고 고교 문이과 분류는 중국 대학생들의 전공 선택 행위를 제약하고 있고, 이공계열과 의학계열은 고교 시절 이과 지식을 습득할 수 있는 기반이 마련돼야 하는데 고교 문이과 분류는 대부분 문과생을 이공계열과 의학계열에서 제외했다. 또한 농학계열은 부의 직업이 농업노동자 외인 학생이라는 것에 매력을 느끼지 못한다. 중국 사회 계층에서 농업 노동자 가정의 자녀는 일반 사무원이나 육체 노동자 가정의 자녀보다 전공 선택을 통해 계층적 이동을 원하기 때문에 이들이 의학계열과 사회계열을 선택할 가능성이 높다. 수능성적이 높은 학생들은 인문계열보다 의학계열을 선택할 가능성이 높다. 넷째, 전공선택 동기가 선택한 전공계열에 영향을 미친 것으로 확인하였다. 중국 학생들은 인문계열을 선택할 때 내재적 동기에 크게 영향을 받고, 사회계열, 이공계 열, 의학계열을 선택할 때 외재적 동기에 영향을 많이 받는다. 대학 전공 선택이 학생들의 미래에 미치는 영향은 매우 크므로, 중국의 고등학교 단계에서부터 학생들에게 진로 선택에 대한 교육을 강화해야 한다. 구체적으로 학생들이 자기이해 능력과 직업정보에 대한 이해를 높이고, 올바른 성별인식 및 직업관을 함양할 수 있는 교육기회를 제공해야 한다. 이러한 과정을 통해 학생에게 적합한 전공선택의 기회와 고등교육의 학문적 열의를 고취시킴으로서 대학 졸업 후 진로 및 취업선택을 위한 폭넓은 기회를 제공하는 데 그 기반이 되어야 한다. 중국 대학생들의 전공 선택 문제에 주목하는 것도 대학 정원 확대에 따른 일련의 문제를 해결하고, 중국 각 전공 분야의 과학화를 촉진하는 데 도움이 될 수 있다. ;With the implementation of the policy of expanding the number of Chinese universities in 1999, China's higher education has entered a period of rapid development. After more than 20 years of rapid development, China's higher education has entered a stage of universal development. The educational opportunities of students from different family backgrounds have been expanded to a certain extent. Numerous Chinese students choose to enter universities for professional study after graduating from high school, which has promoted the realization of their life value. However, different family backgrounds, different personal characteristics, especially gender differences, make the college majors chosen by students vary greatly, and the motivation for choosing college majors is also very different. In order to further explore Chinese college students' major choice motivation and the influencing factors of major choice, as well as the influence of major choice motivation on the major categories chosen, this study took 360 students as the research object and carried out a questionnaire survey. These students come from 12 professional fields, including philosophy, economics, law, education, literature, history, science, engineering, agriculture, medicine, management, and art. Thirty students from each area of expertise participated in the survey. Data were processed using SPSS MAC 26.0. According to the research results, personal characteristics and family background have an impact on the motivation and professional choice of Chinese students. First, according to personal characteristics and family background, there are differences in the motivation of Chinese college students to choose majors. According to the type of high school, the classification of subjects in high school, the place of residence before the age of 14, the education background of the father and the occupation of the father, there are differences in the intrinsic motivation of Chinese students to choose a major. Moreover, the more liberal arts, the higher the wealth education, the higher the future maturity, the higher the intrinsic motivation for choosing a major. Second, there are differences in the types of majors actually chosen by Chinese college students according to gender, the classification of subjects in high school, the place of residence before the age of 14, the education background of the father and the occupation of the father. The survey shows that the ratio of female students to choose humanities majors is higher than that of male students, and the ratio of male students to choose science and engineering majors is higher than that of female students. Compared with students from key high schools, students from ordinary high schools are more likely to choose agronomy majors. Students from liberal arts have a higher ratio of majors in humanities and social sciences than students from science. Students with a science background are more likely to choose science, medicine, and agronomy than students with a liberal arts background. Students living in cities before the age of 14 are more likely to choose humanities majors than students living in rural areas, and students living in rural areas before the age of 14 are more likely to choose agronomy majors than students living in cities. Students whose father's education is junior college or above are more likely to choose humanities major than students whose father's education is lower than high school. Students whose father's education is below high school are more likely to choose agronomy major than those whose father's education is junior college or above. The students whose father's occupation is general clerk have the highest ratio of choosing humanities major, and the students whose father's occupation is agricultural laborer have the highest ratio of choosing agriculture major. Thirdly, it is confirmed that personal characteristics and family background have an impact on the chosen professional category. Taking female students as the standard, male students are 1.894 times more likely to choose social majors than humanities majors, 6.160 times more likely to choose science and engineering majors than humanities majors, and 3.354 times more likely to choose agriculture majors than humanities majors. The classification of science in high school restricts the behavior of Chinese college students to choose majors. Science and medicine majors should have the basis of learning science knowledge in high school. Therefore, the classification of science in high school excludes most liberal arts students from majors in science and medicine. Agronomy majors are not attractive to students whose father's occupation is not agricultural laborer. Children of agricultural laborer families are more likely to move up the class through professional choice than children of general office or manual laborer families, so they are more likely to choose medical and social majors. Students with high scores on the college entrance examination are more likely to choose a medical major than a humanities major. Fourth, it confirms that the professional choice motivation has an impact on the selected professional category. When Chinese students choose humanities majors, they are greatly influenced by intrinsic motivation, and when they choose social majors, science majors, and medical majors, they are greatly influenced by extrinsic motivations. The choice of university majors has a huge impact on the future of students. Therefore, in China's high school education stage, we should strengthen the education of students' choice of way out, help students to understand themselves more fully, understand career information more fully, and guide students to establish a correct career path. Guide students to establish correct gender and occupational concepts, help students choose a professional category that is more suitable for them, and continuously improve themselves through higher education, so as to lay a solid foundation for future employment. Paying attention to the professional choice of Chinese college students is also conducive to solving a series of problems caused by the expansion of university enrollment and promoting the scientific development of various professional fields in China.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE