View : 416 Download: 0

COVID-19 이후 초·중등학교 오케스트라 운영 실태 및 교사 인식 조사

Title
COVID-19 이후 초·중등학교 오케스트라 운영 실태 및 교사 인식 조사
Other Titles
A study on after COVID-19 an elementary and secondary school orchestra Survey on Operational Status and Teacher Perception
Authors
김소정
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 COVID-19 상황에서 초·중등학교 오케스트라가 어떻게 운영되고 있는지 그 실태와 교사의 인식을 분석하는 것이다. 2020년, 2021년 오케스트라를 운영한 초·중등학교 교사를 대상으로 설문지를 배포하고 60명의 응답 결과를 수집하였으며, 현직 음악교사 4인을 심층 면담하고 연구 문제에 따라 빈도 분석 및 통계 처리하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, COVID-19 초기였던 2020년도는 비대면으로 수업하거나 수업을 진행하지 못하였으나 2021년도에는 대부분 대면으로 오케스트라 수업이 진행되었고, 2020년도보다 다양하고 유연한 방식으로 수업이 진행된 것을 알 수 있었다. 둘째, 비대면 수업 진행은 실시간 쌍방향 수업으로 가장 많이 진행되었으며, 새로운 형태의 수업 활동 시도가 가능하다는 장점이 있지만, 즉각적인 피드백의 어려움과 실시간 합주가 불가능한 점을 비대면 수업의 가장 큰 문제점으로 꼽았다. 셋째, 대면 수업과 비대면 수업을 병행하여 수업을 진행한다면 수업의 진행 비율은 대면 90% 비대면 10%가 적절하다는 응답이 가장 높게 나타나 교사들이 비대면 수업보다 대면 수업을 선호한다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 포스트 COVID-19시대에 오케스트라가 효율적으로 운영되기 위해서는 비대면으로 실시간 합주가 가능한 플랫폼 기술 개발과 강사, 기자재, 장소 등 다양한 지원이 필요한 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 대면과 비대면을 병행하는 오케스트라 수업에 관한 후속 연구들이 활발히 이루어져 포스트 COVID-19시대 오케스트라 수업의 발전에 도움이 될 수 있기를 기대한다. ;The purpose of this study is to analyze how elementary and secondary school orchestras are operating in the COVID-19 situation and the perception of teachers. Questionnaires were distributed to elementary and secondary school teachers who operated the orchestra in 2020 and 2021, collected the results of 60 responses, in-depth interviews with four incumbent music teachers, and frequency analysis and statistics were processed according to research problems. The results of the study are summarized as follows. First, in 2020, which was in the early days of COVID-19, there were no non-face-to-face classes, and in 2021, orchestra classes were mostly conducted face-to-face, and classes were conducted in more diverse and flexible ways than those of 2020’s. Second, the biggest problems of non- face-to-face classes were the difficulty of immediate feedback and the impossibility of real-time ensemble, although non-face-to-face classes were the most frequently conducted in real-time interactive classes. Third, teachers responded that 90% face-to-face : 10% non-face-to- face ratio would be appropriate, which indicates that the respondents prefer face-to-face classes to non-face-to-face classes. Fourth, in order for the orchestra to operate efficiently in the post-COVID-19 era, various supports such as a platform technology development that allows real-time ensemble in non-face-to-face and instructors, equipment, and places are needed. Through this study, it is expected that follow-up studies on orchestra classes that combine face-to-face and non-face-to-face will be actively conducted to help the development of orchestra classes in the post- COVID-19 era.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE