View : 421 Download: 0

책읽기 전략이 다운증후군 아동과 일반 아동의 어휘 습득에 미치는 영향

Title
책읽기 전략이 다운증후군 아동과 일반 아동의 어휘 습득에 미치는 영향
Other Titles
The effects of reading strategies on receptive and expressive word learning in Down syndrome children and Typically Developed children
Authors
오수진
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 언어병리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임동선
Abstract
다운증후군이란 염색체 이상으로 인한 유전적 질환으로 지적장애를 동반하는 경향을 보인다. 다운증후군 아동의 경우 수용언어와 표현언어의 결함을 나타내기도 하는데 이는 다운증후군 아동의 낮은 이해도와 낮은 인식 능력 및 첫 단어 출현 시기가 늦은 것이 영향을 미치며 특히 다운증후군 아동의 표현언어에서의 결함을 더 두드러지게 나타나게 하는 요인으로 보았다(Berglund, Eriksson, & Johansson, 2001; Chapman & Hesleth, 2001). 따라서 국내외 선행연구에서는 다운증후군 아동의 언어발달과 어휘 발달을 도모하기 위하여 다양한 중재법을 사용한 연구를 진행했다. 다운증후군을 위한 중재에는 조기개입 치료가 보다 효과적이기 때문에 조기개입 치료에 대한 중요성이 대두된다. 이에 따라 선행연구에서는 다운증후군 아동을 위해 놀이기반, 상호작용 중심, 책읽기 및 단어 학습, 총체적 언어 등을 활용한 중재를 실시하였고 그 결과 다운증후군 아동의 언어 및 의사소통 능력이 전반적으로 향상된다고 하였다(권형지, 강수균, 박선희, 2005; Burgoyne et al., 2012; Wright, et al., 2013). 반면 국내에서는 국외에 비해 다운증후군 아동의 중재를 위한 연구가 다소 제한적이기 때문에 다운증후군 아동을 위한 효과적인 중재법에 대한 연구가 필요성이 대두된다. 아동의 어휘 학습을 위한 중재 방법 중 다수의 선행연구에서는 책읽기를 통한 어휘 학습에 대한 연구가 이루어지고 있다. 이에 따라 성인과 함께 책을 읽는 방식에 대한 연구도 진행되었으며 특히 성인이 책을 읽어줄 때의 책읽기 전략에 대한 연구가 활발히 진행되었다(임동선, 김신영, 2019; 임동선 외., 2021; Ard & Beverly, 2004; Blewitt et al., 2009; Feitelson et al., 1986; Hargrave, Sénéchal, 2000; Justice et al., 2002; McGinty et al., 2012; Mol et al., 2009; Ortiz, Stowe, & Arnold, 2001; Sénéchal & Cornell, 1993; Sénéchal et al., 1995a; Sénéchal et al., 1995b; Walsh & Blewitt, 2006; Walsh & Rose, 2013; Whitehurst et al., 1994). 성인이 책을 읽어주는 전략에는 질문하기 전략과 진술하기 전략이 있으며 이 때 질문하기 전략은 성인이 의문사 질문을 하여 아동이 직접 목표어휘를 산출하도록 하는 직접적 질문하기 전략과 성인이 목표어휘가 포함된 질문을 건네는 간접적 질문하기 전략으로 나뉜다. 진술하기 전략은 성인이 목표어휘가 포함된 문장을 산출하는 전략이다. 임동선, 김신영(2019)에서는 학령전기 아동을 대상으로 책읽기 전략에 따른 어휘학습 능력에 대해 살펴보았으며 세 가지 책읽기 전략(직접적 질문하기, 간접적 질문하기, 진술하기) 모두 아동의 수용 어휘 및 표현 어휘 학습에 효과적임을 밝혀냈다. 이러한 책읽기 전략에 따른 아동의 어휘 학습에 대해 살펴본 연구는 대부분 일반 아동 및 언어발달지연 아동을 대상으로 하고 있기 때문에 다운증후군 아동을 대상으로 한 책읽기 중재 연구의 필요성이 제기된다. 따라서 본 연구에서는 성인의 책읽기 전략에 따른 어휘 학습 중재를 다운증후군 아동을 대상으로 하여 다운증후군 아동의 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴보고자 하였으며 일반 아동과의 차이가 나타나는지 보고자 (a) 다운증후군 아동 집단과 일반 아동 집단 간 성인의 책읽기 전략에 별 수용 어휘 학습 수행력, (b) 다운증후군 아동 집단과 일반 아동 집단 간 성인의 책읽기 전략 별 표현 어휘 학습 수행력의 차이에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구에는 다운증후군 아동 10명, 일반 아동 11명, 총 21명이 참여하였다. 선별검사로는 아동의 어휘 능력을 알아보기 위해 표준화 검사인 수용 ⦁ 표현 어휘력 검사(REVT)를 사용하였으며 아동의 비언어성 지능을 측정하기 위하여 한국 카우프만 아동용 지능검사(K-ABC)를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 이야기 책은 선행연구에서 사용된 ‘앤서니 브라운의 마술연필(Browne, 2010)’으로 8개의 목표어휘와 그에 맞는 삽화가 포함되었다(임동선, 김신영, 2019). 책읽기 중재는 온라인 플랫폼 줌(https://www.zoom.us/)을 통해 이루어졌다. 또한 아동은 세 가지 전략(직접적 질문하기, 간접적 질문하기, 진술하기) 중 하나의 전략에 무선 배치되어 주 3회 총 10회기의 중재를 진행하였다. 두 집단의 생활연령, 어휘력 및 비언어성 지능에 유의한 차이가 있는지 확인하기 위해 맨-휘트니 U-검정(Mann-Whitney U-test)을 실시하였으며 그 결과 생활연령에는 유의한 차이가 나타나지 않았으나 수용 어휘력, 표현 어휘력 및 비언어성 지능에는 유의한 차이가 나타났다. 책읽기 중재 후 집단 간 책읽기 전략 별 각 과제 수행에 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위하여 맨-휘트니 U-검정(Mann-Whitney U-test)을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단 간 책읽기 전략 별 수용 어휘 학습 수행력에는 진술하기 전략에서만 유의한 차이가 나타났으며 진술하기 전략에서 일반 아동 집단이 다운증후군 아동 집단에 비해 유의하게 높은 점수를 획득하였다. 반면, 직접적 질문하기 전략과 간접적 질문하기 전략에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 집단 간 책읽기 전략 별 표현 어휘 학습 수행력에는 세 가지 책읽기 전략 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상 연구 결과를 통해 수용 어휘 학습 수행력에 있어서는 진술하기 전략에서는 유의한 차이가 나타났으나 직접적 질문하기, 간접적 질문하기 전략에서의 수용 어휘 학습 수행력과 직접적 질문하기, 간접적 질문하기, 진술하기 전략에서의 표현 어휘 학습 수행력에는 유의한 차이가 나타나지 않았음을 확인할 수 있다. 반면 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지는 않았지만 세 가지 책읽기 전략 별 수용 어휘 학습과 표현 어휘 학습에 있어 일반 아동 집단이 다운증후군 아동 집단보다 더 높은 점수를 획득하였다. 또한 일반 아동 집단은 직접적 질문하기, 진술하기, 간접적 질문하기 순으로 수용 어휘 및 표현 어휘 학습 수행력을 나타냈으며 다운증후군 아동 집단은 직접적 질문하기, 간접적 질문하기, 진술하기 순으로 수용 어휘 및 표현 어휘 학습 수행력을 나타냈다. 이를 통해 두 집단 모두 직접적 질문하기가 수용 어휘 및 표현 어휘 학습 수행력에 효과적인 전략임을 시사한다.;Down syndrome is a genetic disorder caused by chromosomal abnormalities and tends to be accompanied by intellectual disabilities. In children with Down syndrome, they may exhibit deficiencies in receptive and expressive language, which were attributed to the children with Down syndrome's understanding, low cognitive abilities, and delayed initial word appearance (Berglund, Eriksson, & Johansson, 2001; Chapman & Hesless, 2001). Therefore, prior research at home and abroad conducted research using various arbitration methods to promote language development and vocabulary development in children with Down syndrome. Early intervention therapy is more effective for arbitration for Down syndrome, so the importance of early intervention therapy is raised. As a result, previous studies conducted interventions using play-based, interaction, reading and word learning, and overall language for children with Down syndrome, and as a result of previous studies they found that the language and communication skills of children with Down syndrome were generally improved(Burgoyne et al., 2012; Wright, et al., 2013; Kwon, Kang & Park, 2005). On the other hand, in Korea, research on effective intervention methods for children with Down syndrome is necessary because research for intervention of children with Down syndrome is somewhat limited compared to overseas. Among the arbitration methods for children's vocabulary learning, many prior studies carried out research on vocabulary learning through reading. Accordingly, research on the method of reading books with adults was also conducted, and in particular, research on adults' strategies to read books was conducted. Adult reading strategies include question strategies and a comment strategy, where the question strategies is divided into a eliciting question strategy that allows an adult to directly produce a target vocabulary and an non-eliciting question strategy that allows an adult to ask questions that include a target vocabulary. The comment strategy is a strategy in which adults speak a sentences that include target vocabulary. Yim & Kim(2019) examined the vocabulary learning ability according to the book reading strategies for children in school age, and found that all three book reading strategies (eliciting question, non-eliciting question, and comment) were effective in learning receptive vocabulary and expressive vocabulary. Since most of the research on children's vocabulary learning through reading strategies is aimed at typically developed children and children with delayed language development, the need for reading arbitration research on children with Down syndrome is raised. Therefore, this study examined the effect of vocabulary learning according to reading strategies and examined receptive and express vocabulary learning between children with Down syndrome and typically developed children according to adult reading strategies. Twenty-one children with 11 typically developed children and 10 Down syndrome children participated in this study. And Receptive-Expressive Vocabulary Test (Kim et al., 2009) and nonverbal IQ test (Korean Kaufman Assessment Battery for Children: K-ABC, Moon & Byun, 2003) was used as a screening tool to measure children's language skills. The storybook used in this study was 'Anthony Brown's Magic Pencil (Browne, 2010)' used in previous studies, which included eight target vocabulary and illustrations accordingly(Yim & Kim, 2019). Mann-Whitney U-test was conducted to check whether there was a significant difference in the chronological age, vocabulary, and non-verbal intelligence of the two groups, and as a result, there was no significant difference in the chronological age but there was significant difference in vocabulary, and non-verbal intelligence. After the book reading intervention, the Mann-Whitney U-test was conducted to find out whether there were significant differences in the performance of each task(receptive and expressive vocabulary learning) according to the book reading strategies between groups. The results of this study are as follows. First, for between group according to book reading strategies receptive vocabulary learning, the main effect of comment strategy was significant. On the other hand, there was no significant main effect of eliciting question and non-eliciting question. Second, For between group according to reading book strategies expressive vocabulary learning, there was no significant main effects of three strategies. The results of the above study showed that although there were significant differences in the comment strategy about receptive vocabulary learning; there were no significant differences between eliciting and non-eliciting question strategies. And there were no significant differences in the eliciting question, non-eliciting question and comment strategies about expressive vocabulary learning. Although there was no statistically significant difference, it was found that the typically developed children's group scored higher than the Down syndrome children's group in learning receptive and expressive vocabulary according to the three book reading strategies. In addition, the typically developed children's group showed performance of receptive and expressive vocabulary learning in the order of eliciting question, comment, and non-eliciting question. Moreover the Down syndrome children showed performance of receptive and expressive vocabulary learning in the order of eliciting question, non-eliciting question, and comment. Through this, performance in both groups suggest that eliciting question is an effective strategy for there to the ability to learn receptive and expressive vocabulary.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언어병리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE