View : 362 Download: 0

플립드 러닝 기반 비판적 담화 분석 활용 토론 교육 방안 연구

Title
플립드 러닝 기반 비판적 담화 분석 활용 토론 교육 방안 연구
Other Titles
A study on Flipped Learning based Korean Discussion Education Using Critical Discourse Analysis for Korean Student of Academic Purpose
Authors
이선아
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
이 연구의 목적은 학문 목적 학습자를 위한 플립드 러닝 기반 비판적 담화 분석 활용 토론 수업을 구성하는 데 있다. 이를 위해 현재 한국어 교육에서 플립드 러닝을 적용한 수업이 어떻게 구성되어 있는지, 비판적 담화 분석을 어떻게 적용되고 있는지, 토론 수업은 어떻게 이루어지고 있는지를 살펴보았다. 비판적 담화 분석을 한국어 토론 수업에 활용하기 위해서 읽기 텍스트 분석을 위한 질문 및 토론 수업에 적합한 읽기 텍스트 및 논제를 선정하였고 이를 한국어 토론 수업에 효과적으로 사용하고자 플립드 러닝을 적용한 수업 모형을 제시하였다. 1장에서는 이 연구의 필요성 및 목적을 밝히고 본 연구에서 사용될 핵심 용어들을 정리하여 제시하였다. 2장에서는 플립드 러닝과 비판적 담화 분석, 토론에 관한 선행 연구들을 검토하였다. 그 결과 한국어 수업에서 학습자 중심 수업의 필요성이 대두되면서 플립드 러닝을 활용한 수업에 관한 연구가 활발하게 진행되고 있음을 알 수 있었다. 반면 한국어 수업에서 비판적 담화 분석을 활용한 연구는 거의 찾아볼 수 없었고, 타 교육에서도 활발히 연구가 이루어지고 있지 않음을 확인할 수 있었다. 그러나 현대 사회에서 비판적 사고력 신장에 대한 필요성과 중요성이 증대됨에 따라서 비판적 사고력 교육의 필요성과 함께 관련 연구의 수가 늘고 있음을 확인할 수 있었다. 한국어 수업에서 토론 수업은 학습자의 목표 언어 능력의 향상 및 의사소통 능력의 향상에서 중요한 활동 중 하나로 여겨지며 한국어 수업에서의 토론 수업에 관한 연구는 많이 이뤄지고 있음을 알 수 있었으나, 플립드 러닝 혹은 비판적 담화 분석이 적용된 연구는 아직 많지 않음을 확인할 수 있었다. 이러한 선행 연구들에 대한 고찰을 바탕으로 이 연구는 학문 목적 학습자의 비판적 사고력 및 언어 능력의 향상을 목표로 플립드 러닝을 적용한 한국어 토론 수업 모형을 어떻게 구안할 것인지, 한국어 토론 수업에서 비판적 담화 분석을 어떻게 활용하는 것이 효과적인가를 핵심 연구 문제로 삼았다. 3장에서는 한국어 토론 수업에 비판적 담화 분석을 활용하기 위해 읽기 텍스트를 선정하고, 읽기 텍스트에 적합한 토론 논제를 선정하였다. 또한, 읽기 텍스트 분석을 위한 질문 목록을 선정하고 실례를 제시하였으며, 이를 위한 텍스트 분석 활동지를 고안하였다. 플립드 러닝 기반 비판적 담화 분석 활용 토론 수업 모형 개발을 위해 선행 연구들을 통해 원리를 도출하여 모형을 구안하였으며, 고안한 수업 모형을 활용하여 플립드 러닝 기반 비판적 담화 분석 활용 토론 수업의 방안을 제시하였다. 4장에서는 주요 연구 결과를 요약하고, 연구의 한계점 및 후속 연구에 대한 제언을 제시하였다. 이상의 연구 과정을 통해 현대 사회에서 중요성이 대두되고 있는 비판적 사고력과 한국어 학습자의 언어 능력 향상을 위해 비판적 담화 분석을 한국어 토론 수업에 적용할 수 있도록 적합한 읽기 텍스트 및 논제를 선정하고자 하였고 이를 효과적으로 활용할 수 있도록 플립드 러닝을 적용하여 수업 모형을 제시한 데에 의의가 있다. 이에 이 연구가 학문 목적 학습자를 위한 토론 수업에 도움이 되길 기대한다. ;The purpose of the study is to organize a Korean discussion class using flipped learning-based critical discourse analysis for academic learners. To do this, how classes applying flipped learning are currently organized in Korean language education, how critical discourse analysis is applied, and how discussion classes are being conducted are looked into. In order to use critical discourse analysis in Korean discussion classes, questions for reading texts analysis and reading text and topics suitable for discussion classes were selected , and a class model applied with flipped learning was presented to effectively use them in Korean discussion classes. In chapter Ⅰ, the necessity and purpose of this study are defined and present to summarize the key terms to be used in this study. In chapter Ⅱ, previous studied on flipped learning, critical discourse analysis, and discussion were reviewed. As a result, it was found that as the necessity of learner-centered classes emerged in Korean language classes, research on classes using flipped learning was being actively conducted. On the other hand, few studies were found using critical discourse analysis in Korean classes, and it was confirmed that research was not actively conducted in other education. However, as necessity and importance of enhancing critical thinking skills in modern society increase, it was confined that the number of related studies is increasing along with the need for critical thinking education. Discussion classes in Korean classes are considered one of the important activities in improving learners' target language skills and communication skills, and many studies on discussion classes in Korean classes were conducted, but not many studies were applied with flipped learning or critical discourse analysis. Based on the consideration of theses preceding studies, this study focused on how to devise a Korean discussion class model applied with flipped learning and how to use critical discourse analysis in Korean discussion classes with the aim of improving critical thinking and language skills. In chapter Ⅲ, reading text was selected to use critical discourse analysis in Korean discussion classes, and discussion topics suitable for reading text were selected. In addition, a list of questions for reading text analysis activity sheets were devised for this purpose. In order to develop a discussion class model using flipped learning based critical discourse analysis, a model was devised by deriving principles through previous studies, and a plan for a discussion class using flipped learning-based critical discourse analysis was presented using the devised class model. In chapter Ⅳ, summarizes the main research results, and presents suggestions for research limitations and follow-up studies. Though the above research process, in older to improve critical thinking skills and language skills of Korean learners, critical discourse analysis was selected to be applied to Korean discussion classes, and it is meaningful to present a class model by applying flipped learning to effectively utilize them. Therefore, it is expected that this study will be helpful in discussion classes for learners for academic purposes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE