View : 432 Download: 0

COVID-19 상황에 입학한 대학생의 회복탄력성 증진을 위한 미술치료 질적 사례 연구

Title
COVID-19 상황에 입학한 대학생의 회복탄력성 증진을 위한 미술치료 질적 사례 연구
Other Titles
A Qualitative Case Study on Art Therapy to Enhance the Resilience of a College Student who Entered the University in the COVID-19 Situation
Authors
이시연
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
본 연구의 목적은 COVID-19 상황에 입학한 대학생이 회복탄력성 증진을 위한 미술치료를 통해 어떠한 경험을 하고, 그 경험의 의미가 무엇인지를 살펴보는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 연구 참여자가 경험한 것의 의미를 심층적으로 살펴보는 질적 사례 연구 방법을 적용하여 탐구하고자 하였다. 본 연구의 참여자는 2020년도에 4년제 대학에 입학해 재학 중인 만 20세의 여성이다. 사례는 2022년 3월 5일부터 3월 25일까지 주 2-3회, 90분씩 총 8회기로 진행하였다. COVID-19 상황에 입학한 대학생의 회복탄력성 증진을 위한 미술치료의 목표는 자기 이해와 긍정적 정서의 경험, 자신의 장점 발견 및 문제 상황에 대한 대처 가능성 인식, 긍정적 자기 가치 확립과 미래 희망 고취이며 이를 바탕으로 미술치료 회기를 구성하였다. 자료의 수집은 참여자의 미술치료 전 회기 과정 및 사전·사후 심층 면담의 녹음 파일과 이를 전사한 텍스트, 작품을 촬영한 디지털 형식의 이미지, 참여자의 소감문, 연구자의 임상 일지를 통해 이루어졌다. 자료의 분석에는 질적 연구의 자료 분석법으로 사용되고 있는 반복적 비교분석법을 사용하여 COVID-19 상황에 입학한 대학생의 미술치료 경험과 의미를 탐색하고자 하였다. 이를 위해 수집된 자료와 전사한 텍스트를 자세히 검토하고 개방 코딩, 범주화, 범주 확인 과정을 거쳐 참여자의 언어적 표현, 미술 표현에서 유의미한 것을 비교하여 분석하였다. 자료를 수집하고 분석한 결과, 총 5개의 상위주제와 11개의 하위주제가 도출되었다. 본 미술치료 사례 경험의 범주는 <설렘과 걱정으로 시작한 미술치료>, <도피처가 필요한 마음을 이미지로 이야기하면서 시원함을 느낌>, <새로운 대인관계를 만들고 싶은 욕구와 두려운 마음이 공존함>, <미술로 나와 주변 상황을 객관적으로 바라보며 시야가 확장됨>, <앞으로 발생할 수 있는 문제 상황을 정면승부 할 수 있는 힘을 얻게 됨>이다. 본 연구의 결과를 바탕으로 회복탄력성 증진을 위한 미술치료에서 COVID-19 상황에 입학한 대학생이 경험한 것에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자는 미술치료를 통해 COVID-19로 인한 부정적 감정과 대학 생활에서 경험하는 스트레스, 대인관계 욕구를 이미지로 표현하고 명료화함으로써 정서적 환기와 자기 이해를 경험하면서 자기조절능력이 강화되었다. 둘째, 연구 참여자는 미술치료를 통해 자신과 주변 상황을 객관적으로 바라보면서 자기 장점과 자원을 발견하고 자신을 긍정적인 존재로 여기게 되었으며, 자신의 잘못된 대처 방법을 깨닫고 변화의 의지를 갖게 되었다. 셋째, 연구 참여자는 미술치료에서 경험한 긍정적 사고를 확장해 앞으로의 삶에서 문제 상황 발생 시, 적극적으로 대처할 수 있다는 자신감을 갖게 되면서 긍정성이 향상되었다. 이를 종합하여 볼 때, COVID-19 상황에 입학한 대학생은 회복탄력성 증진을 위한 미술치료 과정을 통해 자신이 경험한 부정 정서와 스트레스를 해소하고 자기 이해를 할 수 있었다. 또한, 이미지를 통해 자신과 주변 상황을 객관적으로 이해하면서 시야가 확장되었고, 장점과 자원을 발견하면서 긍정적 자기 인식을 할 수 있었다. 이로써 COVID-19 상황에 입학한 대학생은 문제 상황에 대처할 수 있다는 자신감을 느끼게 되었고, 대학 생활에 적응적이고 긍정적인 태도로 변화하게 되었다. ;The purpose of the study is to examine what is experienced in the art therapy process by a college student who has entered the university in a COVID-19 situation and the meaning of the experience. A qualitative case study method, which in-depth examines the meaning of the participant's experience, was adopted. The participant of this study is a 20-year-old woman who entered and is attending a four-year university in 2020. The case was conducted for a total of 8 sessions from March 5 to March 25, 2022, 2-3 times a week, 90 minutes per session. While the goal of art therapy, aimed at improving the resilience of the college student who entered the university in a COVID-19 situation, is to experience self-understanding and positive emotions, discover one's own strengths and recognize the possibility of coping with problem situations, establish positive self-worth, and inspire hope for the future, the art therapy sessions were accordingly designed. Data collection consists of recording files of the participant before and after the art therapy sessions and pre-and post-in-depth interviews, transcribed texts, digital images of the works, the participant's testimonials, and the researcher's clinical journal. For data analysis, the iterative comparative analysis method, used as a data analysis method for qualitative research, was adopted to explore the experience and meaning of art therapy for college students who entered the COVID-19 situation. As a result of data collection and analysis, a total of five main categories and eleven sub-categories were derived. The categories of this art therapy case experiences are , , , , . Based on the results of this study, in the art therapy to promote resilience, the conclusions about the experiences of the college student who entered the university in the COVID-19 situation are as follows. First, through the art therapy, the study participant experienced emotional awakening and self-understanding by expressing and clarifying negative emotions caused by COVID-19, stress experienced in college life, and interpersonal needs through images, and her self-regulation ability was strengthened. Second, through the art therapy, the research participant found her strengths and resources while objectively looking at herself and her surroundings, came to view herself as positive beings, realized her own wrong coping methods, and had the will to change. Third, the study participant expanded the positive thinking they experienced in the art therapy so that her positivity improved as they gained confidence that they could actively deal with problem situations in her future lives. Conclusively examining, the college student who entered the university in the COVID-19 situation was able to relieve the negative emotions and stress they experienced and gain self-understanding through the art therapy conducted to improve resilience. In addition, by objectively understanding oneself and the surrounding situation through images, the participant expanded her perspective, developed positive self-awareness while discovering strengths and resources, realized her own wrong coping methods, and thus had the will to change. As a result, the college student who entered the university in the COVID-19 situation gained confidence in being able to address problematic situations, and turned her attitude towards college life into adaptive and positive one.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE