View : 451 Download: 0

플립드 러닝을 활용한 다문화 배경 학습자 한국어 읽기 ‧ 쓰기 통합 수업 설계

Title
플립드 러닝을 활용한 다문화 배경 학습자 한국어 읽기 ‧ 쓰기 통합 수업 설계
Other Titles
Multicultural background learners using flipped learning Integrated Korean Reading and Writing Class Design
Authors
안진영
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
This study aims to develop an integrated class model for reading and writing for young learners with low literacy using flipped learning and propose an educational plan by designing practical classes. While young learners from multicultural backgrounds do not experience any difficulty with daily Korean communication; when it comes to their literacy their skills are lower than that of ordinary students. Therefore, they often lack the reading and writing skills necessary for subject learning. Moreover, their low literacy may cause social and educational maladjustment. The study's subject is “Standard Korean Textbook Communication for Middle and High School Students - volumes 3 and 4”, issued by the National Institute of Korean Language, and the textbook's teaching notes were thoroughly reviewed and analyzed. The analysis confirms that even though the textbook “Standard Korean Communication for Middle and High School Students - volumes 3 and 4”was an intermediate-level textbook, the link between simple writing activities and reading and writing activities was somewhat insufficient. Therefore, this study reorganized 16 teaching points into eight engaging topics for learners and subjects that could integrate with reading and writing. There are three principles of composition of reading and writing integrated classes in the reconstruction of teaching points: 1. The vocabulary and expressions learned in the reading activity were organized to be used in connection with the writing activity. 2. Free writing activities were constructed rather than controlled writing that fit the level of intermediate learners. 3. In reading and writing activities, this study led to an improvement in written language ability and learning ability. In addition, four Korean language teachers working at the Seoul Multicultural Alternative School participated as in-depth interviewers. Learners' opinions from multicultural backgrounds, Korean class management, and textbook satisfaction lay the foundation for class design. As a result, it confirms that Korean classes focus solely on speech and grammar, thereby causing young learners from multicultural backgrounds to experience difficulties with writing. Vocabulary education is essential, as well as practicing reading and writing to assist learners with the process of reading and writing. Based on these results, a Korean reading and writing integrated instructional model using flipped learning for young learners with multicultural backgrounds was developed, and specific study plans were presented. Flipped learning first presents an opportunity for learners to understand reading and writing materials and think about activities in advance during pre-learning, thereby developing learners' understanding and expression processes in activity-oriented classroom classes to promote cooperative interaction between teachers and fellow learners. In addition, flipped learning can be an alternative approach to solve the problem of insufficient activity time in classroom instruction. The limitation of this study is that the educational effect could not be verified by applying it to the actual educational field for young learners with multicultural backgrounds at the intermediate level. Finally, our hope is that this study can help improve the literacy of young learners from multicultural backgrounds. ;본 연구의 목적은 플립드 러닝(Flipped Learning)을 활용하여 문식력이 낮은 다문화 배경 청소년 학습자들의 읽기 쓰기 통합 수업 모형을 개발하고 효과적인 수업을 설계하여 교육 방안을 제안하는 데에 있다. 학령기 다문화 배경 학습자들의 원활한 공교육 진입을 위해 한국어 교육 현장에서는 기본적인 의사소통 한국어 능력 및 학습 능력 신장을 중심으로 교육이 이루어지고 있다. 그러나 이를 위해 다문화 배경 청소년 학습자들에게 제공되는 교육 내용이 말하기와 문법 중심의 수업으로 다소 치우쳐 대부분 문헌 텍스트를 중심으로 이루어지고 있는 학교 교육에 적응하기 위한 읽기 쓰기의 효과적인 교육 방안이 다소 부족한 실정이다. 다문화 배경 청소년 학습자들은 일상적인 한국어 의사소통에는 거의 문제가 없지만 일반 학생에 비해서 문식력이 낮아 교과 학습에 필요한 읽기 쓰기 능력이 부족한 경우가 많다. 이들의 낮은 문식력은 학교생활 부적응과 학습 부진이라는 문제점까지 초래한다. 이러한 문제점을 해결하기 위한 효과적이고 실제적인 다문화 배경 청소년 학습자 대상 한국어 읽기 쓰기 통합 수업 방안을 마련할 필요가 있다. 본 연구에서는 다문화 배경 청소년 학습자의 문식력 향상을 위한 효과적인 교수 학습 방안을 설계하기 위해 플립드 러닝이 효과적이라고 판단하였다. 플립드 러닝은 먼저 사전학습 동안 읽기와 쓰기를 위해 생각할 수 있는 기회를 갖게 되며, 활동 중심의 교실 수업에서 교사와 동료 학습자의 상호작용을 통해 학습자의 이해와 표현 과정을 발달시킬 수 있다. 또한 플립드 러닝은 교실 수업에서 시간 부족으로 인해 활동이 충분히 진행되지 못하는 문제를 해결하기 위한 대안이 될 수 있다. 따라서 다문화 배경 청소년 학습자의 학업 수행에 필요한 문식력을 향상시키기 위해서 플립드 러닝을 활용한 한국어 읽기 쓰기 통합 수업 모형을 개발하고 구체적인 수업 설계를 통해 교육 방안을 제시하고자 한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적 및 필요성을 밝히고 선행 연구를 검토하였다. 선행 연구 검토를 통해 다문화 배경 학습자를 대상으로 한 한국어 읽기 쓰기 교육은 이루어지고 있었으나 초등과정의 학습자에 비해 중등과정의 청소년 학습자 대상 한국어 읽기 쓰기 교육 연구가 상대적으로 적은 비중을 차지하고 있었다는 것을 확인할 수 있었다. Ⅱ장에서는 다문화 배경 청소년 학습자 현황과 특성, 읽기 쓰기 통합 교육, 플립드 러닝의 개념 및 특징, 플립드 러닝의 수업 모형 및 수업 설계의 원리 등을 살핌으로써 플립드 러닝을 활용한 다문화 배경 청소년 학습자를 위한 한국어 읽기 쓰기 통합 수업 설계의 이론적 토대를 마련하였다. 플립드 러닝의 수업 구조인‘수업 전 단계 - 본 수업 단계 - 수업 후 단계’와 플립드 러닝을 기반한 교수 설계 모형을 연구한 선행 연구들은 본 연구에서 진행한 플립드 러닝을 활용한 읽기 ž 쓰기 통합 수업 모형 개발의 초석이 되었다. Ⅲ장에서는 본 연구의 연구 절차와 연구 대상 및 도구의 틀을 제시하였다. 다문화 배경 청소년 학습자를 위한 읽기 쓰기 통합 수업 모형 개발 및 수업 설계의 내용을 마련하기 위해 분석 대상으로 국립국어원에서 발행한 『중고등학생을 위한 표준 한국어 교재 의사소통 3, 4』를 선정하였고, 교수요목을 재구성하기 위한 근거를 밝혔다. 또한 다문화 배경 청소년 학습자의 한국어 능력 현황 및 실태, 한국어 수업 운영을 알아보기 위해서 서울시 내 다문화교육 정책학교에서 근무 중인 한국어 교사 4인을 심층 면담 참여자로 선정하였고 심층 면담을 위한 질문지를 구성하여 연구 도구의 틀을 제시하였다. Ⅳ장에서는 첫째, 실제 학교 현장에서 근무하고 있는 한국어 교사 4인의 심층 면담 결과를 분석함으로써 실제 한국어 교육 현장의 현황 파악 및 보완점을 찾아 수업 설계의 기틀을 마련하고자 하였다. 둘째, 기존 교재의 교수요목을 재구성하여 플립드 러닝을 활용한 읽기 쓰기 통합 수업 모형을 개발하여 제시하였다. 셋째, 재구성한 교수요목과 플립드 러닝 수업 모형을 바탕으로 중급 단계의 다문화 배경 청소년 학습자를 대상으로 한 한국어 읽기 쓰기 통합 수업을 제안하였고, 플립드 러닝을 활용한 읽기 쓰기 통합 수업의 실제를 통해 학교 현장에 적용할 수 있는 구체적인 수업 운영 방안을 보였다. Ⅴ장에서는 연구의 결과를 요약하고 연구의 한계점을 제시하였다. 다문화 배경 청소년 학습자의 원활한 공교육 진입을 위한 한국어 교육 방안에 대한 연구가 계속되기를 바라며, 본 연구가 학교 현장에 적용되기를 제언하였다. 본 연구는 다문화 배경 청소년 학습자 대상으로 플립드 러닝을 활용한 읽기 쓰기 통합 수업 모형을 개발하고 구체적인 수업 실례를 들어 교육 방안을 논의하였다. 중급 단계의 다문화 배경 청소년 학습자를 대상으로 실제 교육 현장에 적용하여 교육적 효과를 검증하지 못하였다는 점에서 한계가 있다. 플립드 러닝의 개념이나 수업 모형에 대해 새롭게 개발하지 않고 기존 선행 연구를 참고하였다는 점에서 아쉬움이 남는다. 그러나 기존의 연구물에서 다루지 못하였던 학교 현장에 있는 한국어 교사의 의견을 참고하여 다문화 배경 청소년 학습자의 한국어 교육 현황을 파악하고 플립드 러닝을 활용한 읽기 쓰기 통합 수업을 설계했다는 점에서 의의가 있다. 또한 본 연구의 플립드 러닝을 활용한 다문화 배경 청소년 학습자 대상 한국어 읽기 쓰기 통합 수업의 구체적 교수 방안의 예를 제시하여 실제 한국어 교육 현장에 활용될 가능성이 있다는 것에 의의가 있다. 마지막으로 본 연구가 다문화 배경 청소년 학습자의 문식력을 향상시키는 데 도움이 될 수 있기를 기대해 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE