View : 558 Download: 0

공감적 추론을 기반으로 한 독서교육 방안 연구

Title
공감적 추론을 기반으로 한 독서교육 방안 연구
Other Titles
A Study on Reading Education Methods based on Empathic Reasoning : Focusing on Communication with Informational Text Writers
Authors
금서윤
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
이 연구는 기존의 읽기 교육에서 독자의 감상에 국한되었던 공감의 개념을 비문학의 영역으로 확장하고, 텍스트 자체에 초점을 두었던 추론의 개념을 필자의 관점 이해에 적용하여 추론적 읽기와 공감적 읽기의 한계를 상호 보완한 공감적 추론이라는 새로운 개념을 정의하였다. 또한, 이를 바탕으로 한 읽기를 공감적 추론 기반의 읽기로 명명하였다. 공감적 추론 기반의 읽기는 인지와 정서 중심적 사고의 통합을 바탕으로 하며, 인지의 영역에 속하는 추론과 정서의 영역에 해당하는 공감을 구분하지 않고 상호 보완적인 관계로 본다. 이러한 공감적 추론 기반의 읽기는 독자가 수용과 공감을 전제로 필자의 관점을 추론하여 그에 대한 공감적 반응을 보이도록 하는 데 목적을 둔다. 이는 자신의 이해를 우선으로 고려하는 현대 사회에서 독자 중심의 읽기가 타인의 입장에 대한 비판과 공격적인 태도로 이어진다는 문제의식에서 시작한다. 본 연구는 필자의 관점에서 글을 해석하는 것을 통해 타인과 나를 이분법적으로 분리하는 사고를 지양하고, 타인의 가치관을 이해하는 기회를 제공하여 타인에 대한 배려와 존중의 태도를 바탕으로 한 공감적 추론 기반의 읽기가 가진 교육적 가능성을 탐색하고자 한다. 먼저 Ⅱ장에서는 기존의 추론적 읽기와 공감적 읽기에 대한 비판적 고찰을 통해 공감적 추론을 기반으로 한 읽기에 대한 이론적 배경을 정리하고, 공감적 추론 기반 읽기의 의의와 교육적으로 활용할 수 있는 가능성을 살펴보았다. 또한 공감적 추론의 개념을 정의하여 공감적 추론 기반 읽기의 요소와 상호 관계를 설명하고, 이를 적용한 독서 단계와 그에 따른 독서 활동을 구성하였다. Ⅲ장에서는 공감적 추론을 기반으로 한 읽기의 의미를 연구하기 위해 질적 연구 방법에 따라 사례 연구를 설계했으며, 사전·사후 설문조사와 독서 활동지를 통해 공감적 추론 기반 읽기의 의미 분석을 위한 자료를 수집하였다. 연구 대상으로는 고등학교 1, 2학년 학생들 중 자발적으로 참여 의사를 밝힌 학생 13명을 선정하였다. 연구에 사용한 활동지는 공감적 추론 기반의 독서 단계에 따른 활동과 관련된 문항으로 구성되었으며, 대상 텍스트는 Erich Fromm의 <소유냐 존재냐>를 재구성하여 제시하였다. 이를 통해 공감적 추론 기반의 독서 활동이 필자의 관점에 대한 공감적 반응 양상에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구 결과는 필자의 관점에 전적으로 공감하는 읽기 양상, 공감적 반응을 보이는 읽기 양상, 공감하지 않는 읽기 양상으로 나누어 참여자들의 활동지 답변을 분석하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 연구 결과 분석을 바탕으로 공감적 추론을 기반으로 한 읽기 교육의 방안을 논의하였다. 타인에 대한 공감적 반응을 통해 다양한 관점을 수용하는 것을 공감적 추론 기반의 읽기 교육의 목표로 삼았다. 교육의 내용은 타인의 관점 이해에 주목하여 공감적 반응을 이끌어내는 것에 주목하였다. 또한, 학습자들의 활동지 답안을 분석한 결과를 통해 필자의 관점을 올바로 추론하여 글을 해석하고, 모둠 활동을 통해 다른 학습자와 반응을 공유할 수 있는 교육 방법을 모색하였다. 본 연구는 주장하는 내용을 담은 정보적 텍스트의 필자의 관점에 이입하는 읽기를 통해 타인의 관점을 자각하고, 그것을 이해하는 과정에서 자신 또한 누군가의 타인임을 인식하는 것에 주목하였다. 또한, 타인과 긍정적으로 소통하기 위한 공감적 추론을 기반으로 한 읽기의 교육적 가치와 실제 교육 현장에서의 활용 가능성을 논의하고자 하였다. 이에 본 연구는 그간 읽기 교육에서 부각되지 않았던 공감의 역할을 비문학의 영역까지 확장할 수 있다는 것을 확인함과 동시에, 필자 중심의 읽기를 통해 독자에게 타인의 관점을 수용하기 위한 읽기의 중요성을 역설하였다는 의미를 가진다.;This study expands the concept of empathy, which was limited to the reader's appreciation in the existing reading education, to the non-literary realm, and applies the concept of reasoning, which was limited to the text itself, to understanding the writer's point of view. This study defined a new concept of empathic reasoning that complemented each other. In addition, reading based on this was named as empathic reasoning-based reading. Reading based on empathic reasoning is based on the integration of cognition and emotion-centered thinking, and it is viewed as a complementary relationship without distinguishing between the reasoning belonging to the cognitive domain and the empathy corresponding to the emotion domain. The purpose of this empathic reasoning-based reading is to infer the writer's point of view on the premise of acceptance and empathy and to show an empathic response to it. This starts from the awareness of the problem that reader-centered reading leads to criticism and an aggressive attitude toward others' positions in the modern society where one's own understanding is prioritizes. Reading based on empathic reasoning is based on the attitude of consideration and respect for others by providing an opportunity to understand other people's values and avoid thinking that separates me from others in a binary way by interpreting texts from the writer's point of view. This study aims to explore the educational possibilities of reading based on empathic reasoning. First, in Chapter II, the theoretical background of reading based on empathic reasoning is summarized through a critical examination of existing inferential reading and empathic reading, and the significance of empathic reasoning-based reading and the possibility of its educational use are presented. In addition, by defining the concept of empathic reasoning, the elements and interrelationships of empathic reasoning-based reading were explained, and the reading stage and reading activities that followed were constructed. In Chapter Ⅲ, a case study was designed according to a qualitative research method to study the meaning of reading based on empathic reasoning, and data for meaning analysis of reading based on empathic reasoning were provided through pre- and post-survey surveys and reading activity papers. These were collected as data for semantic analysis of empathic reasoning-based reading. For the study, 13 students who voluntarily expressed their intention to participate were selected among first and second year high school students. The activity sheet used in the study consisted of items related to activities according to the reading stage based on empathic reasoning, and the subject text was presented by reconstructing Erich Fromm's . Through this, the effect of reading activity based on empathic reasoning on the empathic response pattern of the writer's point of view was investigated. The results of the study were divided into a reading pattern that fully sympathizes with the writer's point of view, a reading pattern showing an empathic response, and a reading pattern not showing empathy, and the participants' responses to the activity sheet were analyzed. In Chapter IV, the method of reading education based on empathic reasoning was discussed based on the analysis of the research results of Chapter III. The goal of reading education based on empathic reasoning is to accept various viewpoints through empathic responses to others. The content of the education focused on eliciting empathic responses by paying attention to the understanding of the perspectives of others. In addition, through the results of analyzing the students' worksheet answers, the writer's point of view was correctly inferred to interpret the text, and an educational method that could share responses with other learners through group activities was sought. This study focused on recognizing the point of view of other people through reading immersed in the writer's point of view of informational texts containing the content asserted, and recognizing that oneself is also someone else's in the process of understanding it. In addition, it was intended to discuss the educational value of reading based on empathic reasoning for positive communication with others and the possibility of application in actual educational settings. Therefore, this study confirms that the role of empathy, which has not been highlighted in reading education, can be extended to the non-literary realm, and at the same time emphasizes the importance of reading to accommodate the perspectives of others to the reader through writer-centered reading.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE