View : 352 Download: 0

국내 무슬림 여성 유학생의 역량강화를 위한 여성주의 미술치료 질적 사례연구

Title
국내 무슬림 여성 유학생의 역량강화를 위한 여성주의 미술치료 질적 사례연구
Other Titles
A Qualitative Case Study of Feminist Art Therapy for Empowerment of Muslim Women Residing in Korea
Authors
조윤주
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박소정
Abstract
The purpose of this study is in examining the experiences and meanings Muslim women from Islamic culture studying abroad in Korea acquire for empowerment from feminist art therapy. Accordingly, the researcher attempted to deeply explore the experiences of the study participant from the perspective of women’s lives and social transformation through qualitative case study method. The participant of this study is an Indonesian citizen, a 25-year-old woman entering her 4th year of her stay in Korea as a student studying abroad. As for the session of this study, feminist art therapy was conducted for a total of 7 sessions for 100 minutes twice a week from February 8th to February 28th, 2022. Therefore, the research sought to instill feminist consciousness by leading the research participant who grew up in Muslim culture inspect her perception of herself as woman and social oppression she was faced with and to be empowered through artistic work. The researcher carried out recording and transcription of observation and interview data, collecting artworks generated in each session as qualitative data. Research analysis was carried out based on these data, leading to the discovery of 4 topics and 12 subtopics including the topics. The topics are , , and . These topics form a common thematic category of hoping to meet the ethnic and cultural needs of the Muslim community as a Muslim woman as well as addressing the universal demand for gender equality. Based on the above research results, the researcher summarizes the experiences and meanings acquired from feminist art therapy for the empowerment of Muslim women as the following. Firstly, the study participant could understand herself through feminist art therapy for empowerment as a female gender socially structured in Islamic culture. Secondly, the study participant could look back on the psychosocial helplessness making it difficult to open up the trauma of being a witness to a child sexual violence incident through feminist art therapy, finding herself as a woman situated at the bottom of the hierarchical social structure. Thirdly, the research participant recognized the internalized patriarchal oppression in a society where most of the people were Islamic worshippers, discovering the resulting self-deprecating perception as a resulting mainstream culture. Fourthly, the research participant nurtured feminist consciousness through feminist art therapy for empowerment, bringing about changes to pioneer her own life and shaping ideal future image as an independent female Muslim student studying abroad. Altogether, feminist art therapy program for the empowerment of Muslim women studying abroad helped gain insight into the thoughts oppressing women internalized in the social and public identity of Islamic society. The work process of such liberating art therapy led to empowerment by nurturing the power of the research participant to bring about change from the perceived socio-political reality. This ultimately led to the practice of feminism by helping to seek practical action for empowerment of women and social change in the research participant’s home country.;본 연구의 목적은 이슬람 문화권에서 한국으로 유학 온 무슬림 여성이 여성주의 미술치료에서 역량강화로의 어떠한 경험과 의미를 갖는지를 살피는 데 있다. 이에 연구자는 질적 사례연구 방식을 취하므로 연구 참여자의 여성 삶과 사회 변혁 관점으로의 경험을 깊이 있게 탐색하고자 하였다. 본 연구 참여자는 인도네시아 국적자로 국내에 유학을 온 지 만 4년 차에 접어든 24세 여성이다. 본 연구의 회기는 2022년 2월 8일부터 2월 28일까지 주 2회 간 100분에 걸쳐 총 7회기 역량강화를 위한 여성주의 미술치료를 진행하였다. 이에 미술 작업을 통하여 무슬림 문화권에서 성장한 연구 참여자가 여성으로서 자신에 대한 인식과 사회적인 억압을 점검하고, 여성 권한을 부여받으므로 여성주의 의식을 고취하고자 하였다. 연구자는 작업 과정으로 관찰과 면담 자료의 녹취 및 전사를 진행하였으며, 매회기 발생한 미술 작업물을 질적 자료로 수집하였다. 이를 바탕으로 연구 분석을 이루어 다음 총 4개의 상위 주제와 이를 내포한 12개의 하위 주제를 발견하였다. 이에 상위 주제는 <이슬람 사회(본국)의 지배적 가부장적 규범과 신념이 여성 권리에 억압적이었음을 미술 작업을 통해 인식함 >, <이슬람 사회(본국)의 위계적 사회 가치관에서 비롯한 성에 관한 트라우마를 인식함>, <가부장적 이슬람 사회(본국) 속 변화에 대한 희망을 느낌>, <진취적이고 주체적인 여성으로의 이상적 미래상을 구체화함>이다. 이는 무슬림 여성으로 이슬람 공동체에서 민족 문화적 요구를 부응함과 동시에 성 평등이라는 보편적 요구를 풀고 싶은 바램이 담긴 공통적 주제 범주를 이루고 있다. 위 연구결과를 바탕으로 연구자는 국내 무슬림 여성 유학생의 역량강화를 위한 여성주의 미술치료 경험과 의미를 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 연구 참여자는 역량강화를 위한 여성주의 미술치료를 통하여 이슬람 문화권에서 사회적으로 구조화되는 여성이라는 젠더로 자신을 이해할 수 있었다. 둘째, 연구 참여자는 역량강화를 위한 여성주의 미술치료를 통하여 아동 성폭력 사건 목격자라는 트라우마를 개방하기 어려웠던 심리사회적 측면의 무기력을 돌아보았으며, 위계적 사회 구조 하부에 자리한 여성인 자신을 발견할 수 있었다. 셋째, 연구 참여자는 역량강화를 위한 여성주의 미술치료를 통하여 국민 대다수가 이슬람을 신봉하는 사회에 내면화된 가부장적 억압을 인식하였으며, 이로 비롯된 주류 문화로의 자기 비하적 인식을 발견할 수 있었다. 넷째, 연구 참여자는 역량강화를 위한 여성주의 미술치료를 통하여 여성주의 의식을 함양하므로 주체적 무슬림 여성 유학생으로 이상적 미래상을 구체화할 수 있었다. 이를 종합하여 볼 때, 연구 참여자는 국내 무슬림 여성 유학생의 역량강화를 위한 여성주의 미술치료 프로그램을 통하여 이슬람 사회의 사회적, 공적 정체성에 내면화된 여성 억압적 사고를 통찰하였다. 이러한 해방적 미술치료의 작업 과정은 연구 참여자가 처한 사회정치적 현실로부터 역량강화를 이끌었으며, 여성주의 의식 함양을 이루었다. 이에 따라 본국으로의 여권 신장과 사회 변혁을 돕기 위한 여성주의 실천을 탐색하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE