View : 594 Download: 0

유치원 혼합연령학급 유아의 또래관계 개선을 위한 실행연구

Title
유치원 혼합연령학급 유아의 또래관계 개선을 위한 실행연구
Other Titles
Action research for improving peer relationships among young children in a kindergarten mixed-age classroom
Authors
유영란
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구는 유치원 만 4,5세 혼합연령학급 유아의 또래관계 개선을 위한 지원방안을 모색하고, 지원방안이 유아와 교사에게 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 혼합연령학급 유아의 또래관계 지원방안은 무엇인가? 2. 혼합연령학급 유아의 또래관계 지원방안이 유아와 교사에게 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구는 경기도 A시에 소재한 아름유치원 만 4,5세 혼합연령학급 슬기반에서 이루어졌으며, 연구대상은 슬기반 만 5세 유아 15명, 만 4세 유아 5명과 담임교사 1명, 방과 후 전담사 1명이었다. 연구기간은 2018년 7월 5일부터 12월 5일까지였으며, 연구자가 분석한 혼합연령학급 유아의 또래관계 문제점을 바탕으로 시작하였다. 연구는 문제점 인식 및 1차 실행방안 모색, 1차 실행 및 평가, 2차 실행방안 모색, 2차 실행 및 평가, 3차 실행방안 모색, 3차 실행 및 평가, 1·2·3차 실행 총 평가 순으로 이루어졌다. 연구기간 동안 동영상 녹화, 녹음, 사진, 현장 약기 등을 이용하여 자료를 수집하고 교육과정, 유아관찰일지 및 평가기록, 부모 면담 자료도 함께 수집하였다. 연구를 실행하는 동안 자료수집과 동시에 실행에 대한 유아의 반응, 연구자의 느낌이나 해석, 새롭게 알게 된 점을 매일 코멘트 형식으로 기록하여 자료분석을 실시하였고, 이를 범주화하고 코딩한 후 연구문제별로 결과를 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 혼합연령학급 유아의 또래관계를 개선하기 위한 다양한 지원방안을 실시하였다. 연구자는 혼합연령학급의 또래관계 문제점으로 유아의 많은 스트레스, 연령별 발달차를 고려하지 않은 교육과정, 또래관계 형성에 어려움을 겪는 유아들이 있음을 인식하였다. 이에 1차 실행방안으로는 먼저 전체 유아의 또래관계 개선을 위한 기초를 마련하고자 유아의 스트레스 감소시키기와 연령 간 통합·분리수업하기를 실시했다. 1차 실행 결과, 전체 유아의 스트레스가 감소되었고 학급 내 긍정적인 분위기가 형성되었으나 여전히 자신과 친한 또래와만 놀이하거나 또래관계 형성에 어려움을 겪는 유아들이 관찰되었기에 또래관계를 보다 구체적으로 지원할 필요성이 있었다. 이를 반영하여 2차 실행에서는 또래와의 긍정적인 경험 제공하기, 동일연령 내 관계 개선을 위한 연령 간 분리수업하기, 개별유아의 또래관계 지원하기를 실시했다. 2차 실행 결과, 서로에 대한 긍정적인 인식이 증가하였고 개별유아의 사회적 기술이 긍정적으로 변화하였으나 오래 지속되지는 않았다. 따라서 3차 실행방안으로는 긍정적인 또래관계 형성을 지속하기 위해 또래협동 신체활동을 통한 또래와의 협동 경험 제공하기, 가정과 연계한 개별유아의 또래관계 지원하기를 실시하였다. 이를 통해 혼합연령학급의 또래관계를 개선할 수 있었고 전체 및 개별유아와 교사에게 나타난 긍정적인 효과를 관찰할 수 있었다. 둘째, 혼합연령학급 유아의 또래관계를 개선하기 위한 지원방안이 유아와 교사에게 나타난 효과는 다음과 같다. 먼저, 유아들의 또래갈등이 현저히 감소하였으며, 긍정적인 갈등해결전략의 사용이 증가하였다. 또한 서로 다른 연령에 대한 이해가 증가하였으며, 또래관계에 어려움을 겪는 유아들에 대한 긍정적인 인식이 형성되었다. 다음으로, 교사는 혼합연령학급에 적합한 또래관계 지원방안에 대한 이해가 증가하였고, 유아와의 관계도 긍정적으로 개선되었으며, 문제해결을 위한 적극적인 태도가 신장되었다. 본 연구는 혼합연령학급 유아의 또래관계를 개선하기 위해 다양한 방안을 모색하여 실행하였다. 이러한 실행방안을 통해 혼합연령학급 유아들의 또래관계가 개선되었으며, 유아와 교사에게도 긍정적인 효과가 나타났다. 본 연구는 교육현장에서 혼합연령학급 또래관계 지원에 어려움을 겪는 교사들에게 실제적인 지원방안을 제공하는 데 의의가 있다.;The purpose of the study is to not only seek support plans to improve the peer relationship of children at 4- and 5-year-old mixed-age class at kindergarten, but also figure out the effects of support plans on the young children and teachers. The study questions for the purpose have been set as follows. 1. What are support plans of peer relationship of young children at the mixed-age class? 2. How do support plans on the peer relationship of young children at the mixed-age class affect young children and teachers? This study was conducted to Seulgi class (4- and 5-year-old mixed age class) at Areum Kindergarten located in A-si, Gyeonggi-do. Fifteen 5-year-old and five 4-year-old children at Seulgi class, one form teacher and one after-school teacher participated in this study. The study continued from Jul. 5, 2018 to Dec. 5, 2017. This study began with the problem of the peer relationship of children at the mixed-age class analyzed by a researcher. The study was conducted in order of problem awareness and 1st implementation plan search, 1st implementation and evaluation, 2nd implementation plan search, 2nd implementation and evaluation, 3rd implementation plan search, 3rd implementation and evaluation, and overall evaluation of 1st, 2nd, and 3rd implementations. During the study, data were collected using video recording, sound recording, photos, field jotting, and more, and materials such as young child observation log, evaluation record, and parents’ interview are also collected. In the meantime, daily comments on young children toward implementation, researcher’s feeling or interpretation, and new facts were recorded and analyzed, along with above data collection. This was categorized into several areas and coded, then the results were analyzed by each subject question. The results obtained through this study have revealed the following. First, a variety of support plans were implemented to improve the peer relationship of children at the mixed-age class. The researcher learned that in the mixed-age class there were young children under a lot stress, with difficulties forming a peer relationship due to reasons like curriculum which did not consider the development by age. As the 1st implementation plan, an effort to reduce stress of young children was made and integrated and separate classes between different age groups were taught to form the basis for improving the peer relationship of entire young children. As a result of the 1st implementation, entire young children reduced stress and a positive atmosphere was created, but some children who played only with their close friends of the same age or had difficulties forming the peer relationship were observed. Thus, there was a need of supporting the peer relationship more specifically. Reflecting this, in the 2nd implementation plan, positive experiences were shared with peers, separate classes between different age groups were taught to improve the peer relationship, and each child was supported to improve the peer relationship. As a result of the 2nd implementation, children’s positive awareness for one another increased and social skills of each child were changed positively, but such positive changes did not last long. Therefore as the 3rd implementation plan, cooperative experiences with the peers through physical activities were shared to keep peer relationship positively, and each child was supported to improve the peer relationship in line with home. Through such activities, young children at the mixed-age class were able to improve their peer relationship and a positive effect on entire children and teachers was observed. Second, the effects of support plans to improve the peer relationship of young children at the mixed-age class on the young children and teachers are shown as follows. First, young children’s conflicts with the peers declined significantly, and they increased the use of positive resolution strategies for dealing with conflicts. Also, they understood children of different age better and formed a positive awareness toward other children who had difficulties with the peer relationship. Next, teachers had a better understanding of appropriate support plan for the peer relationship at the mixed-age class, and improved the relationship with young children positively, and took a positive attitude for dealing with problems. In this study, a variety of support plans were implemented in an attempt to improve peer relationship of young children at the mixed–age class. The peer relationship of young children at the mixed-age class got improved through such implementation plans, and even a positive effect on young children and teachers was shown. The study is the focus of providing teachers with difficulties supporting the peer relationship at the mixed-age class a practical support plan.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE