View : 483 Download: 0

팬덤의 정보 활용

Title
팬덤의 정보 활용
Other Titles
The Use of Information in Fandom : The Effect of The Use of Real-Time K-pop One-Person Internet Broadcasting in Twitter on Satisfying Fandom Needs Through Social Presence and Mattering
Authors
Andani Dinar Nabila
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
SNS와 1인 방송의 발전과 함께 이 둘을 동시에 이용하는 사람들이 많아지고 있다. 그 중에 하나는 바로 케이팝 팬덤이다. 케이팝 아티스트가 진행하는 1인 방송이 실시간으로 송출되는 동시에, SNS에서 팬들은 그 방송과 관련된 정보를 주고받으면서 새로운 담론을 펼치고 있다. 정보 활용의 스펙트럼은 정보를 획득하는 것부터 시작해서, 정보를 확산하고 그리고 정보를 생산하는 것이다. 본 연구는 이러한 행동이 사회적 실재감 그리고 대인존재감을 통해서 팬덤의 욕구 충족에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 본 연구는 케이팝 실시간 1인 방송을 시청하면서 트위터에서 정보 활용을 하는 548명의 케이팝 팬을 대상으로 실시하였다. 가설을 검증하기 위해서는 위계적 회귀분석과 SPSS Process Macro를 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 트위터 내 실시간 1인 방송 정보 활용의 스펙트럼이 넓어질수록 느끼는 사회적 실재감이 더 커진다는 것이다. 둘째, 트위터 내 실시간 1인 방송의 정보 활용 중 정보 확산과 정보 생산이 대인존재감에 더 많은 영향을 미치는 것이다. 셋째, 정보 활용의 스펙트럼에 따라서 충족되는 팬덤의 욕구도 달라진다는 것이다. 넷째, 사회적 실재감에 있어서 공동 공간감과 정서적 유대감이 팬덤의 욕구 충족에 가장 큰 영향을 미치는 것을 확인하였다. 다섯째, 대인존재감에 있어서 중요성이 팬덤의 욕구 충족에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 정보 활용과 팬덤의 욕구 충족의 관계에서 사회적 실재감의 하위 요인 중 정서적 유대감과 상호지각이 가장 큰 매개효과를 미치는 결과가 나타났다. 일곱째, 정보 활용과 팬덤의 욕구 충족의 관계에서 대인존재감의 하위 요인 중 관심과 중요성이 가장 큰 매개효과를 미치는 것으로 나타났다. 그리고 마지막 여덟째, 통제변인 중 학력의 효과가 훨씬 더 크고 학력 수준이 낮을수록 효과가 더 커진다는 것을 확인하였다. 일곱번째와 여덟번째 결과를 연결시키면 중·고등학교를 갓 졸업한 10대후반 그리고 20대초반 팬덤이 느끼는 대인존재감과 연결 지을 수 있다. 본 연구는 현재 케이팝 팬덤의 활동에서 ‘실시간성’의 중요성을 확인하였고 두 가지의 미디어를 동시에 이용하면서 펼쳐지는 정보 활용을 설명하였다. 이전 팬덤과 관련된 연구와 달리, 팬덤의 욕구를 개인이 추구하고자 하는 방향에 따른 초점을 맞춰서 보고자 하였으며, 팬과 팬의 관계에서 일어나는 상호작용도 알아보고자 하는 면에서 의미가 있다. 또, 본 연구를 통해서 좋아하는 아티스트 그리고 다른 팬들과의 만남이 어려운 코로나-19 팬데믹에서 팬덤이 꾸준히 활동하고 팬덤으로서 본인의 욕구를 충족시키려는 것을 파악할 수 있어서 의미가 있으며, 이는 팬덤의 삶의 질과 연관 지을 수 있다.;With the development of social media and one-person internet broadcasting, more and more people are using these two media at the same time. One of them is the K-pop fandom. While a one-person internet broadcast hosted by a K-pop artist is being transmitted in real time, fans are exchanging information related to the broadcast on social media. The spectrum of the use of information starts with acquiring information, spreading information, and producing information. This study aims to examine the effect of these behaviors on the satisfaction of fandom needs through social presence and mattering. This study was conducted on 548 K-pop fans who use information on Twitter while watching K-pop real-time one-person broadcasts. Hierarchical regression analysis and SPSS Process Macro were used to verify the hypothesis. The analysis results are as follows. First, the wider the spectrum of using real-time one-person broadcast information on Twitter, the greater the sense of social presence the fandom feel. Second, spreading information and producing information of real-time one-person broadcasts on Twitter have more influence on mattering. Third, the needs of the fandom that are satisfied vary depending on the spectrum of the use of information. Fourth, it was confirmed that awareness of co-location and emotional connectedness had the greatest influence on the satisfaction of fandom’s needs in social presence. Fifth, it was found that the importance of mattering had the biggest influence on the satisfaction of fandom’s needs. Sixth, in the relationship between the use of information and the satisfaction of fandom needs, emotional connectedness and mutual awareness have the biggest mediating effect among the sub-factors of social presence. Seventh, it was found that awareness and importance have the biggest mediating effect among the sub-factors of mattering in the relationship between the use of information and the satisfaction of fandom needs. Lastly, eighth, it was confirmed that among the control variables, the effect of educational background was much larger and the lower the level of educational background, the greater the effect. By connecting the seventh and eighth results, we can see how fans in their late teens and early 20s, who have just graduated from middle and high schools, feel mattered while fulfilling their fandom needs. This study confirmed the importance of ‘real-timeness’ in the current activities of K-pop fandom. Also, it had explained the use of information unfolding while using both media at the same time. In addition, unlike previous studies related to fandom, it is meaningful in that it aims to focus on the direction in which individuals want to pursue regarding to their own fandom needs, and to find out the interactions that take place in the relationship between fans. Also, through this study, it is meaningful to be able to understand that fandom is steadily active in the COVID-19 pandemic, although it is difficult to meet their favorite artists and other fans. This also can be connected to the quality of life of K-Pop fandom.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE