View : 461 Download: 0

문장 따라말하기 과제에서 운율구 경계와 말속도에 따른 인공와우이식 아동의 발화 모방능력

Title
문장 따라말하기 과제에서 운율구 경계와 말속도에 따른 인공와우이식 아동의 발화 모방능력
Other Titles
The Effects of Speaking Rate and Intonational Phrase Boundary on Speech Production Skills in Children with Cochlear Implants
Authors
김승현
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 언어병리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
심현섭

이영미
Abstract
운율구 경계는 초분절적인 요소로 경계 앞 모음 연장, 휴지, 억양 변화가 관찰되며(김선희, 2009; Fortunato et al., 2018; Tooley et al., 2019; Yang et al., 2014), 말속도와 밀접한 관련이 있다(Jürgen & Martine,1999; Li & Zu, 2008). 한국어는 발화당 1.6개의 억양구(=운율구)로 구성되어 있는데(신지영, 2014), 문장 내 운율구 경계가 많을수록 부적절한 위치에 휴지를 두어 말속도는 느려지고, 부자연스러운 운율 패턴을 형성하게 된다. 이러한 말은 말명료도가 저하되며, 듣는 이로 하여금 부정적인 인상을 남길 수 있다. 그러므로 발화시 적절한 운율구 경계를 형성하여 말하는 것은 매우 중요하다. 인공와우 이식은 청각장애인의 말소리의 초분절적인 측면을 개선하는 데 많은 도움을 주고 있으나(서민지 & 허명진,2019; Snow & Ertmer, 2009), 여전히 인공와우를 통해 전달되는 음향학적 신호는 제한적이다(Huang et al 2017; Tillmann et al., 2019). 인공와우이식 아동들은 운율구 경계를 지을 때 모음 연장 및 휴지를 임의로 두며, 건청 아동보다 억양 변화가 단조로웠다(Yu, J et al., 2020). 같은 문장을 읽더라도 건청 집단은 문장 내에서 일관적인 휴지가 관찰됐지만, 인공와우이식 집단은 문장 내에서 비일관적인 휴지가 관찰되었다(오순영 & 성철재, 2012). 이러한 부적절한 운율구 경계는 말속도에 영향을 미친다고 볼 수 있으며, 여러 연구에서는 인공와우이식 아동의 말속도에 대한 문제점을 보고하였다(Chuang et al., 2012; Shin, 2018; 유현수, 2003). 한편, Shin(2018)은 인공와우이식 아동들의 말속도 조절 능력을 알아보기 위해 빠름, 보통, 느린 말속도를 요청하였고, 인공와우이식 아동들도 빠른 말속도 요청에 말속도가 빨라졌으나, 보통 말속도와 느린 말속도는 똑같았다. 이러한 결과는 인공와우이식 아동들이 낮은 말 운동통제 능력을 가지고 있다고 보고하였다. 위에서 언급한 내용을 종합해보았을 때, 인공와우이식 아동은 부적절한 운율구 경계를 형성하고 이로 인해 느린 말속도가 나타난다고 생각해볼 수 있지만, 국내 연구에서는 말속도와 운율구 경계를 동시에 살펴보지 않고 각각의 요소로 분석하였다. 또한 지금까지 운율과 관련된 대부분의 연구는 지각연구(서민지 & 허명진, 2019; 이지윤 et al., 2008; 최양규 & 이지윤, 2009; 김미영 & 윤미선, 2018)와 산출연구(오영건 & 성철재, 2016; 오순영 et al., 2011 윤미선, 2014; 강지혜 & 윤미선, 2020)로 자연스럽게 변화된 억양을 지각하여 모방하는 연구는 미비하다. 따라서 본 연구에서는 자연스러운 상황에서 운율구 경계 지각 및 모방 능력과 말속도에 대해서 알아보고자 하며, 이와 함께 말속도 요청에 따라서 인공와우이식 아동들의 말속도는 어떻게 변화하는지 알아보고자 한다. 본 연구의 대상자는 인공와우이식 아동 13명, 건청 아동 15명 총 28명으로, 실험 자극은 어휘수준, 문장길이, 말소리 발달 등을 고려하여 18개의 문장이 제작되었으며, 음성 자극은 K-ToBI 분류 체계를 기반하여 학령전기 아동들에게서 나타나는 고조, 고저를 사용하여(김태경, 2013), 전문적인 성우가 운율을 녹음하였다. 과제는 문장 따라 말하기로 진행되었으며, 문장과 알맞은 그림 화면을 함께 제시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단(인공와우이식 아동, 건청 아동) 간 말속도에 차이가 유의하지 않았으며, 운율구 경계에 따른 말속도에 차이도 유의하지 않았다. 그러나 말속도 조건에 따른 말속도에 차이는 유의하였다. 즉, 보통 말속도보다 느린 말속도일 때 말속도가 유의하게 느렸다. 운율구 경계와 집단 및 말속도에 대한 이차상호작용은 유의하지 않았다. 그러나 말속도와 집단(인공와우이식 아동, 건청 아동)에 대한 이차상호작용이 유의하였는데, 이는 느린 말속도 조건에서의 건청 아동과 인공와우이식 아동 간의 차이가 보통 말속도 조건에서 보다 유의하게 큰 것에 기인한다. 즉, 건청 집단보다 인공와우 이식 집단이 말속도 조건에 따라 말속도를 변화시키는 수행력이 더 낮은 것으로 보인다. 집단(인공와우이식 아동, 건청 아동)에 따른 운율구 경계 및 말속도에 대한 삼차상호작용이 유의하였다. 즉, 삼차상호작용은 운율구 경계가 고조일 때, 고저일 때에 비해 말속도 조건 간 차이가 더 큰 것으로 나타났으며, 이는 말속도 조건이 느릴 때에서만 유의하게 나타난 것에 기인한다. 둘째, 집단(인공와우이식 아동, 건청 아동) 간 억양 일치 점수 차이가 유의하였다. 즉, 인공와우이식 아동보다 건청 아동이 억양 일치 점수가 더 높았다. 운율구 경계에 따른 집단 간 억양 일치 점수 차이도 유의하였다. 즉, 고조 운율구 경계보다 고저 운율구 경계에서 더 높은 수행력이 나타났다. 하지만 말속도 조건에 따른 억양 일치 점수에 차이는 유의하지 않았으며, 운율구 경계와 집단에 대한 이차상호작용이 유의하지 않았다. 말속도 조건과 집단(인공와우 이식 아동, 건청 아동)에 대한 이차상호작용이 유의하였다. 이는 보통 말속도 조건에서의 건청 아동과 인공와우이식 아동의 간의 차이가 느린 말속도 조건에서 보다 유의하게 큰 것에 기인한다. 즉, 건청 집단보다 인공와우 이식 집단이 보통 말속도에서 수행력이 더 낮은 것으로 보여진다. 운율구 경계와 말속도에 대한 이차상호작용이 유의하지 않았으며, 운율구 경계 및 말속도 및 집단(인공와우 이식 아동, 건청 아동)에 대한 삼차상호작용이 유의하지 않았다. 셋째, 집단(인공와우이식 아동, 건청 아동)간 쉼길이에 차이가 유의하지 않았으며, 운율구 경계에 따른 쉼길이에 차이도 유의하지 않았다. 반면에 말속도 조건에 따른 쉼길이에 차이는 유의하였다. 즉 보통 말속도의 평균 쉼보다 느린 말속도의 평균 쉼이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 운율구 경계와 집단 및 말속도와 집단 및 운율구 경계와 말속도에 대한 이차 상호작용이 유의하지 않았으며, 집단에 따른 쉼 및 말속도에 대한 삼차상호작용이 유의하지 않았다. 이상의 연구 결과를 요약하자면, 말속도 조건(보통, 느림)에서 보통 말속도에서는 인공와우이식 아동과 건청 아동 간 말속도에서 비슷한 수행력이 나타났지만, 느린 말속도에서는 건청 아동보다 인공와우이식 아동이 더 낮은 수행력이 나타났다. 또한, 운율구 경계에서 제시된 억양을 듣고 모방하여 따라 말하는 수행력이 건청 아동보다 인공와우이식 아동에 수행력이 낮았으나, 쉼의 길이에서는 인공와우이식 아동과 건청 아동 간 차이가 나타나지 않았다. 본 연구의 결과는 인공와우이식 아동들에게 운율 중재에 대한 필요성과 인공와우이식 아동들에 말운동통제 능력을 설명하는데 유용한 자료로 사용될 수 있다.;Intonational Phrase Boundary is a suprasegmental element, and vowel extension, pauses, and intonation changes are observed in front of the boundary (Sunhee Kim, 2009; Fortunato et al., 2018; Tooley et al., 2019; Xiaohong Yang et al., 2014), and it is closely related to Speech Rate (Jürgen Trouvain & Martine Grice, 1999; Li, A & Zu, Y. 2008). Korean language consists of 1.6 intonation phrases (= prosody phrases) per utterance (Shin Ji-Young, 2014). The more intonational phrase boundaries are in a sentence, the more pauses are placed at inappropriate locations, which slows down the speaking rate and forms an unnatural prosody pattern. Such speech can reduce speech intelligibility and leave a negative impression on the listener. Therefore, it is very important to form an appropriate intonational phrase boundary when speaking. Although the cochlear implant helps a lot in improving the suprasegmental aspect of speech in a hearing-impaired person (Seo Min-Ji & Myeong-Jin Huh, 2019; Snow & Ertmer, 2009), however, the acoustic signal transmitted through the cochlear implant is still limited. (Huang, 2017; Tillmann et al., 2019). Children with cochlear implants, when constructing intonational phrase boundaries, placed vowel extensions and pauses arbitrarily, and had more monotonous intonation changes than children with normal hearing (Yu, J et al., 2020). Even when the same sentence was read, consistent pauses were observed in the group with normal hearing, but inconsistent pauses were observed in the cochlear implant group (Oh Sunyeong & Seong Cheoljae, 2012). Such inappropriate intonational phrase boundaries can be seen to affect the speaking rate, and several studies have reported problems with the speaking rate of children with cochlear implants (Chuang et al., 2012; Shin, 2018; Yoo Hyunsoo, 2003). Meanwhile, Shin(2018) requested fast, normal, and slow speaking rates to examine the ability of cochlear implant children to control their speaking rates. Children with cochlear implants also had a faster speaking rate when asked for a fast speaking rate, but the normal speaking rate and the slow speaking rate were the same. These results reported that children with cochlear implants had low speech motor control ability. Summarizing the above, it can be thought that children with cochlear implants form inappropriate intonational phrase boundaries, resulting in a slow speaking rate. However, in the domestic study, the speaking rate and the intonational phrase boundaries were not examined at the same time, but each factor was analyzed separately. Also, most of the studies related to intonation so far have been perceptual studies (Minji Seo & Myeongjin Huh, 2019; Jiyoon Lee et al., 2008; Yangkyu Choi & Jiyoon Lee, 2009; Miyoung Kim & Miseon Yoon, 2018) and output studies (Younggun Oh & Cheoljae Seong, 2016; Soonyoung Oh et al., Miseon Yoon, 2014; Jihye Kang & Miseon Yoon, 2020), so studies that perceive and imitate naturally changed intonation are insufficient. Therefore, in this study, I would like to investigate the ability to perceive and imitate intonational phrase boundaries and the speaking rate in natural situations, and also how to change the speaking rate of cochlear implant children according to the request for the speaking rate. The subjects of this study were 28 children, 13 children with cochlear implants and 15 children with normal hearing. For the experimental stimulus, 18 sentences were produced in consideration of vocabulary level, sentence length, speech development, etc., and the voice stimulus was based on the K-ToBI classification system, using the high, the high and low pitches that appear in preschool children (Kim Tae-kyung, 2013), and the professional voice actors recorded the intonation. The task was conducted by speaking according to the sentences, and the sentences and appropriate picture screens were presented together. The study results are as follows. First, there was no significant difference in speaking rates between groups (children with cochlear implants, children with normal hearing), and there was no significant difference in speaking rates according to innational phrase boundaries. However, the difference in speaking rate according to the speaking rate condition was significant. That is, when the speaking rate was slower than the normal speaking rate, the speaking rate was significantly slower. Secondary interactions for intonational phrase boundaries and groups and speaking rates were not significant. However, secondary interactions for speaking rate and groups (children with cochlear implants, children with normal hearing) were significant, indicating that this is due to the fact that the difference between children with normal hearing and those with cochlear implants at the slow speaking rate condition is significantly greater than at the normal speaking rate condition. That is, the performance of changing the speaking rate according to the speaking rate condition appears to be lower in the cochlear implant group than in the group with sound hearing. The third time interactions were significant for intonational phrase boundaries and speaking rates according to groups (children with cochlear implants, children with normal hearing). That is, the third time interaction showed a larger difference between the speaking rate conditions when the intonational phrase boundaries were high than when the intonational phrase boundaries were high and low, and this is because it was only significant when the speaking rate condition was slow. Second, the difference in intonation agreement scores between groups (children with cochlear implants, children with normal hearing) was significant. That is, children with normal hearing scored higher in intonation agreement than children with cochlear implants. Differences in intonation agreement scores between groups according to intonational phrase boundaries were also significant. That is, higher performance was found at high-low intonational phrase boundaries than at high intonational phrase boundaries. However, the difference in intonation agreement scores according to the speaking rate condition was not significant, and the secondary interaction for intonational phrase boundaries and groups was not significant. Secondary interactions were significant for the speaking rate condition and groups (children with cochlear implants, children with normal hearing). This is due to the fact that the difference between children with normal hearing and children with cochlear implants at the normal speaking rate condition was significantly greater than at the slow speaking rate condition. That is, group with cochlear implants showed lower performance in the average speaking rate than group with normal hearing. Secondary interactions on intonational phrase boundaries and speaking rate were not significant, and the third time interactions on intonational phrase boundaries and speaking rate and groups (children with cochlear implants, children with normal hearing) were not significant. Third, there was no significant difference in pause length between groups (children with cochlear implants, children with normal hearing), and there was no significant difference in pause length according to intonational phrase boundaries. On the other hand, the difference in pause length according to the speaking rate condition was significant. That is, the average pause of the slow speaking rate was significantly higher than the average pause of the normal speaking rate. Secondary interactions on intonational phrase boundaries and groups and speaking rate, and, group and intonational phrase boundaries and speaking rate, were not significant, and the third time interactions on pause and speaking rate according to groups were not significant. To summarize the results of the above study, there was no significant difference in the speaking rate between groups (children with cochlear implants, children with normal hearing) at the normal speaking rate under the speaking rate condition (normal, slow). but at the slow speaking rate, there was a significant difference between groups (children with cochlear implants, children with normal hearing). Also, the performance of listening to and imitating the intonation presented at the intonational phrase boundaries was significantly lower than that of the children with normal hearing, but there was no difference between the groups (children with cochlear implants, children with normal hearing) in the length of the pause. The results of this study can be used as useful data to explain the need for intonational interventions for children with cochlear implants and the speech motor control ability for children with cochlear implants.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언어병리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE