View : 559 Download: 0

디지털 리터러시 중재가 발달장애 초등학생의 블로그 포스팅 기술 및 디지털 글쓰기 기술에 미치는 영향

Title
디지털 리터러시 중재가 발달장애 초등학생의 블로그 포스팅 기술 및 디지털 글쓰기 기술에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Digital Literacy Intervention on Blog Posting Skills and Digital Writing Skills of Elementary School Students with Developmental Disabilities
Authors
최연주
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김유리
Abstract
With the spread of the Internet around the world and the commercialization of digital devices, communication based on digital media has emerged as a strong social trend. As the rapidly changing media environment and the influence of digital media on life increased, the importance of digital literacy competency also increased. A Blog is a representative digital communication platform where you can experience digital literacy and a platform that best reveals the characteristics of digital writing. Therefore, the purpose of this study is to find out how digital literacy intervention affects blog posting skills and digital writing skills of elementary school students with developmental disabilities. In order to find out how digital literacy intervention affects blog posting skills and digital writing skills of elementary school students with developmental disabilities, this study conducted interventions using a multiple probe design across subjects. Through the evaluation of students' preferences via questionnaires and interviews, works to be made into blog writing were selected, and research was conducted as a process of posting the process of making works on blogs after making them. Intervention consisted of blog posting skills intervention and digital writing intervention. In the case of blog posting skills, it was provided through visual support, modeling, and systematic instruction using guides, and in the case of digital writing, intervention was provided according to the stage of mini lesson-drafting-correction-publishing using writing workshops. In the case of blog posting skills, data collection was measured using the event recording method by recording the blog posting process of participating children in each session. In the case of digital writing skills, students entered the blog, read the posts, and scored according to the evaluation criteria. The research design was conducted in the order of baseline, intervention, and maintenance. The results of this study are as follows: First, all three elementary school students with developmental disabilities had an increased performance rate of blog posting skills through digital literacy intervention. Second, all three elementary school students with developmental disabilities have increased their level of digital writing skills through digital literacy intervention. Third, the increase in blog posting skills performance rate and digital writing skills performance level of three elementary school students with developmental disabilities was maintained even after the digital literacy intervention was terminated. Taken together, it can be seen that digital literacy intervention had a positive effect on blog posting skills and digital writing skills of elementary school students with developmental disabilities, and this influence was maintained even after intervention. This study is significant in that it showed the possibility of students with developmental disabilities participating in communication and writing in the digital era, provided digital literacy education to developmental students in elementary school, and proved how to teach Social Network Service(SNS) utilization skills and digital writing skills.;전 세계적으로 인터넷 보급이 확산되고 디지털 기기가 상용화되면서 디지털 매체를 기반으로 한 의사소통이 강력한 사회적 흐름으로 부각되었다. 그리고 이렇게 급변하는 매체 환경과 디지털 매체가 삶에 미치는 영향이 커짐에 따라 디지털 리터러시 역량의 중요성 또한 커지게 되었다. 블로그는 디지털 리터러시를 경험할 수 있는 대표적인 디지털 소통 플랫폼이자 디지털 글쓰기의 특성이 가장 잘 드러나는 플랫폼이다. 따라서 본 연구의 목적은 디지털 리터러시 중재가 발달장애 초등학생의 블로그 포스팅 기술 및 디지털 글쓰기 기술에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위함에 있다. 본 연구는 디지털 리터러시 중재가 발달장애 초등학생의 블로그 포스팅 기술 및 디지털 글쓰기 기술에 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위하여 서울에 소재한 초등학교에 재학 중인 3명의 발달장애 학생들을 대상으로 대상자 간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하여 중재를 실행하고 그 효과를 확인하였다. 학생들에게 설문지 조사 및 인터뷰를 통한 선호도 평가를 통해 블로그 글감으로 만들 작품을 선정하였으며 작품을 만든 후 블로그에 작품 만드는 순서를 포스팅하는 과정으로 연구가 진행되었다. 따라서 본 연구의 디지털 리터러시 중재는 블로그 포스팅 기술 중재와 디지털 글쓰기 중재로 구성되었다. 먼저, 블로그 포스팅 기술 중재의 경우 안내지를 사용한 시각적 지원, 모델링, 체계적 교수를 통해 제공되었으며, 디지털 글쓰기 중재의 경우 쓰기 워크숍 형태를 활용하여 미니레슨-초안 작성-고쳐쓰기-출판하기 단계에 따라 중재가 제공되었다. 자료 수집은 블로그 포스팅 기술수행률의 경우 참여 학생이 블로그 포스팅하는 과정을 매회기 영상으로 녹화하고 사건 기록법을 사용하여 측정하였다. 디지털 글쓰기 기술 수행 수준의 경우 학생의 블로그에 들어가 학생이 포스팅한 글을 읽어보며 제작한 평가 기준에 따라 글을 채점하였다. 연구 설계는 기초선, 중재, 유지의 순서로 진행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 명의 발달장애 초등학생 모두 디지털 리터러시 중재를 통해 블로그 포스팅 기술 수행률이 증가되었다. 둘째, 세 명의 발달장애 초등학생 모두 디지털 리터러시 중재를 통해 디지털 글쓰기 기술 수행 수준이 증가되었다. 셋째, 세 명의 발달장애 초등학생의 블로그 포스팅 기술 수행률과 디지털 글쓰기 기술 수행 수준의 증가는 디지털 리터러시 중재가 종료된 이후에도 유지되었다. 위 결과를 종합하여 볼 때, 디지털 리터러시 중재는 발달장애 초등학생의 블로그 포스팅 기술 및 디지털 글쓰기 기술에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 이 영향은 중재 이후에도 유지되었음을 알 수 있다. 본 연구는 디지털 시대에 이루어지는 소통과 글쓰기에 발달장애 학생들의 동참 가능성을 보여주었다는 점, 초등 시기의 학생들에게 디지털 리터러시 교육을 제공한 점, 디지털 시대에 필수적인 사회적 관계망 서비스(SNS) 활용 기술과 디지털 글쓰기 기술을 교수하는 방법을 증명하였다는 점에서 의의를 가진다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE