View : 465 Download: 0

중국 어머니의 놀이신념과 자녀의 놀이 및 학습 활동 간의 관계

Title
중국 어머니의 놀이신념과 자녀의 놀이 및 학습 활동 간의 관계
Other Titles
The relation of Chinese mothers’ play beliefs and children’s play and learning activities
Authors
Cui, Chunling
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구는 중국 어머니의 놀이신념의 양상과 중국 일선도시 가정에서 자녀의 놀이 및 학습 활동의 경향 및 변인에 따른 차이를 알아보고, 어머니의 놀이신념과 자녀의 놀이 및 학습 활동 간의 관계를 살펴보는 데 목적이 있다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 중국 어머니의 놀이신념은 어떠한가? 1-1. 중국 어머니의 놀이신념의 전반적인 경향은 어떠한가? 1-2. 중국 어머니의 놀이신념은 어머니의 개인적 변인(연령, 교육수준, 가정 월수입, 자녀 연령)에 따라 차이가 있는가? 2. 자녀의 놀이 및 학습 활동은 어떠한가? 2-1. 자녀의 놀이 및 학습 활동의 전반적인 경향은 어떠한가? 2-2. 자녀의 놀이 및 학습 활동은 어머니의 개인적 변인(연령, 교육수준, 가정 월수입, 자녀 연령)에 따라 차이가 있는가? 3. 중국 어머니의 놀이신념과 자녀의 놀이 및 학습 활동 간의 관계는 어떠한가? 본 연구는 중국 베이징시(北京市), 상하이시(上海市), 광저우시(廣州市), 선전시(深圳市)에 거주하고 있는 만 3세∼6세 유치원 재원 중인 자녀를 둔 어머니 208명을 대상으로 하였다. 중국 어머니의 놀이신념을 알아보기 위해 Fogle(2003)이 개발한 부모 놀이신념 척도(Parents Play Beliefs Scale: PPBS)를 이현지, 정혜욱(2016)이 번안한 도구를 검토, 수정하여 사용하였다. 다음으로 자녀의 놀이 및 학습 활동을 알아보기 위해 이현주(2019)의 가정에서의 놀이와 학습 관련 유아 일상생활설문지(Pre-school Play and Learning Questionnaire: PPLQ), 그리고 Lin과 Li(2018, 2019)의 가정놀이 활동 설문지(Home Play Activities Questionnaire: HPAQ)를 수정·보완하여 사용하였다. 자료분석을 위해 평균과 표준편차, 최대값과 최소값, 빈도와 백분율을 산출하였고, 일원분산분석(ANOVA), Pearson 상관분석을 실시하였으며, 일원분산분석을 실시한 후, 유의한 차이가 있는 경우에는 어느 집단 간에 차이가 있는지 알아보기 위해 Duncan 사후검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 어머니의 놀이신념은 전반적으로 놀이지지 신념이 학습중심 신념보다 높게 나타났다. 변인별 차이에서는 어머니의 연령, 교육수준, 가정 월수입에서 유의한 차이가 나타났다. 즉, 어머니의 연령이 30세 이상 35세 미만인 집단, 35세 이상 40세 미만인 집단이 30세 미만 어머니 집단보다 놀이지지 신념이 높게 나타났고, 대학원 졸업 이상인 어머니들이 전문대 졸업 이하인 어머니들보다 놀이신념이 높게 나타났으며, 가정 월수입이 4만 위안 이상인 어머니 집단이 2만 위안 미만인 어머니 집단보다 놀이신념이 높게 나타났다. 둘째, 중국 가정에서 자녀의 하루 평균 놀이시간과 학습시간은 비슷한 것으로 나타났다. 놀이는 가상놀이, 신체놀이, 구성놀이, 마음대로 그리기, 보드게임 및 퍼즐, 리듬놀이, 멀티미디어를 활용한 놀이 순으로 하루 평균 놀이시간이 많았고, 학습 활동은 한자 학습, 영어 학습, 예술 학습, 체육 학습, 수학 학습, 멀티미디어를 활용한 학습, 시 읊고 외우기 순으로 하루 평균 학습시간이 많은 것으로 나타났다. 변인별 차이에서는 자녀의 학습 활동에서만 어머니의 연령, 교육수준, 자녀의 연령에 따라 유의한 차이가 나타났다. 어머니의 연령이 35세 이상 40세 미만 집단 자녀들이 30세 미만 어머니 집단의 자녀들보다 학습 전체시간이 많았고, 30세 이상 35세 미만 어머니 집단의 자녀들이 30세 미만 어머니 집단의 자녀들보다 영어 학습시간이 많이 나타났다. 대학원 졸업 이상 어머니 집단의 자녀가 전문대 졸업 이하 어머니 집단의 자녀보다 가정에서 예술 학습, 체육 학습을 많이 한 것으로 나타났다. 자녀의 연령이 만 3세 집단, 만 4세 집단보다 만 5세 집단, 만 6세 집단의 학습시간이 많았고, 한자 학습시간이 만 3세 집단보다 만 5세 집단, 만 6세 집단이 가장 많았다. 만 3세 집단, 만 4세 집단보다 만 5세 집단, 만 6세 집단의 수학 학습시간이 많았고, 만 3세 집단보다 만 5세 집단, 만 6세 집단의 영어 학습시간이 많았으며, 만 4세 집단보다 만 6세 집단의 시 읊고 외우기 시간이 가장 많았다. 예술 학습시간은 만 3세 집단보다 만 5세 집단이 많았으며, 체육 학습시간은 만 3세 집단, 만 4세 집단보다 만 5세 집단, 만 6세 집단이 많았다. 멀티미디어를 활용한 학습은 만 3세 집단에 비해 만 5세 집단이 가장 많은 것으로 나타났다. 셋째, 중국 어머니의 놀이신념과 자녀의 놀이 및 학습 활동 간의 관계를 살펴본 결과, 어머니의 놀이지지 신념과 자녀의 놀이 전체와 정적상관이 있었으며, 어머니의 학습중심 신념과 자녀의 학습 전체와 정적상관이 있었다. 이상의 결과를 바탕으로 자녀의 학습시간을 줄이고 놀이시간을 제고하기 위해서는 어머니의 놀이신념을 고려한 정책 수립이 마련되어야 할 필요성을 제시하였으며, 가정에서의 자녀 놀이 및 학습을 효율적이면서도 의미 있는 활동으로 만들기 위한 공적인 돌봄 서비스 지원과 부모교육이 필요하다는 시사점을 도출하였다. 또한 놀이의 양극화를 줄이기 위한 실질적인 대책이 필요함을 제시하였다. ;The purpose of this study is to explore the aspects of Chinese mothers’ play beliefs, children’s play and leaning activities at home in China’s first-tier cities. In addition to finding out the differences according to mothers’ personal background factors, and then to examine the correlation of mothers’ play beliefs and children’s play as well as learning activities. In this regard, the research questions are as follows. 1. What is the state of Chinese mothers’ play beliefs? 1-1. What are the overall aspects of Chinese mothers’ play beliefs? 1-2. Are there any differences in Chinese mothers’ play beliefs according to their personal background variables(age, education level, monthly household income, children’s age)? 2. What is the state of children’s play and learning activities? 2-1. What are the overall aspects of children’s play and learning activities? 2-2. Are there any differences in children’s play and learning activities according to mothers’ personal background variables(age, education level, monthly household income, children’s age)? 3. What is the correlation between Chinese mothers’ play beliefs and children’s play and learning activities? This research investigates 208 preschool Chinese mothers whose children are 3 to 6 years old, living in Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen. To explore the state of Chinese mothers’ play beliefs, this study adopted Lee & Chung(2016)’s Parents Play Beliefs Scale(PPBS), which was developed by Fogle(2003), with some modifications. To examine the state of children’s play and learning activities, Pre-school Play and Learning Questionnaire(PPLQ) used by Lee(2019) and Home Play Activities Questionnaire(HPAQ) used by Lin & Li(2018, 2019) were adapted with some modifications. For data analysis, average, standard deviation, ceiling value and valley value, frequency and percentage, one-way ANOVA, and Pearson correlation analysis were conducted. After conducting one-way ANOVA, Duncan posterior test was performed to identify which group had differences in case of existing significant differences. The results of this research are as follows. First, Chinese mothers’ play support beliefs were generally higher than academic focus beliefs. Significant differences were found in mothers’ age, education level, monthly household income regarding mothers’ personal background variables. In other words, mothers in their thirty to thirty-five, thirty-five to forty had higher beliefs of play support than mothers were aged under thirty. The graduate school mothers had higher play support beliefs than those whose education levels were under college. Mothers with a monthly household income of forty thousand yuan group had higher play support beliefs than those with twenty thousand yuan group. Second, it showed that Chinese children got a similar average of play and learning time per day at home. To be specific, pretend play acted for the most of average time per day, followed by physical play, constructive play, doodling, board games and puzzles, rhythm play and multimedia play. Chines characters learning acted for the most of average time daily, followed by English, art, P.E, mathematics, multimedia learning, Chinese classics. Regarding mothers’ personal background variables, no differences were found in children’s play but significant differences were found in children’s learning in mothers’ age, education levels, children’s age. Specifically, the results showed that children whose mothers were aged thirty-five to forty spent much time on learning than those whose mothers were aged under thirty. Children whose mothers with a graduate degree spent much time on learning art and P.E than those whose mothers with a college degree or under. Children were aged five and six spent much time on learning than those were aged three and four at home. Learning Chinese characters, children were aged five and six took much time than those who were aged three. Results also showed that children who were aged five and six spent much time on learning mathematics than those who were aged three and four, and children who were five and six spent much time on learning English than those who were aged three. In learning Chinese classics, children were aged six took much time than those who were aged four. Children were aged five spent much time on art than those who were aged three, and children were aged five and six spent much time on P.E than those who were aged three and four. Moreover, children who were aged five spent much time on multimedia learning than those who were aged three. Third, as a result of examining the correlation between Chinese mothers’ play beliefs and children’s play and learning activities, mothers’ play support beliefs were positively correlated with children’s play, and mothers’ academic focus beliefs were positively correlated with children’s learning. Based on the results, this study suggests that some policies about improving children’s play time seem to be established in consideration of mothers’ play beliefs, and some public child-care services as well as parenting programs should be provided. Additionally, some practical measures are needed to reduce the polarization of play.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE