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한국 사회적경제 중간지원조직 종사자의 사회적경제인식이 직무성과에 미치는 영향

Title
한국 사회적경제 중간지원조직 종사자의 사회적경제인식이 직무성과에 미치는 영향
Other Titles
A study on effect of Social economy perception of workers in Korean Social economy intermediary support organizations on Job performance : Focusing on the moderating effect of leadership and network
Authors
윤모린
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 사회적경제협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
조상미
Abstract
본 연구의 목적은 한국 사회적경제 중간지원조직 종사자의 사회적경제 인식이 직무성과에 미치는 영향에서 리더십, 네트워크의 조절효과를 검증하는 것이다. 구체적인 연구의 목적은 한국 사회적경제 중간지원조직 종사자를 대상으로 사회적경제 인식이 직무성과에 미치는 영향과 그 관계에서 기관장의 변혁적, 거래적 리더십, 그리고 사회적경제 당사자 조직과 정부, 지방자치단체 간 네트워크의 영향을 확인하는 것이다. 본 연구의 대상은 전국의 사회적경제지원센터, 마을센터, 협동조합지원센터 등 사회적경제 중간지원조직 114개, 종사자 1,017명이였으며, 최종 255명의 설문 결과가 취합되어 응답률은 25%였다. 사회적경제 인식은 조상미 외(2020)가 개발한 사회적경제 인식 척도를 사용하여 측정하였으며, 조직성과는 Williams and Anderson(1991)가 개발한 In-role performance 측정척도를 사용하였다. 또한, 변혁적 리더십과 거래적 리더십의 측정은 Bass and Avolio(1990)의 다면적 리더십 설문지(MLQ: Multi-factor Leadership Questionnaire)로 측정하였고, 네트워크는 국내 상황을 반영한 이용돈(2010)의 네트워크 환경 특성의 측정척도로 측정하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS 26.0 프로그램으로 통계분석 하였으며 신뢰도 분석, 기술통계분석, 상관분석을 실시하고 연구의 가설 검증을 위해 위계적 다중회계분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회적경제 중간지원조직 종사자의 사회적경제 인식이 높을수록 직무성과가 높았다. 이는 사회적경제 중간지원조직 종사자가 사회적경제에 대한 현재 인식이 뚜렷하고 미래의 사회문제를 해결하는 사회적경제에 대한 기대감이 클수록 중간지원조직에서 많은 직무성과를 도출할 수 있다는 것이다. 둘째, 종사자의 사회적경제 인식이 직무성과에 미치는 영향에서 기관장의 리더십은 조절효과를 가진다. 사회적경제 인식이 직무성과에 미치는 긍정적인 영향은 변혁적 리더십이 높을수록 강해진다. 즉, 사회적경제 중간지원조직 종사자들의 사회적경제 인식을 개선함으로써 직무성과를 높일 수 있으며, 이러한 관계에서 기관장의 변혁적 리더십이 높으면 더욱 효과적으로 이루어진다. 또한 사회적경제 인식이 직무성과에 미치는 영향은 거래적 리더십 수준에 따라 달라진다. 사회적경제 인식이 직무성과에 미치는 긍정적인 영향은 거래적 리더십이 높을수록 강해진다. 즉, 사회적경제 중간지원조직 종사자들의 사회적경제 인식을 개선함으로써 직무성과를 높일 수 있으며, 이러한 관계에서 기관장의 거래적 리더십이 높으면 더욱 효과적으로 이루어진다. 셋째, 사회적경제 인식과 네트워크가 긍정적일수록 직무성과가 향상된다. 그러나 사회적경제 인식이 직무성과에 미치는 영향에서 네트워크는 조절효과를 가지지 않았다. 본 연구를 정리하면, 사회적경제 중간지원조직 종사자들은 사회적경제의 가치를 깊게 인식하고, 내재화하여야 직무성과를 더욱 많이 창출 할 수 있다는 결론이다. 이는 사회적경제 중간지원조직이 사회적경제 생태계 조성 및 활성화를 위해 적절한 인재확보 및 인재양성의 중요성을 말해 준다. 종사자들이 직무를 수행함에 있어 최대의 역량을 발휘할 수 있도록 사회적경제 인식교육 및 기관장을 포함한 종사자의 인재양성 프로그램을 확립하는 것이 조직발전 측면에서 중요하다. 또한 사회적경제 중간지원조직 종사자들의 직무성과를 확장하기 위해서는 기관장의 리더쉽이 중요하며 변혁적, 거래적 리더십의 효율적인 발현이 필요하다. 사회적경제 중간지원조직의 기관장 역시 리더십 제고 및 역량 강화를 위한 노력이 수반되어야 할 것이다. 이러한 연구결과는 사회적경제의 중요한 주체 중 하나인 사회적경제 중간지원조직의 발전을 위한 정책적, 실무적 시시점을 제공할 것으로 기대한다. 한국 사회적경제 중간지원조직은 사회적경제 활성화의 역량을 최대한 발휘하며, 사회적경제의 중요성과 가치를 충분히 인식하는 사람들의 일터로서 더욱 자리매김 해야 할 것이다. ;The purpose of this study is to verify the moderating effect of leadership and network in the effect of Social economy perception of workers in Korean Social economy intermediary support organizations on job performance. The purpose of the specific study is to confirm the impact of Social economy perception on job performance and the transformational and transactional leadership of the head of Social economy intermediary support organization, and the network between Social economy enterprises, government, and local governments. The subjects of this study were 114 Social economy intermediary support organizations, including Social economy support centers, Village centers, and Cooperative support centers nationwide, and 1,017 workers, and the final 255 survey results were collected. Social economy perception was measured using the Social economy perception scale developed by Sangmi Cho et al.,(2020), and In-role performance measurement scale developed by Williams and Anderson (1991) was used for Job performance. In addition, the measurement of transformational leadership and transactional leadership was measured by the Multi-factor Leadership Questionnaire (MLQ) of Bass and Avolio (1990), and the network was measured as a measure of the network environment characteristics of YongDon Lee (2010), which reflected the domestic situation. The collected data were statistically analyzed under the IBM SPSS 26.0 program, followed by reliability analysis, descriptive statistics analysis, and correlation analysis, and hierarchical regression analysis to verify the hypothesis of the study. The main results of this study are summarized as follows. First, the higher Social economy perception of workers in Social economy intermediary support organization, the higher the job performance. This means that the more clear the current perception of Social economy and the greater the expectation for Social economy that solves future social problems, the more job performance can be derived from Social economy intermediary support organization. Second, the leadership of the head of Social econnomy intermediary support organization has a moderating effect on the effect of workers' Social economy perception on job performance. The positive effect of Social economy perception on job performance becomes stronger as transformational leadership increases. In other words, job performance can be improved by improving Social economy perception of workers in Social economy intermediary support organization, and this improvement can be made more effectively if the transformational leadership of the head of the institution is high. In addition, the effect of Social economy perception on job performance depends on the level of transactional leadership. The positive effect of Social economy perception on job performance becomes stronger as transactional leadership increases. In other words, job performance can be improved by improving the Social economy awareness of workers in Social economy intermediary support organizations, and this improvement can be made more effectively if the head of Social economy intermediary support organization has high transactional leadership. Third, the more positive the Social economy perception and network, the better the job performance. However, the effect of Social economy perception on job performance does not vary depending on the network. In this study, it can be seen that it shows the importance of a smooth network in performing support activities in the middle of the government, local governments, and social economy enterprises. In summary, it is concluded that workers in Social economy intermediary support organization must deeply recognize and internalize the value of the social economy to derive job performance. In addition, in order to expand the job performance of workers in Social economy intermediary support organizations, the leadership of the head of Social economy intermediary support organization is important and efficient expression of transformational and transactional leadership is necessary. It is expected that the results of these studies can be used as basic data for practical and policy research of Social economy intermediary support organizations. Through this study, it is important in terms of organizational development to secure and maintain appropriate talent for Social economy intermediary support organization, which is an important subject for creating and revitalizing the Social economy ecosystem, and to establish a talent training program for workers. The mid-term support organization for the Korean Social economy should maximize its capacity to revitalize Social economy and establish itself as a workplace for those who fully recognize the importance and value of Social economy.
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