View : 675 Download: 0

초등학교 보건교사의 COVID-19에 대한 지식과 회복탄력성이 감염관리 업무수행에 미치는 영향

Title
초등학교 보건교사의 COVID-19에 대한 지식과 회복탄력성이 감염관리 업무수행에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Health Teachers' Knowledge of COVID-19 and Resilience on the Performance of Infection Control Work.
Authors
이해진
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신수진
Abstract
본 연구의 목적은 학교에서 감염관리 업무를 담당하는 초등학교 보건교사를 대상으로 COVID-19에 대한 지식과 회복탄력성, 감염관리 업무수행의 정도와 변수 간의 관계를 파악하여, 보건교사의 신종감염병에 대한 감염관리 역량 강화 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하기 위해 시행된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 본 연구의 대상자는 지역별로 수도권이 77명(55.0%)으로 가장 많았고, 연령은 50대 이상이 64명(45.7%), 교육경력은 20년 이상이 55명(39.3%)으로 가장 많았다. 학급 수는 19~35학급이 56명(40.0%)으로 가장 많았고. 학생 수는 100~500명이 63명(45.0%)이었고, 교직원 수는 50~100명이 68명(48.6%)으로 가장 많았다. 2. ‘COVID-19’지식에 대한 평균 정답률은 78.23%였고, 정답률이 가장 높은 문항은 ‘COVID-19의 증상은 발열, 인후통, 호흡곤란 및 폐렴 등이나 경증에서 중증까지 다양하다’는 문항으로 100%의 정답률을 보였고, 정답률이 가장 낮은 문항은 ‘현재까지 알려진 바로는 COVID-19의 치사율은 사스, 메르스보다 낮다’로 4.3%였다. 3. 대상자의 COVID-19 지식 정도는 17.992.37점, 회복탄력성은 120.3616.90점, 감염관리 업무수행은 85.9110.07점으로 나타났다. 4. 대상자의 일반적 특성에 따른 회복탄력성은 연령이 50세 이상 인 경우가 가장 높고, 30~39세 인 경우가 가장 낮으며(F=6.942, p<.001), 교육경력 20년 이상인 경우가 6~10년 인 경우보다 높은 것으로 나타났다(F=3.994, p=.004). 감염관리 업무수행은, 연령이 20~29세 인 경우가 감염관리 업무수행의 정도가 가장 높고, 30~39세인 경우가 가장 낮았다.(F=3.012, p=.032). 교육경력은 11~15년 인 경우가 감염관리 업무수행의 정도가 가장 높고, 6~10년 인 경우가 가장 낮았다(F=5.510, p<.001). 감염관리 업무수행의 하위영역인 예방관리에서는 교육경력이 11~15년 인 경우가 감염관리 업무수행의 정도 가장 높고, 6~10년 인 경우가 가장 낮았다(F=4.817, p<.001). 감염관리 업무수행의 하위영역인 환자관리는 연령이 30~39세 인 경우가 감염관리 업무수행의 정도가 가장 높고, 20~29세가 가장 낮게 나타났다(F=3.426, p=.019). 감염관리 업무수행의 하위영역인 환경관리는 교육경력 11~15년 인 경우가 감염관리 업무수행의 정도가 가장 높고, 16~20년 인 경우가 가장 낮게 나타났다(F=4.433, p=.002). COVID-19 지식은 모든 항목에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 5. 대상자의 COVID-19 지식, 회복탄력성, 감염관리 업무수행과 감염관리 업무수행 하위영역인 감염관리, 환자관리, 환경관리 간의 상관관계를 분석한 결과 회복탄력성은 감염관리 업무수행(r=.572, p<.001)과 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 있었다. 6. 대상자의 감염관리 업무수행에 미치는 요인을 분석한 결과, 교육경력 11~15년(β=.243, p=.011), 20년 이상(β=.293, p=.044), 회복탄력성(β=.536, p<.001)이 영향을 미치는 요인으로 나타났고, 설명력은 41.3%이었다. 이는 교육경력 6~10년 에 비해서 11~15년과 20년 이상이 감염관리 업무수행의 정도가 높아지고, 회복 탄력성이 높을수록 감염관리 업무수행의 정도가 높아진다고 할 수 있다. 이상으로 본 연구결과 초등학교 보건교사의 회복탄력성이 감염관리 업무에 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 회복탄력성이 높을수록 감염관리 업무수행의 정도가 높아지는 것으로 나타났다. 일반적 특성 요인에서는 연령과 교육경력이 감염관리 업무수행 정도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 보건교사의 연령과 교육경력에 따른 회복탄력성을 향상시켜 이를 통해 신종감염병 발생 시 감염관리 업무수행 역량 강화를 위한 프로그램 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.;The purpose of the study was to identify he factors of COVID-19 knowledge and resilience that impacted infection control work. This study used a knowledge measurement tool for COVID-19 developed by Yoon (2020), a resilience measurement tool developed by Park (2015), and an infection control task performance tool developed by researchers to understand the impact of health teachers' knowledge of COVID-19. The results of this study abstracted as follows: 1. A total of 140 health teachers participated in this study. Of those, 77 (55%) lived in a metropolitan area, 64 (45.7%) were 50 years of age or older, and 55 (39.3%) had been in their educational careers for more than 20 years. Regarding the number of classrooms, 56 participants (40.0%) 19 to 35, regarding for the number of faculty members, 68 (48.6%) were 50 to 100. 2. The average correct answer rate for COVID-19 knowledge was 78.23%. The question with the highest correct response rate was as follows: ‘COVID-19’s symptoms vary from fever, sore throat, and pneumonia to severe cases. The question on COVID-19 with the greatest rate of incorrect responses was the one that asked whether the death rate from COVID-19 was lower than SARS or MERS. Only 4.3% of respondents chose the correct response. 3. From a total of 140 possible points, the knowledge of COVID-19 was 17.99 2.37 points, resilience was 120.36 16.90 points, and infection control work was 85.91 10.07 points. 4. The knowledge of COVID-19 did not show significant differences in all items based on the general characteristics of the participants. The highest resilience was in teachers ≥50 years of age, with the lowest resilience being in those between 30 and 39 years of age (F = 6.942, p < 0.001) wit more than 20 years of educational experience than 6–10 years (F = 3.994, p = 0.004). For infection control, the highest level of infection control was in participants aged 20-29 years, and the lowest infection control was for those aged 30–39 years (F = 3.012, p = 0.032). The highest level of infection control was exhibited participants with 11- 15 years of experience, and the lowest level of work was by participants with 6–10 years of experience (F = 5.510, p < 0.001). In preventive control, which was a sub-category of infection control, the highest was by participants with 11–15 years of experience, and the lowest level of work was by participants with 6–10 years (F = 4.817, p < 0.001). In the area of patient management, a sub-category of infection control, participants aged 30–39 years were found to have the highest level of work, and participants aged 20–29 years had the lowest level of work (F = 3.426, p = 0.049). In environment management, a sub-category of infection control work, the highest level of work was exhibited by participant with 11– 15 years of experience and the lowest work was by those with 16–20 years of experience (F = 4.443, p = 0.002). Knowledge of COVID-19 did not show significant differences in any categories. 5. We analyzed the correlation between COVID-19 knowledge, resilience, infection control, and sub-categories of infection control, patient management, and environmental management. We could verify that resilience (r = 0.572, p < 0.001) had a statistically significant correlation with the performance of infection control tasks. 6. Factors affecting the performance of infection control tasks of the participants were two categories of educational experience: 11 to 15 years (β = 0.243, p = 0.011) and more than 20 years (β = 0.293, p = 0.044); resilience (β = 0.536, p < 0.001), and their variables (41.3%). We it can be said that the teachers with work experience of 11–15 years and 20 or more years show a higher degree of infection control work than those with 6–10 years of work experiences. Additionally, we found that the higher the resilience of teachers, the better their performance. This study showed that the resilience of the elementary school health teachers affected their performance in infection control. In other words, the higher their resilience, the better their performance. Generally, both age and work experiences affected the ability to manage infection control. Therefore, this study supports the need to develop essential programs to increase resilience of school health teachers according to the degree of performance of infection control tasks and their age.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE