View : 638 Download: 0

학교 밖 청소년의 교육 포부 및 대학 진학에 영향을 미치는 변인 분석

Title
학교 밖 청소년의 교육 포부 및 대학 진학에 영향을 미치는 변인 분석
Other Titles
An analysis of Factors Affecting The Educational Aspirations and College Admission of Out-of-School Teenager
Authors
정한나
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정제영
Abstract
학교의 목적은 학습을 통한 능력의 성장과 발달을 지향하는 데 있으며, 교양의 육성, 국민 형성, 직업적 훈련 등의 기능을 하고 있다. 하지만 삶의 터전이 되는 학교에서 다양한 유형의 부적응이 발생하고 있고, 이로 인해 학교를 떠나는 청소년의 비율이 상승하는 추세이다. 학교 밖 청소년의 학업중단 사유와 이후 경로는 다양하게 나타나는데, 주목해야 할 점은 학교 밖에서도 학업을 이어가는 청소년들이 큰 비중을 차지하고 있다는 것이다. 그러나 여러 선행연구들은 학교를 그만두는 것이 사회적 비용을 증가시키는 등의 부정적 영향을 미치고 있다고 주장하며 학교 밖에서 학업을 추구하는 것에 대해서는 제한된 관심을 두었다. 이에 본 연구는 스스로 학업을 지속하고 진로를 개척하는 학교 밖 청소년들에 대한 연구가 부족하다는 문제의식에서 시작하였다. 본 연구는 학교 밖 청소년들의 교육 포부와 대학 진학에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 분석하고, 학교 밖 청소년들이 학교 밖에서도 학업을 지속하도록 돕기 위한 정책적 방안을 모색하고자 한다. 이러한 연구 목적에 따라 두 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학교 밖 청소년들의 교육 포부와 대학 진학은 개인, 가정, 학교 변인에 따라 차이가 있는가? 둘째, 학교 밖 청소년들의 교육 포부와 대학 진학에 영향을 미치는 개인, 가정, 학교 변인은 무엇이며, 그 영향의 크기는 어떠한가? 본 연구에서는 분석을 위하여 학업중단 청소년 패널조사의 1차부터 5차년도의 데이터와 SPSS Statistics 21 프로그램을 활용하였다. 종속 변인은 교육 포부와 대학 진학으로 설정하였고, 독립 변인은 개인, 가정, 학교 변인으로 나누어 설정하였다. 개인변인에는 성별, 연령, 교육 포부, 게임중독, 자아존중감, 생활만족도, 우울, 사회적 낙인감, 학업중단 이후 불안감, 학력의 필요성 인식, 긍정적 미래 인식을 설정하였고, 가정변인에는 부모의 정서적 지지, 부모의 경제적 지원, 가족 구성, 부모의 학력, 가정 경제적 수준을 설정하였다. 마지막으로 학교 변인에 교사 관계, 친구 관계, 학교 성적, 학습 부적응, 학교폭력 피해 경험을 설정하였다. 학교 밖 청소년들의 교육 포부와 대학 진학이 개인, 가정, 학교 변인에 따라 차이가 있는지 살펴보기 위해 차이 분석을 실시하였고, 교육 포부와 대학 진학에 영향을 미치는 변인과 그 영향력을 살펴보고자 회귀분석을 실시하였다. 연구 문제별로 주요한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년의 개인, 가정, 학교 변인에 따른 교육 포부의 차이를 분석한 결과, 개인 변인 중에서는 성별, 우울, 학력의 필요성 인식, 긍정적 미래인식, 가정 변인 중에서는 부모의 경제적 지원, 부모의 학력, 학교 변인 중에서는 학교 성적과 학습 부적응에서 교육 포부의 차이가 유의미하게 나타났다. 학교 밖 청소년의 개인, 가정, 학교 변인에 따른 대학 진학의 차이를 분석한 결과, 개인 변인 중에서는 성별, 교육 포부, 게임중독, 생활만족도, 사회적 낙인감, 학력의 필요성 인식, 긍정적 미래인식, 가정 변인 중에서는 부모의 경제적 지원과 부모의 학력, 학교 변인 중에서는 학교 성적과 학습 부적응에 따라 대학 진학 집단과 미진학 집단의 차이가 유의미하게 나타났다. 둘째, 학교 밖 청소년들의 교육 포부에 영향을 미치는 변인에 대하여 중다회귀분석을 실시한 결과, 독립 변인으로 투입한 개인, 가정, 학교 변인은 교육 포부의 약 42.1%를 설명하는 것으로 나타났으며, 긍정적 미래 인식, 학력의 필요성 인식, 학교 성적, 부모의 학력, 부모의 경제적 지원, 학습 부적응이 학교 밖 청소년의 교육 포부에 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교 밖 청소년들의 대학 진학에 영향을 미치는 영향 요인을 탐색하기 위해 로지스틱 회귀분석을 실시한 결과, 대학 진학을 79.2%, 미진학을 77.0% 예측하여 전체적으로 78.1%를 예측하는 것으로 나타났고, 교육 포부, 생활만족도, 성별이 학교 밖 청소년의 대학 진학에 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대학에 진학할 확률은 교육 포부가 높을수록 5.530배, 생활만족도가 높을수록 4.930배, 여성일수록 2.667배 높아지는 것으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 학교 밖 청소년들이 학력의 필요성을 인식하고 미래를 긍정적으로 인식하도록 가치관 형성을 위한 지원이 필요하다. 연구 결과, 학교 밖 청소년들이 학력의 필요성을 인식하고, 미래를 긍정적으로 인식할수록 교육포부가 높은 것으로 나타났다. 따라서 학교 밖 청소년들이 학력의 중요성을 인식하고 미래를 긍정적으로 바라보도록 심리‧정서 지도, 멘토링 등의 프로그램을 개발하여 운영하는 것이 필요하다. 둘째, 부모가 경제적 지원을 통해 자녀의 교육 포부를 높이는 방안을 마련해야한다. 연구 결과, 부모의 경제적 지원 정도가 높을수록 교육포부가 높은 것으로 나타났다. 부모들이 자녀의 학업에 관심을 갖고, 경제적 지원의 중요성을 인식하는 것이 필요하며, 가정 형편상 부모가 경제적으로 지원하기 어려운 경우에는 정부의 경제적 지원이 요구된다. 정부는 ‘청소년 특별지원’과 같은 경제적 지원 정책을 확대 운영해야 한다. 셋째, 학교에서 학업 성적이 낮았던 청소년에 대한 특별한 지원이 필요하다. 연구 결과, 학교 성적이 상위권일수록 교육 포부가 높은 것으로 나타났다. 학교 밖 청소년들은 학교에서처럼 체계적으로 학습을 지속하는 데 어려움을 느낄 수 있기에 학습 및 학업에 지속적인 관심을 가지고 관리해주는 학습 관련 전문 인력이 요구된다. 또한, 꿈 드림센터와 청소년 상담복지센터 같은 기관의 기존 프로그램을 발전시켜 학업 성적이 낮았던 청소년들이 학습을 이어갈 수 있도록 학업 상담 프로그램 설계하고 운영해야 한다. 넷째, 교육 포부 변화가 긍정적으로 변화할 수 있도록 지원하는 것이 필요하다. 연구 결과, 교육포부가 1단위 증가할수록 대학에 진학할 확률이 5.530배 높아지는 것으로 나타났다. 따라서 앞서 살펴본 세 가지 방법으로 교육 포부를 높여주도록 해야 하고, 학교 밖에서도 학업을 지속할 수 있는 다양한 방법과 지원 정보를 SNS나 미디어를 활용하여 활발하게 홍보해야 한다. 다섯째, 학교 밖 청소년들의 생활만족도가 1단위 증가할수록 대학에 진학할 확률이 4.930배 높아지는 것으로 나타남에 따라 학교 밖 청소년들의 생활만족도 향상을 위한 지원이 필요하다. 학교 밖 청소년들은 선입견이나 편견, 진로 찾기, 구직 등을 경험하면서 다양한 어려움을 경험하는 것으로 나타난다. 이에 학교 밖 청소년들의 어려움, 필요 등을 조사하여, 학교 밖 청소년들의 생활만족도를 높여줄 수 있는 지원을 다양한 영역으로 확대하는 방안을 마련해야 한다. ;The purpose of the school is to promote the growth and development of abilities through learning, and it functions such as fostering culture, forming a nation, and vocational training. However, various types of maladjustment are occurring in schools, the home of life, and as a result, the proportion of teenagers leaving school is on the rise. Reasons for school dropout of out-of-school teenager and their subsequent pathways are diverse. It should be noted that young people who continue their studies outside of school have a large proportion. However, several precedent research have focused limited attention on pursuing outside schools, arguing that quitting school has negative effects such as increasing social costs. Therefore, this study began with the awareness of the problem that there was a lack of research on out-of-school teenagers who continued their studies and pioneered their careers. The purpose of this study is to analyze variables that affect out-of-school teenager's educational aspirations and college admissions. By looking at what variable affect out-of-school teenager's educational aspirations and college admissions, this study sought ways to make changes so that out-of-school teenagers continue their studies outside of school. The research questions of this study are as follows. First, is out-of-school teenagers' educational aspirations and college admissions different depending on individual, family and school variables? Second, what are the individual, family, and school variables that affect educational aspirations and college admissions of out-of-school teenagers, and what is the magnitude of their impact? In this study, data from the first to fifth years of Panel Survey of School Dropout and the SPSS Statistics 21 program were utilized for analysis. Difference analysis was conducted to examine whether there is a difference in educational aspirations and college entrance by individual, family, and school variables. A regression analysis was conducted to examine the variables that affect educational aspirations and college admissions, and to examine their influence. The main findings by research question is as follows. First, as a result of analyzing the differences in educational aspirations according to individual, family, and school variables of out-of-school teenager, differences in educational aspirations were significant among in gender, depression, recognition of the necessity of education, and positive future perceptions, parental financial support, parental educational background, school grades, and learning maladjustment, As a result of analyzing the differences in college admissions according to individual, family, and school variables of out-of-school teenager, difference between the college entrance group and the college non-entrance group was significant in gender, educational aspirations, game addiction, life satisfaction, recognition of the necessity of education, and positive future perceptions, parental financial support, parental educational background, school grades, and learning maladjustment. Second, as a result of multiple regression analysis on the variables that affect the educational aspirations of out-of-school teenagers, positive future perception, recognition of the necessity of education, school performance, parental educational background, parental financial support, and learning maladjustment significantly affect out-of-school teenagers' educational aspirations. As a result of logistic regression analysis to explore the variables that influence out-of-school teenagers college admissions, it was found that educational aspirations, life satisfaction, and gender significantly affect out-of-school adolescents' college admissions. Based on the results of the study, the following implications were derived: First, It is necessary to develop and operate programs such as psychological, emotional guidance, and c so that teenagers outside of school can recognize the necessity of education and look positively at the future. Second, parents should come up with a plan to raise their children's educational aspirations through financial support, and if it is difficult for parents to support their children financially, the government's financial support is required. Third, special support is needed for teenager who have had low academic performance in school. It is necessary to design and operate an academic counseling program so that teenagers with low academic performance can continue their learning. Fourth, various methods and support information for continuing education outside of school should be actively promoted using SNS or media. Fifth, support is needed to improve life satisfaction of out-of-school teenagers. It is necessary to investigate the difficulties and needs of out-of-school teenagers and come up with a plan to expand support to various fields to increase the life satisfaction of out-of-school youths.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE