View : 472 Download: 0

중도입국 청소년을 위한 플립드 러닝을 활용한 읽기·쓰기 통합 수업 연구

Title
중도입국 청소년을 위한 플립드 러닝을 활용한 읽기·쓰기 통합 수업 연구
Other Titles
A study on integrated reading and writing classes using flipped learning for middle-immigrant adolescents
Authors
이민영
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구는 중도입국 청소년을 대상으로 읽기·쓰기 통합 수업과 플립드 러닝을 결합하는 교수·학습 설계 모형을 개발하여 중도입국 청소년들의 읽기·쓰기 즉, 문식력을 향상시킬 수 있는 방법을 모색하는 데 목적을 두었다. 이 연구는 중도입국 청소년 수의 증가와 함께 공교육의 진입한 직후 학습 부진과 중도 탈락이라는 문제를 겪는 현상에 대한 궁금증으로 시작된다. 다문화 배경의 중도입국 청소년들은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기와 같은 한국어 능력 수준이 일반 학생에 비해 현저히 부족하며, 특히 학습에 중요한 문식력을 기르기 위한 읽기, 쓰기 수준이 낮은 편에 머물러 있다. 이는 학습자들이 한국어 읽기, 쓰기 수업에 대한 요구와 불만족을 동시에 볼 수 있으며, 문식력 강화를 할 수 있도록 읽기·쓰기 통합 수업 방안에 대한 필요성을 느끼고 있다. 그러나 읽기·쓰기 통합 수업은 학습자들의 개별적인 맞춤 학습 제약, 학습자들의 자기 주도적 학습 제약, 시간과 공간의 제약으로 인해 아직까지 교실 현장에서 실현되지 못하는 것이 현실이다. 이러한 문제점을 해결하고자 본 연구에서는 중도입국 청소년들의 읽기·쓰기 성취를 위한 효과적 교수학습 방안으로 플립드 러닝이 적합하다고 판단되어 제안하고자 한다.‘플립드 러닝을 활용한 읽기·쓰기 통합 수업 구성을 어떻게 할 것인가?를 연구 문제로 설정하고 수업 모형을 제시하고자 하였는데 각 장을 살펴보면 아래와 같다. 1장에서는 본 연구에 대한 필요성과 목적에 대해 서술하고 중도입국 청소년의 한국어 읽기·쓰기 교육과 플립드 러닝을 활용한 한국어 교육에 관련하여 선행 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이론적 배경으로 크게 두 가지로 나뉘는데 첫 번째로 중도입국 청소년들의 한국어 수준과 읽기·쓰기 통합 교육의 필요성에 대해 정리할 것이다. 두 번째로는 플립드 러닝의 개념과 특징 대표적인 수업 모형의 유형들을 알아보고 한국어 교육에 있어 플립드 러닝을 적용한 수업 모형 설계를 한 연구들을 나누어 제시할 것이다. 3장에서는 읽기·쓰기 통합 교육을 위해 플립드 러닝 모형을 설계하기 위해 먼저 표준 한국어 KSL 교재를 선정하여 전반적인 교재 구성 원리와 교수요목에 대해 분석하여 읽고 쓰기 통합 교수요목으로 재구성하고자 한다. 플립드 러닝 수업 모형 설계를 위해서는 어떻게 해야 하는지 설계 원리와 수업 방향에 대해서도 알아보고, 이를 토대로 읽기·쓰기 통합 수업의 플립드 러닝 모형을 개발할 것이다. 이는 플립드 러닝의 단계에 맞춰 읽기·쓰기 통합의 수업 전, 본 수업, 수업 후 3단계로 나누어 제시할 것이다. 4장에서는 앞 장에서 읽기·쓰기 통합 플립드 러닝 모형 제시한 것을 기반으로 하여 읽기·쓰기 통합 수업의 실례를 제시할 것이다. <중고등학생을 위한 표준한국어 의사소통4> 7과의‘봉사활동’주제로 선정하여 한 차시의 교수 계획안을 꾸며 마무리할 것이다. 마지막 5장에서는 1장부터 4장까지의 내용을 총 정리하여 본 연구의 결과와 의의 및 연구의 제한점을 제시하였다.;The purpose of this study is to develop a teaching/learning design model that combines reading and writing integrated classes and flipped learning for mid-immigrant adolescents to find ways to improve their reading and writing, that is, literacy skills. purposed This study begins with a curiosity about the phenomenon of poor learning and dropout immediately after entering public education along with the increase in the number of middle-aged youths. Interim-immigrant adolescents from multicultural backgrounds have significantly lower levels of Korean language proficiency such as listening, speaking, reading and writing compared to general students, and in particular, they remain at a low level in reading and writing to develop literacy, which is important for learning. This allows learners to simultaneously see the demands and dissatisfaction with Korean reading and writing classes, and feels the need for an integrated reading and writing class plan to strengthen their literacy skills. However, the reality is that the integrated reading/writing class has not yet been realized in the classroom due to the limitations of learners' individual customized learning, learners' self-directed learning limitations, and time and space limitations. In order to solve this problem, in this study, it is determined that flipped learning is suitable as an effective teaching and learning method for the reading and writing achievement of middle-immigrant adolescents. I set 'How to structure an integrated reading and writing class using flip learning?' as a research question and tried to present a class model. Each chapter is as follows. Chapter 1 describes the necessity and purpose of this study, and examines previous studies on Korean reading and writing education and Korean language education using flip learning for mid-immigrant adolescents. Chapter 2 is divided into two major theoretical backgrounds. First, the Korean level of mid-immigrant adolescents and the necessity of integrated reading and writing education will be summarized. Second, the concepts and characteristics of flipped learning will be explored, and the types of typical instructional models will be identified, and studies that have been conducted to design instructional models applying flipped learning in Korean education will be presented. In Chapter 3, in order to design a flipped learning model for integrated reading and writing education, standard Korean KSL textbooks are selected first, and the overall teaching principles and syllabus are analyzed and described. In order to design a flipped learning class model, the design principle and class direction will be studied, and based on this, a flipped learning model of an integrated reading and writing class will be developed. This will be presented in three stages before class, main class, and post class of integrated reading and writing according to the stage of flipped learning. In Chapter 4, an example of an integrated reading and writing class will be presented based on the reading and writing integrated flipped learning model presented in the previous chapter. The syllabus will be reorganized by selecting the ‘Volunteer Activities’ theme for lesson 7, and a teaching plan for one session will be completed. Finally, Chapter 5 summarizes the contents of Chapters 1 to 4 and presents the results, significance, and limitations of this study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE