View : 631 Download: 0

청소년의 다문화 경험과 다문화행동의도의 관계에서 공감 능력과 다문화수용성의 순차적 이중매개효과

Title
청소년의 다문화 경험과 다문화행동의도의 관계에서 공감 능력과 다문화수용성의 순차적 이중매개효과
Other Titles
The Effects of Adolescents’ Multicultural Experiences on Multicultural Behavior Intentions: The Double Mediating Effects of Empathy and Multicultural Acceptability
Authors
우연경
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
남지은
Abstract
본 연구의 목적은 청소년의 다문화 경험과 다문화행동의도의 관계에서 공감 능력과 다문화수용성의 순차적 매개효과를 밝히는 데 있다. 이를 통해 청소년의 다문화 경험이 다문화행동의도로 이어지고, 궁극적으로 다문화행동으로 이어지는데 긍정적인 요인을 찾고, 변인 간의 관계를 밝혀 다문화 교육과 상담에 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위해 초등학교 5·6학년과 청소년을 대상으로 자기보고식 온라인 및 지면 설문을 시행하여 693명의 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0와 SPSS Process Macro v.3.5 프로그램을 이용하여 분석하였다. 우선, 변인들에 대한 기술통계분석을 실시한 뒤, 변인 간 상관관계 분석을 하였다. 이후 다문화 경험과 행동의도의 관계에서 공감 능력과 다문화 수용성의 단순 매개효과를 각각 확인하였다. 마지막으로, 다문화 경험과 다문화행동의 관계에서 공감 능력과 다문화수용성의 순차적 매개효과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석을 실시한 결과, 다문화 경험은 공감 능력, 다문화수용성, 그리고 다문화행동의도 간의 정적 상관을 나타냈다. 또한, 공감 능력은 다문화수용성과 다문화행동의도와 정적 상관을 나타냈다. 하지만, 공감 능력의 하위요인 중 개인적 고통은 다문화 경험 및 다문화수용성과 유의한 상관을 보이지 않았다. 그리고 다문화수용성은 다문화행동의도와 정적 상관을 나타냈다. 둘째, 다문화 경험과 다문화행동의도의 관계에서 공감 능력의 매개효과를 분석한 결과, 공감 능력의 간접효과가 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 다문화 경험과 다문화행동의도의 관계에서 다문화수용성의 매개효과를 분석한 결과, 다문화수용성의 간접효과가 유의한 것으로 나타났다. 마지막으로, 다문화 경험과 다문화행동의도의 관계에서 공감 능력과 다문화수용성의 순차적 매개효과를 검증한 결과, 완전이중매개효과가 나타났다. 이를 종합해보면, 청소년의 다문화 경험은 공감 능력에 정적인 영향을 미치며, 이는 다문화수용성 향상에 정적 영향을 미치고, 다문화행동의도를 높이는데 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서, 청소년이 다양한 다문화적 경험을 하도록 돕는 것이 타인과의 관계에서 공감 능력을 높여주고, 열린 마음과 수용적인 태도로 타문화 및 타인종을 존중하며, 이러한 과정은 청소년의 다문화행동의도를 증가하는데 도움이 될 것이다. ;The purpose of the study is to verify the double mediating effect of empathy and multicultural acceptability between multicultural experiences and multicultural behavior intentions. To examine the relationship of these factors, a total of 693 students participated in this study: ranging from 5th~6th grade to 12th grade. However, 10 students were exempted due to incomplete response of questionnaire. Also, to verify the relationship of each variable and doubling effect, SPSS 26.0 and SPSS Macro PROCESS 3.5 programs were used. The main results of this study are as follows. All variables(multicultural experience, multicultural behavior intentions, empathy, multicultural acceptability) had a statistically significant positive correlation with each other. Second, empathy had mediating effect between multicultural experience and multicultural behavior intention. Third, multicultural acceptability had complete mediating effect between multicultural experience and multicutural behavior intentions. Forth, empathy and multicultural acceptability had complete double mediating effect between multicultural experience and multicutural behavior intention. On the other hand, the direct effects of multicultural experience and multicultural behavior intentions were not significant. The implication of this study is that students’ multicultural experiences help them to empathize with others and improve their multicultural acceptability which has positive effect on multicultural behavior intentions. Therefore, helping adolescents to experience various multicultural experiences increases their empathy in relationships with others. Also, empathy raises respect towards other cultures and races with an open mind and receptive attitude which lead to enhance the adolescents' multicultural behavior intention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE