View : 746 Download: 0

플립러닝(Flipped learning)을 활용한 중학교 국악 기악수업 지도방안 연구

Title
플립러닝(Flipped learning)을 활용한 중학교 국악 기악수업 지도방안 연구
Other Titles
A Study on Teaching Methods for the Korean traditional music Instrumental Music Class in Middle School by Using Flipped Learning
Authors
박수진
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 플립러닝을 활용하여 중학교 2학년을 대상으로 국악 기악수업 지도안을 개발하고 현장 적합성을 검증하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2015 개정 중학교 음악 교과서의 국악기와 악곡을 바탕으로 8차시 수업을 개발하였으며, 3인의 전문가에게 내용 타당도를 검증받고 이를 수정‧보완하여 국악 전공 현장 교사 4인에게 현장 적합성 검증을 받았다. 본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 장구, 단소, 사물놀이의 악기를 바탕으로 플립러닝을 활용하여 8차시의 지도안을 개발하였다. 1-2차시는 장구, 3-5차시는 단소, 6-8차시는 사물놀이로 차시를 구성하고, 학습 목표가 각각 제시된 수업 전(Pre-class)과 수업 중(In-class) 지도안으로 구분하였다. 사전 수업에서는 악기에 대한 기본지식을 영상으로 학습하고, 교실에서는 온라인 수업을 점검하고 수준별로 모여 학습하거나, 여러 수준의 학생이 함께 모둠을 구성하는 등 다양한 방법을 활용하여 소집단 학습이 이루어질 수 있도록 하였다. 토의를 통해 사전 학습의 개념과 음악적 지식을 응용하도록 하고, 창작, 즉흥연주 등을 활용하여 학습자-학습자 간, 교사-학습자 간 상호작용을 심화시킬 수 있도록 하였다. 각 차시의 평가는 다양한 평가방법을 활용하여 학생 스스로가 자신의 연주과정을 점검할 수 있도록 하였다. 둘째, 국악 전공의 현장 교사 4인에게 본 지도안의 현장 적합성 검증을 받은 결과, 본 연구는 온라인 학습과 연계하여 오프라인 수업에서 학생 중심의 심화 활동을 다양하게 제시하였으며, 토의를 통해 학생들 스스로 음악적 개념에 도달할 수 있도록 구성하였고, 그 외의 모둠 활동을 통해 협력학습이 다양하게 이루어지도록 설계되었다는 점에서 유의미한 학습이 이루어질 수 있는 지도안이라는 긍정적인 평가를 받았다. 하지만 실제 현장에 적용할 때 난이도 조절과 학습량의 조정이 필요하며, 다소 짧을 수 있는 45분의 교실 수업에서 충분한 심화 활동이 이루어질 수 있는 대안이 필요하다는 제언이 제시되어 이에 맞게 지도안을 수정하였다. 본 연구를 통해 개발된 플립러닝을 활용한 국악 기악수업 지도안은 실제 학교 현장에서 다양한 교수‧학습 방법의 국악 수업을 시행하는데 많은 도움이 될 것이다. 또한, 앞으로 더욱 다양한 국악교육 영역에서 플립러닝을 활용한 지도안이 개발되고, 더불어 다양한 교수 방법을 적용한 국악 수업이 이루어지기를 기대한다.;This study puts its purpose in developing a guidance plan for the Korean traditional music Instrumental Music Class, targeting second graders in middle school, by using flipped learning and then in verifying the field suitability. To this end, the 8 lessons were developed based on the Korean traditional music instruments and pieces of music in the 2015 Revised Middle School Music Textbook; its content validity was verified from 3 experts, it was then modified and supplemented, and its field suitability was verified from 4 field teachers who majored in Korean traditional music. The conclusions of this study are summarized as follows. First, in this study, a guidance plan for the 8 lessons was developed by using flipped learning based on Janggu, Danso, and the musical instruments of Samulnori (Korean traditional percussion quartet). The lessons were composed of the 1st and 2nd sessions of Janggu, the 3rd and 5th sessions of Danso, and the 6th and 8th sessions of Samulnori; they were classified into the pre-class and in-class guidance plans, whose learning goals were presented respectively. In the pre-class, small group learning was enabled by utilizing various methods, such as learning basic knowledge about musical instruments through videos, checking online classes in the classroom, learning together after gathering by level, forming a group with students from different levels, or the like. Through discussion, the concept of pre-learning and the musical knowledge were made to be applied; the interactions between learners and between teachers and learners were made to be deepened by using composition, improvisation, etc. In the evaluation for each lesson, various evaluation methods were utilized so that the students themselves could check their own performance process. Second, as a result of receiving the field suitability verification for this guidance plan from 4 field teachers who majored in Korean traditional music, this study presented various student-centered deepening activities in offline classes, in connection with online learning, was organized for the students to reach musical concepts on their own through discussion, and was positively evaluated as a guidance plan through which meaningful learning could be conducted in that it was designed to make cooperative learning diversely performed through other group activities. However, the proposals were suggested that when applied to the actual field, it is necessary to adjust the level of difficulty and the amount of learning and that an alternative which would allow sufficient in-depth activities in the 45-minute classroom lesson, which could be rather short, was needed, and the guidance plan was revised accordingly. The guidance plan for the Korean traditional music Instrumental Music Class using flipped learning, which was developed through this study, will be very helpful in implementing Korean traditional music classes with various teaching-learning methods in the actual fields of schools. In addition, we hope in the future that the guidance plans using flipped learning will be developed in more diverse areas of Korean traditional music education and further, that Korean traditional music classes where various teaching methods are applied will be conducted
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE