View : 884 Download: 0

원격수업 간 블렌디드 러닝을 중심으로 한 중학교 가창 수업지도안 연구

Title
원격수업 간 블렌디드 러닝을 중심으로 한 중학교 가창 수업지도안 연구
Other Titles
Research on the Lesson plans for middle school Vocal class with a focus on Blended Learning of remote classes.
Authors
김성현
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
본 연구에서는 원격수업 간 블렌디드 러닝을 적용하여 다양한 원격수업 유형이 활용된 음악 가창 수업 지도안 8차시를 개발하였고, 실제 학교 현장에서 적용될 수 있는지 적합성 검증하는 것을 목적으로 하였다. 지도안 개발을 위하여 먼저 블렌디드 러닝과 원격수업의 이론을 탐색하고, 2015 개정 교육과정에 따른 음악 가창수업의 지도 방법을 고찰하였다. 이후 가창수업의 특성에 맞추어 다양한 유형의 원격 수업을 연계성 있게 혼합·구성하였다. 수업 개발에 사용된 블렌디드 러닝 모형은 교육부에서 원격수업 운영기준으로 제시한 ‘원격수업 간 혼합’모형과 ‘원격수업과 등교수업 간 혼합’모형이며, 원격수업에서는 다양한 온라인 교수 매체를 적극적으로 사용하였다. 이후 현직교사 3인에게 현장 적합성 검증을 받았으며, 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 블렌디드 러닝의 다양한 원격수업과 대면수업의 구분 기준을 제시하였다. 먼저 온라인 수업의 특성을 살려 이론 복습, 노래 반복 연습이 가능하도록 하였다. 또한 다양한 프로그램과 애플리케이션을 적극적으로 사용하여 언제 어디서든 노래 부른 영상을 통해 피드백 받을 수 있으며, 간접적으로 느껴보는 성부의 어울림을 통해 노래 부르는 즐거움을 원격수업에서도 경험할 수 있도록 하였다. 오프라인 수업은 합창 연주 발표를 통하여 화음의 아름다움을 직접 노래 부르며 느껴볼 수 있도록 하였으며, 교사평가 이외의 다양한 평가를 진행하였다. 둘째, 본 연구에서는 음악 가창수업에서 필요한 상호작용이 온라인상에서도 활발하게 이루어질 수 있도록 원격수업 ‘실시간 쌍방향 수업’, ‘콘텐츠 활용 중심 수업’, ‘과제 수행형 수업’과 오프라인 수업 각각의 특성에 맞게 가창수업 구성하였다. 셋째, 현장 적합성 결과 원격수업에서 체계적이고 세부적으로 가창을 학습할 수 있도록 구성되었다고 평가받았다. 현장 적합성에 대해서는 현장 현직 교사들의 의견을 반영하여 학습 시간 분배와 충분한 학습 도구의 설명 시간을 추가하였으며, 이론 위주의 수업보다는 노래와 신체 동작으로 표현해볼 수 있도록 하였다. 본 연구에서는 다양한 원격수업 방법으로 블렌디드 러닝을 중학교 음악 수업에 적용하여 온라인상에서 활발한 상호작용이 일어날 수 있는 가창수업 지도안을 개발하였으며, 현장 적합성 검증을 받았다는 것에 의의가 있다. 본 연구를 바탕으로 온라인 수업의 장점을 최대한 활용하면서, 단점을 최소화 할 수 있는 효과적인 온라인 음악 가창수업 지도안이 개발되길 기대한다. ;Through this research, a lesson plans comprised of eight lessons plan were created for music vocal classes using various types of remote learning, where blended learning has been applied among such remote learning methods. The research aims to prove whether such a lesson guide can be utilized in actual class setting and also its appropriateness. To create the lesson plan, first, the theories of blended learning and remote learning were analyzed. Through looking at the teaching method for music vocal classes as stated in the korean national curriculum (revised in 2015), the difficulties of conducting vocal classes remotely were examined. Various types of remote learning were mixed and developed in accordance with the characteristics of vocal classes where active interactions arise. The blended learning modules used for developing the lesson were modules ‘blending of remote learning’ and ‘blending of remote and in-class classes’ that the Ministry of Education proposed as the operational standard of remote learning. Many types of online instructional media were actively utilized for the remote learning, and their suitability in actual class settings was verified by three teachers currently teaching. The summary of this research is as follows. First, this research laid out the criteria for differentiating various types of blended learning remote learning and in-person classes. First, reviewing theories and repeated singing practice were made available using the traits of online classes, which allowed activities to occur at different levels. In addition, through actively using various programs and applications, students were able to sing without being constrained by time or place and were able to receive feedback. The students could experience the joy of singing through sensing how different vocal parts come in harmony, though indirectly. In-person classes allowed participants to directly experience the beauty of musical harmonies through holding singing recitals, and different types of evaluations apart from teacher evaluation were conducted also during in-person classes. Second, in order to allow active interaction to occur online, which is necessary for music vocal lessons, this research formed a lesson guide that fits the features of the three types of remote learning (real-time bilateral class, content-focused class, and assignment-based class) and in-person classes. Third, from field evaluation, the lesson guide was considered very systematic and detailed and helped participants to learn to sing. Regarding the lesson’s suitability in actual class setting, opinions from teachers currently teaching were reflected. Time distribution was adjusted and an explanation of teaching tools was added, and the lesson focused on giving students a chance to express themselves through physical movements and singing rather than focusing on theories. Through this, it was confirmed that the lesson guide from this research could be used in actual class settings. This research developed a lesson guide that applies blended learning for middle school music vocal class through utilizing various remote learning and that increases student participation. Itis significant in that the guide was verified for appropriateness in actual class setting. Through this research, it was confirmed that an appropriate remote learning structure that considers various elements in accordance with the characteristics of a vocal class, unlike applying existing online class structures to vocal classes, was needed. With this research as the basis, more various and effective online music vocal lesson guides are expected to be developed that utilizes the advantages of online classes and minimizes the disadvantages of such classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE