View : 627 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정주연-
dc.contributor.author이지수-
dc.creator이지수-
dc.date.accessioned2021-07-29T16:32:36Z-
dc.date.available2021-07-29T16:32:36Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.otherOAK-000000180917-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000180917en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/258164-
dc.description.abstract본 연구는 과정 중심 평가를 활용하여 국악 감상 수업 지도안을 개발하고 그 현장 적합성을 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 2015 개정 음악과 교육과정의 성취기준에 적합한 학습 목표를 제시하고, 목표의 성취를 확인할 수 있는 다양한 평가 유형을 개발하였으며, 그것을 중심으로 수업 지도안의 내용을 구성하였다. 이때 과정 중심 평가에 대한 다양한 평가 유형을 활용하여 국악 감상 수업의 평가와 활동을 구성하고, 학습자들의 학습의 성취를 이루기 위한 다면적인 평가를 하고자 하였다. 개발된 지도안은 총 8차시이며, 이에 대하여 현장 교사에게 현장 적합성을 검증받았다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 지도안은 2015 개정 음악과 교육과정의 내용 체계 및 성취기준 중 ‘감상’영역을 선정하였고, 총 8차시의 국악 감상 수업으로 구성되어 있다. 수업의 최종 목표는 ‘우리나라 악기의 특징과 음색을 구분하여 설명할 수 있다’이다. 현행 중학교 교과서 분석을 통해 이 목표에 적합한 제재곡인 ‘청소년을 위한 국악 관현악 입문’, ‘수제천’, ‘영산회상’, ‘산조’, ‘창작 국악 관현악 축제’를 선정하였으며, 제재곡을 중심으로 각 차시별 목표를 설정하였다. 각 차시의 목표 성취를 확인하기 위해서 과정 중심 평가를 적용하여 다양한 평가의 유형을 활용하였으며, 이와 함께 수업의 내용과 활동을 구성하여 학습자들이 학습의 과정에서 자신의 성장을 확인하며 매 차시 학습의 성취가 점차적으로 발전할 수 있도록 하였다. 둘째, 지도안을 개발하고 현장 교사에게 현장 적합성을 검증 받은 결과, 본 지도안 현장 적합도의 과정 중심 평가의 활용은 전반적으로 긍정적인 평가를 받았다. 지도안을 구성하는 전체적인 내용이 매우 상세하여 실제로 수업에 활용하기 용이하며, 매 차시에 활용한 평가가 학습자들의 학습 성취를 단계적으로 확인할 수 있다는 평가를 받았다. 한편 지도안에 사용된 국악의 용어와 명칭들이 학습자의 수준에 어려울 수 있고, 활동에 대한 시간 분배가 다소 부족하다는 의견이 있었다. 따라서 이러한 제한점을 개선하기 위해 학습자의 수준을 고려한 다양한 학습의 방법을 사용하여 국악을 보다 친숙하게 느낄 수 있도록 하고, 차시당 학습할 이론을 핵심적인 한 가지 내용으로 줄이거나 수업 시간을 재분배하는 것에 대해 제언하였다. 본 연구에서 개발된 과정 중심 평가를 활용한 국악 감상 지도 방안을 활용하여 실제 수업 현장에서 적용할 때 실질적인 도움이 되고, 이를 통해 다면적으로 학생들의 성장을 평가하며, 흥미 있는 국악 감상 수업이 되기를 기대한다. 또한 본 지도안의 내용을 현장에 적용하고, 음악 연구에 도움이 되는 다양한 후속 연구가 이루어지기를 바란다. ;The purpose of this study is to design a series of traditional Korean music appreciation teaching plans by applying process-oriented assessment in educational settings, and to verify its feasibility in a curriculum. To this effect, learning objective was proposed based on the achievement standards prescribed in the 2015 Revised Korean National Curriculum, various methods of assessments were invented to confirm how the objective was achieved, and the contents of teaching plan was developed within the process forementioned. To elaborate, the teaching plan adopted process-oriented assessment to formulate various activities and assessments in traditional Korean music class, thereby attempting to evaluate the students’ achievement goals in a multifaceted methodology. A teaching plan of 8 sessions was developed, and the feasibility of the plan was verified by a field expert. The conclusions of the study are as follows. First, the teaching plan developed in this study has been centered around the ‘Appreciation’ category described in the 2015 Revised Korean National Curriculum and Music Education Achievement Standards, formulating 8 sessions of traditional Korean music appreciation class. Ultimately, the teaching plan aims to enable students to ‘explain the unique characteristic and tone of various Korean instruments’. The content of the sessions is comprised of select music pieces used in concurrent middle school textbooks, which are analyzed to be adequate to achieve the purpose of this study, and has been given layered objectives. In order to assess how each layer of objectives has been achieved, various methods of process-oriented assessment was applied, which formulated a step-by-step process in education and learning for students to verify their incremental growth and achievement within the contents and activities in the curriculum. Second, after being evaluated by the field expert on its feasibility for application in current education field, the teaching plan received positive feedback in application of process-oriented assessment in dynamics of recent curriculum. The teaching plan was acclaimed of its details in formulated class contents, the usability of these contents due to its details, and verifiability of its step-by-step assessment of students’ incremental learning achievements. On the other hand, there was some concern that the teaching plan contained traditional Korean music terminologies and nomenclatures that may be too difficult for the students, and there may be a lack of time for performed activities. Therefore, it was recommended that a various method of learning be applied to the level of the students to be able to feel more amicable to the traditional Korean music, and to either reduce main content of learning into one definite goal, or to redistribute the time required for each class. It is hoped that through this study of developing traditional Korean music appreciation classes using process-oriented assessment have a practical impact in current field of line in education, improving the methodology on how to evaluate the students’ growth, and for the traditional Korean music classes to be more interesting to students. It is also hoped that as the contents are applied to the field of education, it will contribute and enrich the future research of music education.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구 문제 3 C. 연구의 제한점 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 과정 중심 평가의 이해 5 B. 교과서 분석 9 C. 선행연구 고찰 28 Ⅲ. 연구 방법 31 A. 지도안의 중심 음악 개념 31 B. 연구 대상 32 C. 연구 절차 33 D. 과정 중심 평가를 활용한 국악 감상 수업 설계 34 Ⅳ. 연구 결과 40 A. 수업의 개발 결과 40 B. 차시별 수업 지도안 49 C. 지도안 검증 167 Ⅴ. 결론 및 제언 171 참고문헌 174 부록1. 현장 적합성 검증 질문지 177 ABSTRACT 181-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3315973 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title과정 중심 평가를 활용한 중학교 1학년 국악 감상 지도 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Development of Teaching Plan for Middle School Traditional Korean Music Appreciation Classes Using Process-oriented Assessment-
dc.creator.othernameLee, Jeesoo-
dc.format.pagev, 182 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2021. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE