View : 726 Download: 0

2-3세 일반아동의 부모를 위한 3S 원격 부모코칭 프로그램이 부모 의사소통스타일 개선에 미치는 효과

Title
2-3세 일반아동의 부모를 위한 3S 원격 부모코칭 프로그램이 부모 의사소통스타일 개선에 미치는 효과
Other Titles
Effects of 3S Remote Parent Coaching Program on Improving Parent Communication Style for Parents of Normal Children aged 2 to 3
Authors
김호빈
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 언어병리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
심현섭

이영미
Abstract
본 연구는 아동의 비유창성 빈도 감소를 목표로 개발한 3S(Slow speech, Simple Language, Supportive attitude) 부모코칭 프로그램을 원격중재 형태로 실시하여 학령전기 아동 부모의 의사소통 스타일(말속도, 발화길이, 발화비율) 및 아동 비유창성 빈도 감소에 긍정적인 영향을 미치는지 살펴봄으로써, 유창성장애 아동의 부모교육에의 적용 가능성을 탐색해보고자 하였다. 본 연구를 위해 24-36개월의 아동 8명(남아 3명, 여아 5명)과 이들의 부모 8명(아버지 2명, 어머니 6명)이 참여하였다. 부모의 의사소통 스타일을 중재하는 3S 원격 부모코칭 프로그램을 개발하여 실시하였다. 3S 프로그램은 구어적(Slow speech), 언어적(Simple language), 태도적(Supportive attitude) 차원을 포함하는 총 4회기의 그룹 부모교육과 3회기의 1:1 부모코칭으로 구성되었다. 모든 부모교육 및 부모코칭은 실시간 ZOOM 어플리케이션을 통해 화상회의로 실시하였다. 부모 말속도, 발화길이, 발화비율 및 아동 비유창성 빈도를 사전 및 사후에 총 30분간의 아동-부모 상호작용 놀이 영상을 통해 분석하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중재 후 부모 말속도 감소가 통계적으로 유의하였다. 즉, 중재 후 사전에 비해 사후에서 아동-부모 상호작용 놀이 상황 시 참여 부모의 말속도가 유의미하게 감소하였다. 둘째, 중재 후 부모 평균발화길이 감소가 통계적으로 유의하였다. 즉, 중재 후 사전에 비해 사후에서 아동-부모 상호작용 놀이 상황 시 참여 부모의 평균발화길이가 유의미하게 감소하였다. 셋째, 중재 후 부모 발화비율이 통계적으로 유의하였다. 즉, 중재 후 사전에 비해 사후에서 아동-부모 상호작용 놀이 상황 시 참여 부모의 발화 비율이 유의미하게 감소하였다. 넷째, 중재 후 아동 비유창성 빈도 통계적으로 유의하게 감소하였다. 즉, 중재 후 사전에 비해 사후에서 아동-부모 상호작용 놀이 상황 시 아동의 정상적 비유창이 유의미하게 감소하였다. 즉, 본 연구를 통해 3S 원격 부모코칭 프로그램을 통해 부모 의사소통 스타일이 구어적, 언어적, 태도적 차원에서 개선된 것을 확인할 수 있었다. 즉, 부모교육과 부모코칭을 함께 사용하는 것이 효과적이었으며, 이를 원격으로 실시하였을 때도 효과가 있었다. 또한 이를 통해 아동에게 줄 수 있는 의사소통의 환경적 부담이 감소되었으며, 이는 아동 비유창성 빈도 감소로 확인할 수 있었다. 이에 따라 언어발달 시기에 정상적 및 비정상적 비유장성을 보이는 아동과 아동의 부모를 대상으로 아동에게 압박을 주지 않는 선에서 말속도를 조절하고, 언어적 복잡성을 조절하며, 수용적으로 상호작용할 수 있도록 하는 것이 매우 중요하다는 것을 입증한다. ;In this study, the communication style (speech rate, utterance length, utterance ratio) and the possibility of applicability to parental education of children with fluency disorders were investigated by examining whether they have a positive effect on reducing the frequency of children's fluency.Eight children aged 24-36 months (3 boys, 5 girls) and their parents (2 fathers, 6 mothers) participated for this study. The 3S remote parent coaching program that mediates parents' communication style was developed and implemented. The 3S program consisted of 4 sessions of group parent education including slow speech, simple language, and supportive attitude dimensions and 3 sessions of 1:1 parent coaching. All parent education and parent coaching were conducted by video conference through the real-time ZOOM application. Parental speech speed, utterance length, utterance rate, and child non-fluency frequency were analyzed before and after a total of 30 minutes of child-parent interaction play video. The results of this study are as follows:First, the decrease in parental speech rate after intervention was statistically significant. That is, the speech rate of the participating parents was significantly reduced in the child-parent interaction play situation in the post-intervention compared to the pre-intervention.Second, the decrease in the parental average utterance length after the intervention was statistically significant. That is, the average utterance length of the participating parents was significantly reduced in the child-parent interaction play situation after the intervention compared to the pre-intervention.Third, the parental utterance ratio after intervention was statistically significant. That is, the utterance ratio of participating parents in the child-parent interaction play situation was significantly reduced in the post-intervention compared to the pre-intervention.Fourth, after the intervention, the frequency of child disfluency decreased statistically significantly. That is, children's normal fluency was significantly reduced in the child-parent interaction play situation in the post-intervention compared to the pre-intervention.In other words, through this study, it was confirmed that the parental communication style was improved in the oral, verbal, and attitude dimensions through the 3S remote parent coaching program. In other words, it was effective to use parent education and parent coaching together, and it was also effective when conducted remotely. In addition, through this, the environmental burden of communication that can be given to children was reduced, and this was confirmed by the decrease in the frequency of children's non-fluency.Accordingly, we demonstrate that it is very important for children and their parents to be able to control speech speed, control linguistic complexity, and interact receptively in a way that does not put pressure on children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언어병리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE