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The difference of willingness to express opinions on different platforms

Title
The difference of willingness to express opinions on different platforms
Other Titles
다른 플랫품에서 의견 표명하려는 의지가 다르다 : 침묵의 나선과 선택적인 노출 중심으로
Authors
SONG, GE
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
This research aims to explore the phenomenon of feminism opposite to the mainstream views on Weibo and Zhihu platforms. This study uses the spiral of silence and selective exposure as the theoretical basis, and uses the SEM model to verify the hypothesis. The survey results of 410 respondents who use Weibo and Zhihu at the same time and are very concerned about feminism show that the mainstream views of feminism on Weibo and Zhihu are opposite. Specifically, the perception of opinion congruency has a significant negative impact on the fear of isolation, and the fear of isolation also has a negative impact on the willingness to express opinions, which has been verified by both Weibo and Zhihu. In addition, this study found that perception of opinion congruency on Weibo and Zhihu are significantly different. The fear of isolation on platform A has a positive impact on selective exposure on platform B. Moreover, selective exposure on platform B has a significant positive impact on the willingness to express opinions on platform B. This explains why the opposition between mainstream opinions will appear on Weibo and Zhihu platforms respectively.;본 연구는 페미니즘에 대한 Weibo와 Zhihu 플랫폼의 주류 의견이 상반되 있는 현상을 탐색하고자 한다. 본 연구는 침묵의 나선과 선택적 노출을 바탕으로, SEM 모델을 사용하고 가설을 검증하였다. Weibo와 Zhihu를 동시에 사용하고 페미니즘에 대해 매우 관심있는 410명 응답자를 대상으로 한 조사 결과에 따르면 페미니즘에 대한 Weibo와 Zhihu의 주류 의견이 반대된 것으로 나타났다. 특히 의견 일치 인식은 고립의 공포에 큰 부정적 영향을 미치며, 고립의 공포는 의견을 표명 의지에 큰 부적인 영향을 미친다. 이 결과는 Weibo와 Zhihu 2가지 플랫품에서 무두 밝혀져 있다. 또 Weibo와 Zhihu의 의견 일치 인식도 크게 다른 것으로 나타났다. 플랫폼 A에서 느끼는 고립의 공포는 플랫폼 B에서 선택적 노출에 긍정적인 영향을 미친다. 또한, 플랫폼 B에서 선택적 노출은 플랫폼 B에서 의견 표명 의지에 상당한 정적인 영향을 미친다. 이 것은 Weibo와 Zhihu에서 각각 주류 의견이 상반되는 이유를 보여주었다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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