View : 765 Download: 0

공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여가 교수몰입에 미치는 영향

Title
공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여가 교수몰입에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Public Kindergarten Teachers’Participation in the Teacher Learning Community on Teaching Flow.
Authors
이윤주
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구에서는 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준의 전반적인 경향과 변인에 따른 차이를 살펴보고, 원내 교사학습공동체 참여 수준이 교수몰입에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준은 어떠한가? 1-1. 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준의 전반적인 양상은 어떠한가? 1-2. 교사 변인(교육정도, 교직경력)에 따른 원내 교사학습공동체 참여수준의 차이는 어떠한가? 2. 공립유치원 교사의 교수몰입의 전반적인 양상은 어떠한가? 3. 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준이 교수몰입에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 서울·경기 지역 공립유치원에 근무하는 유치원 교사 205명을 대상으로하였다. 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준을 측정하기 위하여 이석열(2018)이 개발한 교사의 전문학습공동체 진단 척도를 유아교육 현장에 적합하게 수정하여 사용하였다. 공립유치원 교사의 교수몰입을 측정하기 위해서 Jackson과 Eklund(2004)가 개발한 몰입 척도(Flow State Scale 2, FSS-2)를 번안하고 공립유치원 교사의 교수몰입에 적합하게 수정하여 사용하였다. 자료분석을 위해 평균과 표준편차를 산출하였고, t 검증, Kruskal-Wallis 검증, Mann-Whitney U 검증, Pearson상관분석, 단순회귀분석을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준은 보통보다 높게 나타났으며, 교육정도, 경력에 따라 원내교사학습공동체 참여 전체와 하위요인 모두에서 유의한 차이가 있었다. 즉 교육정도와 경력이 높을수록 원내 교사학습공동체 참여 수준이 높았다. 둘째, 공립유치원 교사의 교수몰입은 보통보다 높게 나타났다. 셋째, 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준이 교수몰입에 미치는 영향을 살펴본 결과, 원내 교사학습공동체 참여 수준 전체와 하위요인 모두 교수몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준 경향 및 변인별차이와 교수몰입의 경향에 대해 살펴보고, 원내 교사학습공동체 참여 수준이 교수몰입에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 이를 통해 실태와 그 관계를 파악하는데기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구 결과는 공립유치원 교사의 원내 교사학습공동체 참여 수준과 교수몰입에 대한 이해를 돕고, 원내 교사학습공동체 참여 수준과 교수몰입을 높일 수 있는 방안 마련의 필요성과 교수몰입을 높이기 위해 원내 교사학습공동체 참여 수준을 높이는 방안이 필요함을 시사한다. ;The purpose of this study is to examine overall aspects regarding public kindergarten teachers’participation in the teacher learning community and the difference in it according to their variables. Also, it aims to identify the the effects of public kindergarten teachers’participation in the teacher learning community on teaching flow. The research questions are stated below. 1. What is the state of public kindergarten teachers’participation in the teacher learning community? 1-1. What are the overall aspects of public kindergarten teachers’participation in the teacher learing community? 1-2. Is there any difference in the level of participation in the teacher learing community according to their variables(education level, teaching career)? 2. What are the overall aspects of public kindergarten teachers’teaching flow? 3. How does the level of public kindergarten teachers’participation in the teacher learning community affect their teaching flow? The subjects of this study were 205 kindergarten teachers working on public kindergarten located in Seoul and GyeongGi. To analyze the level of public kindergarten teachers’ participation in the teacher learining community, professional learning community scale, developed by Lee(2018), was adapted and used appropriately in the field of early childhood education. To measure teaching flow of kindergarten teacher, Flow State Scale 2(FSS-2), developed by Jackson & Eklund(2004), was adapted and used appropriately in the field of early childhood education. For date analysis, mean, standard deviation were calculated, and t test, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U, Pearson’s correlation analysis, Simple regression analysis were conducted. The results of this study are as follows. First, the level of public kindergarten teachers’participation in the teacher learning community is slightly higher than average. According to the education level and teaching career, there was a significant difference in the entire participation in the teacher learning community and sub-factors. That is, the higher education level and career were, the higher participation in the teacher learning community was. Second, the level of public kindergarten teachers’teaching flow is slightly higher than average. It means that public kindergarten teacher are highly absorbed in educating children. Third, the level of public kindergarten teachers’participation in the teacher learning community significantly affected their teaching flow. The overall level of public kindergarten teachers’participation in the teacher learning community and all of its sub-factors affected their teaching flow. This study aimed to analyze the effects of the level of public kindergarten teachers’participation on teaching flow in order to provide basic data for identifying the state and their relationship. The results of this study suggest that it is necessary to prepare a plan to improve the level of participation in the teacher learning community and teaching flow, and their participation in the teacher learning community should be improved by increasing their teaching flow.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE