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상향 사회비교의 이중적인 감정이 SNS 피로감에 미치는 영향

Title
상향 사회비교의 이중적인 감정이 SNS 피로감에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Double Emotions on SNS Fatigue: Verification of Self-Evaluation Maintenance Model
Authors
ZHANG, WANYING
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
SNS는 오늘날 사람들에게 새로운 사교 장소를 제공한다. 젊은 세대들은 매일 많은 시간 소셜 미디어를 이용한다. 그러나 SNS는 이용자들의 정보 추구와 오락 요구를 만족시키는 동시에 피로감을 유발하기도 한다. 특히, SNS 이용 과정 중 많이 발생하는 상향비교가 SNS 피로감에 큰 영향을 미친다고 밝혔다. 이에 본 연구는 자기평가유지모형을 바탕으로 SNS 상향사회비교를 중심으로 이중적인 감정이 SNS 피로감에 미치는 영향을 탐구했다. 이를 위해, 본 연구는 최소 1년간 SNS를 지속적으로 이용한 이들을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 가설과 연구문제를 검증하기 위해 구조방정식을 사용하였다. 분석 결과는 다음 첫째, SNS 이용자는 자신이 팔로우를 하고 있는 사람과 상호작용이 더 활발할수록 서로에게 더 강한 친밀감을 느끼는고 있었다. 둘째, SNS 환경에서 사람들은 다른 SNS 이용자들과 더 친밀할수록 의외로 비교과정은 덜 나타났으며 반영과정이 더 많이 발생했다. 셋째, 친밀감이 비교과정과 반영과정에 미치는 영향에서 관련성의 조절효과를 확인하였다. 구체적으로, 관련성은 친밀감이 비교과정에 미치는 영향을 정적으로 조절하였지만, 친밀감이 반영과정에 미치는 영향은 부적으로 조절하고 있었다. 마지막으로 비교과정이 많이 발생할수록, SNS 이용자들은 SNS 정서적 피로감과 행동 피로감을 더 많이 느끼고 있었다. 이때 반영과정은 SNS 정서적 피로감에 영향을 미치지 않았으며, 예상과 다르게 SNS 행동 피로감에는 정적인 영향을 미치고 있었다. 종합하면, 온라인 상향사회비교 과정에서 생기는 비교과정은 SNS 피로감에 정(+)의 영향을 미쳤고, 반영과정은 SNS 행동피로감에만 정(+)의 영향을 미쳤으며, 이들 중 비교과정이 SNS 피로감에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 SNS 이용자 간의 친밀감과 이용자가 생각하는 SNS 게시물과의 관련성을 함께 고려해, 상향사회비교 결과에 미치는 영향을 탐구했다는 점에서 의미가 있다. 또한, SNS 환경에 자기평가유지모형이 적용되는지 검증. 자기평가유지모형이 더 넓은 의미에서 활용될 수 있음을 보여주었다. 마지막으로 본 연구는 SNS 피로감의 복잡성에 초점을 맞춰, 자기평가유지모형을 바탕으로 상향 시회비교의 이중적인 감정이 SNS 피로감에 미치는 영향을 탐구했다는 점에서 학술적 의의가 있다. ;In modern society, SNS provides a new social platform for people. Young people use social media for hours every day. While SNS satisfies people's demands for information and entertainment, many users begin to feel SNS fatigue. In particular, the upward social comparison that often occurs during the use of SNS has a huge impact on SNS fatigue. Therefore, based on the self-evaluation maintenance model, this study mainly studies the influence of double feelings on SNS fatigue in upward comparison. First of all, people with at least one year of SNS experience were selected as experimental subjects in this study. In order to verify the research hypothesis and research problem, the structural equation model is adopted, and the specific results are as follows. First, the more frequently SNS users interact with the people they care about, the more closeness they feel between them. Second, under the SNS environment, the closer people are to other SNS users, the less the comparison process is produced and the more the reflection effect is produced. Third, when closeness influences the process of comparison and reflection, relevance plays a moderating effect. Specifically, when closeness affects the comparison process, relevance plays a positive moderating effect, while when closeness affects the reflection process, relevance plays a negative moderating effect. Finally, with the generation of the comparison process, SNS users also have more and more SNS emotional fatigue and behavioral fatigue. The reflection effect had no effect on SNS emotional fatigue, but had a positive effect on behavioral fatigue. In sum, the comparison process in online social upward comparison have a positive effect on SNS fatigue, the reflection process had a positive effect on the SNS behavioral fatigue only, and the comparison process had a greater impact on SNS fatigue. In this study, when considering the factors influencing the results of upward social comparison, we also consider the closeness between SNS users and the relevance between users and SNS posts. To verify whether the self-evaluation maintenance model is applicable in SNS environment. It provides an important theoretical basis for the use of self-evaluation model in a broader sense. In addition, considering the complexity of SNS fatigue and based on the self-evaluation maintenance model, this study explores the influence of dual emotions of upward comparison on SNS fatigue.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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