View : 728 Download: 0

갈래 간의 입체성을 고려한 문학사교육 방안 연구

Title
갈래 간의 입체성을 고려한 문학사교육 방안 연구
Other Titles
A research for Literary History Education considering the multipleness among Genres : Focus on Sok-ak-ga-sa
Authors
박상경
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정소연
Abstract
본 연구는 속악가사를 중심으로 갈래 간의 입체성을 고려하여 문학사교육 방안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 문학교육에서는 한국 문학의 성격과 역사에 대한 이해를 통해 개별 작품을 심도 있게 수용하는 것을 주안점으로 두고 있다. 하지만 문학사교육은 시대와 작품에 대한 암기의 학습 방법에 익숙해져 있다. 따라서 학습자들이 작품에 대한 온전한 감상을 하기 어렵다는 고민이 늘 함께 했다. 이에 본 연구에서는 다양한 갈래를 포함하고 있는 속악가사를 중심으로 기준을 설정하고자 한다. 교육과정에서는 고려가요, 고려속요의 명칭이 주로 쓰인다. 하지만 고려가요 및 고려속요를 포함하고 악장 및 한시 등의 동시대 속에서 가장 다양한 갈래를 포함하고 있는 범주는 속악가사이다. 같은 시대 및 같은 범주에 속하는 갈래임에도 교육 현장에서는 악장, 경기체가 등을 따로 다루고 있다는 문제의 해결을 속악가사라는 범주를 통해 해결하고자 한다. 따라서 속악가사라는 범주 안에서 기준에 따른 속악가사의 양상이 다른 갈래에도 적용되어 갈래 간의 입체성을 이루고, 문학사적으로 시대를 뛰어넘는 유동적인 방안을 이루는 것을 목적으로 두었다. Ⅱ장에서는 문학사교육 및 갈래 간의 입체성에 대한 이론적 전제를 검토하였다. 교과서에서 다소 단편적으로 제시가 되어 있는 문학사 단원의 현황을 파악하며 문학사적 접근으로 관점을 달리하여 보았을 때 그러한 평면적 문제가 해소될 수 있음을 파악하였다. 속악가사 내에서 볼 수 있는 다양한 갈래 간의 입체성을 다른 갈래로 확장 시킴으로 갈래 간의 입체성을 구축할 수 있다. 따라서 시대의 구분에 머무르지 않고 서로 다른 갈래의 문학 작품들을 총체적으로 생각해볼 수 있음을 알 수 있다. 갈래 간의 체계성과 고유성을 유지하며 개별 갈래를 통해 입체성을 도모할 수 있다. 문학의 갈래를 넘나들며 모든 갈래 및 작품에 적용할 수 있는 ‘갈래 간의 입체성’을 본고의 주개념으로 사용하고자 한다. 갈래 간의 입체성을 고려함을 통해 문학사를 능동적으로 바라볼 수 있고, 사고할 수 있을 것이다. Ⅲ장에서는 속악가사의 갈래 간 입체성 구축을 위한 기준을 마련해보았다. 국어과 교과 역량 및 자아 성찰, 타자 이해, 공동체적 연대감이라는 문학의 가치를 바탕으로 하여 설정했다. 문학 작품을 통해 자기표현의 양상이 일어남을 알 수 있다. 작품에서 드러나는 여러 감정 및 목소리, 그리고 시선은 자기표현이라는 개념으로 연결 지어 생각해볼 수 있다. 이에 따라 사랑에 대한 적극적 자기표현, 내면 성찰을 통한 자기표현, 그리고 공동체적 가치 추구에 대한 자기표현으로 기준을 설정하였다. 사랑에는 남녀 간의 사랑 외에도 가족에 대한 사랑, 벗에 대한 사랑, 계절에 대한 사랑 등이 있다. 다양한 사랑에 대한 적극적 자기표현의 양상은 속악가사 및 다른 갈래에서도 찾아볼 수 있다. 접근성이 용이한 기준이기에 다른 갈래의 작품과의 입체성을 구축하기에도 어려움이 없을 것이다. 문학사의 영역에 보다 쉽게 다가갈 수 있도록 돕기 위함이 전제되어 있다. 내면 성찰을 통한 자기표현의 양상은 자아 성찰의 중요성을 기반으로 제시하였다. 내면 성찰에 대한 모습을 속악가사 및 타갈래의 작품을 통해 볼 수 있으며, 자기 자신에 대한 성찰 및 이해는 타자에 대한 이해로도 확장될 수 있다. 내면을 성찰하는 것에서 그치지 않고 자기표현을 통해 드러냄은 학습자들에게도 필요한 정의적 측면을 충족시켜줄 수 있는 부분이기에 논의해볼 법한 기준이 된다. 더불어 공동체적 가치 추구에 대한 자기표현 양상은 공동체의 복을 비는 형태 등의 다양한 모습으로 문학 작품에서 볼 수 있다. 공동체 의식은 강요할 수 있는 부분이 아니다. 하지만 가족, 혹은 다른 존재와 함께 살아가는 세상에서 충분히 고려해볼 법한 가치가 된다. 본인이 속한 세계 혹은 사회에서 어떻게 살아가야 할지, 그리고 어떻게 살아왔는지 생각해볼 수 있다. 속악가사 및 다양한 갈래에서 등장하는 공동체적 가치 추구는 공시적으로 문학사를 조망할 수 있는 바탕이 된다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 세운 기준을 바탕으로 속악가사의 작품 분류를 이루고, 더욱 다양한 갈래를 기반으로 하여 교육 내용을 제시해보았다. 앞서 언급했던 세 가지의 기준은 감정표현을 통한 자기이해, 자아 성찰을 통한 자기이해, 그리고 공동체의 다양성 존중과 상호 협력의 이해로 교육 내용의 방안이 된다. 세 가지 교육 내용을 바탕으로 다양한 갈래의 작품들을 제시하고, 시대를 넘나들어 충분히 연결 지어 생각해볼 수 있음에 대한 계기를 마련하고자 하였다. 자기표현의 양상이 자기표현의 가치로 이어지며 자기 자신에 대한 이해를 이룰 수 있도록 하였다. 작품의 화자 및 작가, 그리고 향유자의 자기이해는 작품을 통해 일어난다. 학습자들은 이에 대해 배우며 다양한 자기표현 양상의 인지를 통해 문학을 능동적으로 향유할 수 있는 것이다. 동시대에 향유된 다양한 갈래들, 한 작가가 지은 다양한 갈래의 작품들 등의 관점을 달리하여 바라보는 것은 갈래를 평면적으로 바라보던 시각에서 벗어나 입체적으로 볼 수 있는 계기를 마련한다. 갈래 간의 입체성을 인지하며 개별 갈래 및 작품에 대한 파악, 그리고 심도 있는 수용이 가능한 것이다. 다양한 갈래를 지니고 있지만, 알지 못했던 속악가사를 통해 갈래 간의 입체성을 구축한 것부터 시작을 해보았다. 이를 바탕으로 더 많은 작품에 대한 갈래 간의 입체성을 이루고, 본고에서 제시한 기준을 통해 구분해볼 수 있음을 알게 되었다. 본 연구에서는 갈래 간의 입체성에 대한 고려를 제시하여 문학사를 입체적으로 조망할 수 있도록 했다. 학습자들은 이를 통해 본인의 삶과도 연관 지어 생각해볼 수 있고, 이는 문학에 대한 능동적 사고 및 향유로 이어질 수 있다. 갈래 간의 입체성에 대한 인지는 살아 있는 문학을 느낄 수 있게 해주며, 문학사를 활발하게 이해할 수 있는 계기가 될 것이다. 본고의 방안이 문학사교육에 대한 심리적 접근성을 높여 문학에 대한 심도 깊은 이해로 이어질 수 있기를 기대한다.;Based on Sog-ak-ga-sa, this study aims at preparing a measure for education for the history of literature while considering the multipleness among genres. The literature education puts emphasis on accepting an individual work in an in-depth manner through understanding of characteristics and history of the Korean literature. However, as for the education of the literary history, it is accustomed to rote learning of periods and works. Accordingly, there has always been concern that learners have difficulty in fully enjoying a work. Hence, this research tries to set up criteria, centered on Sog-ak-ga-sa containing various genres. In a curriculum, terms like Go-ryeo-ga-yo and Go-ryeo-sok-yo are mainly being used. However, compared to its contemporary categories, Sog-ak-ga-sa is a category covering the most various genres including Go-ryeo-ga-yo and Go-ryeo-sok-yo, Ak-jang and Sino-Korean poetry. Through a category of Sog-ak-ga-sa, the study pursues solving a problem that Ak-jang and Gyeong-gi-che-ga are dealt with separately in an educational field though they are genres belonging to the same period and category. Therefore, it aimed to make a flexible measure beyond the times in the literary history by applying aspects of Sog-ak-ga-sa to other genres according to the criteria and achieving the multipleness under the category of Sog-ak-ga-sa. Chapter Ⅱ examined the theoretical assumptions about education of the literary history and the multipleness among genres. It investigated the present situations of the unit of the literary history which is a little fragmentary in a textbook and identified that such a problem of flatness may be solved when examined with an approach of the literary history and a novel perspective. It is possible to construct the multipleness among genres by extending such dimensionality of Sog-ak-ga-sa to other genres. Thus, it allows us to comprehensively think about the literary works of different genres, escaping from the periodic division. It is possible to accomplish the multipleness through individual genres while preserving genres' systematic properties and uniqueness. This paper intended to use the‘multipleness among genres’which can be applied to every genre and work transcending the literary genres as its main concept. Consideration about the multipleness among genres will be able to provide an active view and thinking about the history of literature. Chapter Ⅲ provided criteria for building the multipleness among genres of Sog-ak-ga-sa, They were set up based on subject competencies of the Korean language and values of literature including self-reflection, understanding of others and solidarity of community. It shows that literary works can trigger self-expression. Various feelings, voices and viewpoints shown in the work may be considered under the connection with the concept of self-expression. Therefore, criteria were set up as an active self-expression of love, self-expression through introspection and that of pursuit for community values. In addition to heterosexual love, there also exists love for family members, friends and seasons. Various aspects of active self-expression for love can be found out from Sog-ak-ga-sa and other genres. Criteria are easy to access so there is no difficulty in implementing the multipleness in other genres. They are based on the premise that they should be helpful for easy access to the areas of the literary history. Self-expression through introspection was presented based on the importance of self-reflection. Introspection can be identified from Sog-ak-ga-sa and other genres' works and reflection and understanding of self may be expanded into those of others. Since self-expression beyond introspection may satisfy the affective aspects needed for learners, it comes to be a criterion which is worth considering. In addition, an aspect of self-expression of pursuit for community values can be seen in the literary works from various manners, such as praying to God for mercy. A sense of community is not the thing which can be forced. However, it becomes value which is well worth considering in the world where we are living with our families or others. In a world or a society to which people belong, they can think about life they have lived or should live hereafter. The pursuit for community values which appear in various genres including Sog-ak-ga-sa comes to be a basis for seeing the literary history synchronically. Chapter Ⅳ classified Sog-ak-ga-sa works based on the criteria set in the Chapter Ⅲ and presented educational contents with a variety of genres. Three criteria mentioned above form educational contents including self-understanding through emotional expression and self-reflection, respect for community diversity and understanding of mutual cooperation. The study presented works of various genres based on three educational contents and provided an opportunity to connect them beyond the times. Aspects of self-expression lead to values of self-expression, achieving self-understanding. It is through the work that self-understanding by a narrator and a writer of the work and by its audience occurs. Learners learn such a process and can actively enjoy literature through awareness of various self-expression aspects. From a different perspective, seeing a variety of genres or various genres' works by a single writer, which contemporary people enjoyed, gives us an opportunity to look into genres not from two-dimensional but from multipleness perspective. That is, it allows us to recognize the multipleness among genres, leading to in-depth understanding and acceptance of individual genres and works. A starting point of the research was to construct the multipleness among genres through Sog-ak-ga-sa which is unknown despite its diverse genres. Based on above, it is possible to classify a lot of works under the criteria suggested in this paper and accomplish the multipleness among genres. This study considered the multipleness among genres and provided a multipleness perspective on the history of literature. Hence, learners can think about them with the connection to their lives and it can lead to active thinking and enjoyment of literature. Awareness of the multipleness among genres allows them to feel living literature and gives them a chance to actively understand the history of literature. It is expected for methodologies from this paper to increase psychological accessibility to literary history education and lead to profound understanding of literature.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE