View : 1670 Download: 0

The Development and Effects of SSIs Instructional Model Intervened by Emotional Competence

Title
The Development and Effects of SSIs Instructional Model Intervened by Emotional Competence
Other Titles
정서적 역량을 강조한 SSIs-기반 수업 모형의 개발 및 효과 분석
Authors
Lei Gao
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김성원
Abstract
Emotions play a vital role in the development of science learning. We develop personal connections through our experiences from the subjective emotional world. In Socioscientific issues (SSIs), learning context involves students’ academic learning and, naturally, character education. In SSI-based classrooms, students come across with various emotional experiences. Playing with these emotions to make learning more meaningful and functional is essential. Such ability is regarded as Emotional Competence (EC), and it is a very useful element for students’ academic accomplishment and development in school life. As SSI-based instruction is naturally embedded within students’ academic learning and character development, it is necessary to develop an instructional model fostering students’ emotional development in the SSIs context. Thus, in this study, an “EC-SSI model” was built; to build the EC-SSI model, five sequential stages and six EC elements were obtained through in-depth literature review. The sequential stages are 1) clarification of problem situations, 2) clarifying the science background behind the issues, 3) collection and exploration of information, 4) sharing and communication, and 5) alternative or resolution making. EC elements are emotional understanding, awareness of one’s own emotions, expression of emotions, awareness of others’ emotions, empathy/sympathy, and emotion regulation. The EC-SSI model was constructed as a puzzle style. EC elements were displayed as six color-coded boxes; sequential stages were represented as five U-boxes under the color-coded boxes. The EC elements do not have to be used in a sequential order. In fact, the color-coded boxes can fit in the U-boxes without any numerical limit. Meaning, each sequential stage can hold none or more than one EC elements depending on the instructor’s intention. Teachers can integrate the EC elements by their own formulated orientation or by considering the aspect of the students’ development. Hence, this model functions like puzzle pieces. There are four characteristics of the EC-SSI model. The first one is that EC-SSI model has marked strength on implementing EC flexibly and adaptably. The second one is having implementation of emotional education strategies in which they are from psychology and education psychology field. The third one is having explicit instruction and practice in skills for participatory EC elements. The last one is presenting multiple perspective of the issues. The formative evaluation of the model was implemented, and two EC-SSI model based programs, which are based on ‘Coltan mining problem’ and ‘Designer baby’ controversial issues, were developed. The effects of the programs on students’ empathic skills, character value as global citizens, and social-emotional competencies were investigated by utilizing quantitative and qualitative data resources. The survey results showed students’ improvement of these questionnaires. The qualitative result also showed students’ development of recognizing their emotions, empathic listening skills and so on. Overall, this study suggests the possibility of having EC intervening in science education. The EC-SSI model could not only be utilized to improve students’ exploration on socioscientific issues but also foster students’ emotional development.;정서는 학생들의 학습 및 인성 발달에 중요한 역할을 한다. 과학과 관련된 사회적 윤리적 이슈(socioscientific issues, SSIs) 기반 교육에는 학생들의 학업정서 및 도덕적 발달이 내재되어 있으며 학생들이 SSIs 학습 과정에서 다양한 정서적 경험을 하게 된다. 이러한 정서들을 잘 활용하여 긍정적 학습 환경을 조성하는 것은 중요하다. 정서적 역량(emotional competence, EC)은 이러한 역할을 할 수 있다. 그래서 본 연구는 SSIs 수업 과정에서의 정서적 역량을 강조하는 프로그램 모형을 개발하고자 한다. 본 연구에서는 모형을 개발하기 위해 문헌 검토를 통해서 정서적 역량 요소 및 SSI 절차적 요소를 추출하였다. 정서적 역량 요소(EC 요소)로서, 정서 이해, 개인의 정서인지, 타인의 정서인지, 적절한 정서표현, 공감, 정서 조절 등 여섯 가지가 추출되었다. 더불어 SSI 절차적 요소로는 문제상황의 제시 및 명료화, 과학 지식의 명료화, 정보의 수집 및 탐색, 공유, 그리고 대안 및 해결방안의 생성 등 다섯 가지가 추출되었다. 이러한 EC 요소 및 SSI 절차적 요소를 퍼즐 형태의 모형으로 개발하였고, 이를 EC-SSI 모형이라고 한다. 개발한 모형은 네 가지의 특징을 지닌다. 첫째, 정서적 역량의 각 하위 요소를 적용함에 있어서 융통성이 강조된다. 둘째, 심리 및 교육 심리에서의 교수 전략이 적용된다. 셋째, SSIs 교육에서 정서적 역량을 명시적으로 다룬다. 넷째, SSIs에서의 다양한 입장이 탐색된다. 본 연구에서는 EC-SSI 모형에 기반한 두 가지 시나리오를 바탕으로 프로그램을 개발하였다. 이를 고등학교 1학년 학생 대상으로 수업을 실시하여 프로그램의 효과를 탐구하였다. 그리하여 프로그램이 학생들의 공감능력, 사회정서적 역량, 그리고 과학에서의 인성태도 및 가치관에 효과를 검증하였다. 또한 EC-SSI 모형 기반 프로그램에서 사용한 전략들에 대해서 학생들의 학습 경험도 탐색하였다. 본 연구는 과학교육에서 정서적 역량을 교육적으로 개입하는 수업모형을 개발함으로써, 과학교육에서 정서적 역량을 함께 다루는 가능성을 탐색하였다는 것에 의의를 두고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE