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유치원 만5세 유아들의 조형활동에서 나타나는 사회적 상호작용에 대한 질적 연구

Title
유치원 만5세 유아들의 조형활동에서 나타나는 사회적 상호작용에 대한 질적 연구
Other Titles
Study on social interaction among 5-year-old children during art activities
Authors
진예나
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 유치원 만5세 유아들의 조형활동에서 나타나는 사회적 상호작용과 따라하기 행동의 적법성에 대한 유아들의 인식에 대해 알아보고자 하는데 목적이 있다. 연구목적을 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 만5세 유아들의 조형활동에서 나타나는 유아들의 사회적 상호작용은 어떠한가? 2. 유치원 만5세 유아들의 조형활동에서 나타나는 사회적 상호작용 중 따라하기의 적법성 여부에 대한 유아들의 인식은 어떠한가? 본 연구는 경상남도에 위치한 하늘 유치원 만5세 학급인 딸기반에서 이루어진 연구로 연구 대상은 유아 28명이었다. 이 연구를 위한 자료 수집은 2019년 9월 30일부터 2020년 2월 17일까지 이루어졌으며, 자료수집은 총 49회에 걸친 참여관찰, 비형식적 면담, 사진촬영, 오디오녹음으로 이루어졌다. 본 연구자는 현장약기와 녹음 내용으로 현장기록을 만들었다. 수집된 자료는 여러 차례에 걸쳐 부호화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아들의 조형활동 과정에서 따라하기, 도움을 주고받기, 작품에 대해 이야기하기, 구경하기, 갈등해결하기, 함께 활동하기, 선물하기 등과 같은 사회적 상호작용 양상이 나타났다. 따라하기는 다른 유아의 작품을 보고 그대로 모방하는 행동으로 허락을 받고 따라하기, 허락을 받지 않고 따라하기로 유아들에게 두 가지의 상호작용 양상이 나타났다. 도움을 주고받기는 다른 유아의 작품을 만드는 것을 도와주는 행위로 도움요청을 받고 도와주기, 도움 제안하고 도와주기, 도움요청을 거절하기가 나타났다. 작품에 대해 이야기하기는 유아들이 만들고 있는 작품에 대해 서로 이야기하는 것으로 작품과 관련된 주제로 대화하기, 의견묻기, 농담하기, 제안하기, 칭찬하기, 폄하하기, 놀리기가 나타났다. 구경하기는 다른 유아의 작품을 구경하는 행동으로 구경하는 것을 허용하기, 구경하는 것을 허용하지 않기로 나누어서 다른 행동이 나타났다. 유아들은 작품을 만들며 다른 유아들과 갈등이 일어났을 때 협상을 하거나 양보를 해서 갈등을 해결하는 모습을 보였다. 함께 활동하기는 작품을 다른 유아와 공동으로 만드는 것이다. 또한 유아들은 자신이 그린 그림을 다른 친구에게 선물하는 행동을 보이기도 하였다. 이처럼 유아들은 작품을 만드는 동안 다양한 사회적 행동을 통해 다른 유아와 상호작용하였고 이것이 유아들의 작품에 영향을 주었다. 둘째, 유아들의 조형활동에서 나타난 따라하기 행동의 적법성은 유아들 사이에서 논쟁의 여지가 있었다. 다른 사람의 그림을 보고 그대로 베껴 그리는 따라하기 행동의 경우 유아들 사이에서 그 행동을 해도 되는지에 대한 적법성에 대해 논란이 있었고, 어느 기준까지를 따라하는 것으로 봐야하는지에 대해 유아들은 다양한 생각을 가지고 있었다. 대부분의 유아들은 따라하기를 정당한 자신의 능력이 아닌 일종의 반칙 행위로 보았으나, 유아들은 색과 형태와 같은 그림의 특성에 차이가 있으면 그것을 따라하는 행동으로 보지 않았고, 원작자의 허락을 받을 경우 따라하기 행동을 문제 삼지 않았다. 유아들은 자신이 친밀하다고 생각하는 유아의 경우 따라하기 행동을 허락하는 경향을 보였다. 유아들은 따라하기를 통해 친구와 유사한 작품을 그려서 동질성을 느꼈고 이를 통해 친밀함을 형성하였다. 본 연구를 통해 조형영역에서 작품 활동을 하는 유아들의 사회적 상호작용을 살펴봄으로서 유아의 작품을 완성된 표현의 결과물로서만 바라볼 것이 아니라 그 작품이 만들어지기까지의 과정에 있어서의 사회적 맥락의 영향을 파악할 수 있었다. 또한 유아들의 따라하기 행동의 적법성에 대해 유아들이 어떠한 인식을 가지고 있는지 살펴봄으로서 따라하기 행동을 보다 더 깊이 이해하고 교육적으로 적절한 지도 방안 마련에 도움이 되기를 기대한다. 유아들의 사회적 상호작용은 유아들의 작품에 큰 영향을 미치고 유아들의 작품을 이해하는데 중요한 사회적 맥락이 된다. 따라서 교사가 조형활동에 영향을 미치는 유아의 사회적 상호작용, 그리고 따라하기 행동의 적법성에 대한 유아들의 인식에 대해 알아봄으로서 이를 교육적으로 활용할 수 있기를 기대한다. ;The purpose of this study is to understand the social interaction among 5-year-old children during art activities. This study analyzed the different aspects of social interaction behavior among 5-year-old children, and how children perceive copying behavior using qualitative research method. The research questions of this study are as follows. 1. What are the different aspects of social interaction among 5-year-old children during art activities? 2. How do 5-year-old children perceive copying behavior during art activities? The research was conducted at 5-year-old Strawberry class in Haneul kindergarten, located in Gyeong-Sang province in Korea. The participants of this study was 28 children. The datas for this research was collected from September 30th, 2019 to February 17th, 2020. After 49 participating observation, the transcript of children’s conversation and photos of their art works were recorded as field notes. The collected datas were later encoded, categorized, and analyzed. The result of this study is as follows: First, the social interaction behavior among 5-year-old children during art activities were copying others, helping others, talking about the art work, watching others work, dealing with conflict, working together, giving presents. Children often copied the work of their peers with or without consent of their peers. Children also showed helping behavior to their peers when they requested for help, but they also offered help voluntarily without a request, and they also declined the help request of their peers when they were focused on their work. Talking about the art work behaviors include talking about the topics related to the art work, asking others opinion, telling a joke, suggesting ideas, complimenting, criticizing, making fun of others work. Children also often watched others work, and sometimes they forbid other peers to watch their work. Children dealt with conflict with others by negotiating and yielding. Children also cooperated with other children and engaged in group art work with their close friends. Children also gave their art work as a present to other children to show affection. Second, children had conflicting perception about copying behavior, and there was a lot of debate among children about rather it is right or wrong, and definition of copying. Majority of children had negative opinion about copying, argued that copying is taking advantage of other people’s work in an unfair way, equal to stealing and cheating. However, if there was a difference in the visual aspect of the painting such as the color and form, children did not considered it as copying even though the two paintings were similar. Also children allowed copying when there was a permission to copy by the original creator. In conclusion, by researching about the various social interaction among children during art activities, this study was able to show the importance of social context in the art making process. Children engage in various social interaction with their peers during the art making process and this social interaction becomes an important context to understand children’s art. Moreover, copying behavior should not be perceived as a mere imitation, but also a social approach children use to build bond with each other. I hope the result of this study offers insights for deeper understanding of children’s art to art educators.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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