View : 765 Download: 0

2015 개정 교육과정에 따른 중등 과학 교과의 생물의 다양성 영역에 대한 과학과 핵심역량 분석

Title
2015 개정 교육과정에 따른 중등 과학 교과의 생물의 다양성 영역에 대한 과학과 핵심역량 분석
Other Titles
An Analysis of Science Core Competencies in the Biodiversity unit in accordance with the 2015 National Science Curriculum
Authors
박신경
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
The 2015 revised curriculum focuses on fostering creative convergence talents required by future societies and emphasizes the development of core competencies. Therefore This study analyzed achievement standards, activities and assessment items related to 'biodiversity' of "Science 1", and “Integrated Science”, “Life Science II” textbooks based on science core competencies according to the 2015 science curriculum. The conclusions obtained from this study are as follows: First, science core competencies were relatively included in textbook activities, but insufficiently reflected in achievement standards and evaluation items. Achievement standards are a practical basis for teaching and learning, so it is necessary to fully reflect science core competencies. It is also necessary to develop assessment items that include core competencies. Second, textbook activities included abundant scientific thinking ability and scientific communication ability, but lacked creative thinking and scientific inquiry ability. The 2015 revised curriculum aims to foster future convergence talent and values scientific inquiry, so it is necessary to reinforce creative thinking and scientific inquiry ability. Third, the assessment items in the textbook did not include various science core competencies, focusing on scientific thinking ability. In order to cultivate science core competencies efficiently, the assessment items should include appropriate core competencies with consistency with achievement standards and activities. Fourth, the activities of middle school "Science 1" included various science core competencies. However, the activities of "Integrated Science" and "Life Science II" in high school were concentrated on sub-components of certain science core competencies, such as logical thinking. In the case of high school, these results came out because they are linked to the entrance examination. To solve this problem, therefore, teachers should exercise more expertise and guide students to include various science core competencies. The findings of this study suggest that it is necessary to analyze the frequency of science core competency in the whole unit of life sciences to ensure that core competencies are evenly included.;2015 개정 교육과정은 미래사회가 요구하는 창의융합형 인재 양성을 비전으로 하며 이를 위해 핵심역량 함양을 강조하였다. 따라서 역량기반 교육과정에서 생명과학 분야의 생물의 다양성 영역에서는 과학과 핵심역량이 어떻게 제시되어 있는지 알아보고자 본 연구는 2015 개정 교육과정의 중학교 1학년 「과학1」, 고등학교 공통과목 「통합과학」, 진로선택과목 「생명과학Ⅱ」의 생물의 다양성 관련 단원의 성취기준 및 교과서에 제시된 활동과 평가 문항에 포함된 과학과 핵심역량을 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 과학과 핵심역량은 교과서 활동에 비교적 많이 포함되어 있었으나 성취기준과 평가 문항에는 부족하게 반영되어 있었다. 성취기준은 교수학습의 실질적인 근거가 되므로 과학과 핵심역량을 충분히 반영할 필요가 있다. 또한 핵심역량을 포함하는 평가 문항의 개발이 필요하다. 둘째, 교과서 활동에는 과학과 핵심역량 중에서 과학적 사고력과 과학적 의사소통 능력이 많이 포함되어 있었으나 창의적 사고하기와 과학적 탐구 능력은 부족하였다. 2015 개정 교육과정은 미래융합형 인재 양성을 비전으로 하고 과학 탐구를 중요시하므로 창의적 사고하기와 과학적 탐구 능력을 보강할 필요가 있다. 셋째, 교과서의 평가 문항은 과학적 사고력에 편중된 채 다양한 과학과 핵심역량을 포함하지 못하였다. 과학과 핵심역량을 효율적으로 함양하기 위해서는 평가 문항이 성취기준 및 활동과 일관성을 가지고 적절한 핵심역량을 반영하여야 한다. 넷째, 중학교 「과학1」의 활동은 다양한 과학과 핵심역량이 포함되어 있었다. 그러나 고등학교 「통합과학」, 「생명과학Ⅱ」의 활동에는 논리적 사고하기 등 특정 과학과 핵심역량의 하위요소에 편중되어 있었다. 고등학교의 경우 입시와 연계되어 이러한 결과를 초래한 것으로 보인다. 따라서 교사가 전문성을 더 발휘하여 다양한 과학과 핵심역량을 포함할 수 있도록 지도할 필요가 있다. 본 연구는 생물의 다양성 관련 단원에 대한 과학과 핵심역량의 분석한 결과로 생명과학 전체 단원에 핵심역량이 고르게 포함되었는지 확인할 필요가 있으므로 전체 단원의 핵심역량의 빈도를 분석할 필요가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE