View : 812 Download: 0

교사전문성 신장에 영향을 미치는 변인 분석

Title
교사전문성 신장에 영향을 미치는 변인 분석
Other Titles
The analysis of factors affecting the professional enhancement of teachers: Centering on the primary and secondary schools in Jilin Province China
Authors
ZHOU, SHIYA
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정제영
Abstract
사회가 발전함에 따라 교사라는 직업은 전문화 단계로 나아가고 있으며 교사전문성의 개발은 현대교육 발전에 따라 필연적으로 요구된다. 전문성은 교직의 성숙여부를 가늠하는 중요한 지표가 되었고 교사전문성 신장을 실현하기 위해서는 전문지식, 전문능력, 전문이론 등에서 전문적 소양을 끊임없이 향상시키고 보완해야 한다. 교사전문성 개발과 신장은 지속적인 과정이고, 복잡하고 장기적인 작업이며, 체계적인 사업이기 때문에 계획적이고 방향성이 있게 지속적으로 발전하는 것이 요구된다. 교육의 질을 높이기 위하여 교육의 주체인 교사가 전문성 신장에 미치는 영향요인이 무엇인지를 분석하고자 한다. 본 연구의 주요 연구문제를 다음과 같다. 첫째, 교사전문성은 어떠한가? 둘째, 교사 개인배경변인, 교사 및 학교수준요인은 교사전문성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구는 교사전문성에 미치는 영향변인을 분석하기 위하여 중국 길림성 초등학교 4개, 중학교 6개, 총 500명의 초등학교 및 중학교 교사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 배부한 설문지는 478부를 회수하여 불성실하게 응답한 27부를 제외하고 최종적으로 451부를 결과로 분석하였다. 수집된 설문결과를 활용하였고 기존의 가설적 모형을 중국의 상황에 적합한지를 검증하기 위해 요인분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 교사 개인배경변인에 따른 교사전문성, 교사효능감, 학습조직의 차이분석에는 t검정과 F 검정을 실시하였으며 교사전문성에 미치는 영향변인 분석에는 중다회귀분석을 이용하였다. 본 연구에서 분석한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 초등학교와 중학교 교사 개인배경변인에 따른 교사전문성에 대한 차이분석을 통해 살펴본 결과, 성별에 따라 중학교 교사의 태도전문성에 차이가 나타났으며 여교사 집단이 더 높은 것으로 나타났다. 또한 교직경력에 따라 중학교 교사의 교사전문성, 수행전문성, 태도전문성에 유의미한 차이가 있었다. 교직경력이 10년 이상 15년 이하와 20년 이상인 교사가 15년 이상 20년 이하인 교사보다 태도전문성의 수준이 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중국 초등학교와 중학교 교사의 교사전문성에 미치는 영향변인을 분석하기 위해 중다회귀분석을 실시하여 분석한 주요 결과, 전체 교사의 경우에는 교사전문성에 생활지도 효능감, 지식공유 시스템, 대화와 협력, 교수학습지도 효능감 순으로 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 지식전문성에는 지식공유 시스템, 교수학습지도 효능감, 생활지도 효능감 순으로 긍정적인 영향을 보였다. 수행전문성에는 교수학습지도 효능감, 지식공유 시스템 순으로 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 태도전문성에는 대화와 협력, 학교장 학습리더십, 교수학습지도 효능감 순으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 초등학교 교사의 경우, 교사전문성에 지식공유 시스템이 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 지식전문성에는 지식공유 시스템이 긍정적인 영향을 미친 반면에 직급이 부정적인 영향을 미치고 있었다. 수행전문성에는 지식공유 시스템이 긍정적인 영향을 미치고 있었으나 학교장 학습리더십, 직급 순으로 부정적인 영향을 미치고 있었다. 태도전문성에는 지식공유 시스템이 긍정적인 영향을 미치고 있었으나 교직경력이 부정적인 영향을 미치고 있었다. 중학교 교사의 경우에는, 교사전문성에 학교장 학습리더십, 생활지도 효능감 순으로 긍정적인 영향을 미쳤는데 학교장 학습리더십이 높을수록, 생활지도 효능감이 높을수록 교사전문성이 높은 수준으로 나타났다. 지식전문성에는 지식공유 시스템, 생활지도 효능감 순으로 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 수행전문성에는 교수학습지도, 학교장 학습리더십 순으로 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 태도전문성에는 학교장 학습리더십, 교수학습지도 효능감, 대화와 협력 순으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 교사의 권한확보가 부정적인 영향을 미치고 있었다. 본 연구의 결과를 기반으로 도출한 시사점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 교사전문성을 신장시키기 위해서는 교사효능감의 향상을 중시해야 할 필요가 있다. 연구 결과에 따른 교사효능감 하위변인인 교수학습지도 효능감과 생활지도 효능감이 교사전문성에 유의하고 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사효능감이 높을수록 교사전문성의 수준이 더 높게 나타났다. 높은 교사효능감을 가진 교사는 학생의 교육적 성장에 관심을 갖게 하고 수업상황과 학생특성에 더 적합한 교수법을 능동적으로 모색하는 신념을 갖게 한다. 따라서 교사효능감 수준을 높이는 것은 교사전문성 신장에 매우 큰 영향을 미칠 수 있다. 둘째, 교사전문성을 신장시키기 위해서는 학교의 지식공유 시스템이 마련되어야 할 필요가 있다. 연구 결과에 따른 지식공유 시스템이 잘 운영될수록 교사전문성과 교사전문성의 모든 하위변인인 지식전문성, 수행전문성, 태도전문성에 긍정적인 영향을 미치고 있다는 사실을 알 수 있다. 학교는 다양한 교육적 정보와 사례를 공유할 수 있는 시스템을 잘 구축할 수 있도록 노력을 기울여야 한다. 셋째, 교사들 간의 대화와 협력이 더욱 활성화되어야 한다. 연구 결과, 대화와 협력을 할수록 교사전문성과 하위변인인 태도전문성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교는 의견교환을 중시하고 협력학습을 격려하는 문화적 환경 조성을 강조해야 할 필요가 있다. 교사 간 협력을 통해 개인의 지식과 경험을 서로 공유하면서 새로운 지식과 경험을 습득할 기회를 얻을 수 있으므로 교사전문성 향상의 목적을 달성할 수 있다. 본 연구에 활용된 설문조사는 중국 길림성 소재의 초등학교 및 중학교 교사가 연구대상이므로 이 연구에서 도출한 결과를 일반화하는 데에 한계가 있다. 따라서 향후 연구에서는 중국의 다른 지역과 각 학교급 연구대상으로 확장하여, 본 연구에서 다루지 못했던 교사들의 전문성에 영향을 미치는 변인을 밝혀, 교사전문성 신장에 미치는 영향변인에 대해 위계적 회귀분석을 통해 더 심층적으로 연구하여 교사전문성을 신장시키기 위한 방안이 마련될 필요가 있다. ;As society develops, the profession of teaching is going toward the professionalization phase. The professional development of teachers has become the requirements and inevitable trend for the development of modern education. Professionalism has become the significant symbol to measure the maturity of the teaching profession. The professional enhancement can only be achieved by improving the professional literacy in terms of professional knowledge, professional competence, professional theory and professional spirit. Such development and enhancement are continuous process, complicated and long-term work, systematic project and need to develop sustainably with a plan and orientation. In an effort to improve educational quality, we attempt to analyze the influencing factors of professional enhancement for the teachers as the main body of education. To analyze the factors affecting the professionalism of teachers, the study conducted questionnaire survey for 500 primary and secondary teachers in 4 primary schools and 6 secondary schools in Jilin Province. 500 questionnaires were distributed in total and 478 were collected, among which, 27 were missing values and 451 questionnaires were used for statistical analysis at last. The results of questionnaire survey were used to verify whether the hypothesis model developed by the Korean researcher is applicable to Chinese teachers and analyze how will the factors in the hypothesis model affect the professional enhancement. The t-test and F-test statistical approach were adopted to determine the difference for the personal background characteristics of primary and secondary teachers to the professionalism of teacher, knowledge, execution(technology) and attitude. The regression analysis was adopted to analyze the variables that affect the teacher professionalism. The study questions are set as following. 1) How is the teacher professionalism? 2) What will teachers’ personal background characteristics, self-efficacy and the learning organization of school affect the professionalism of the primary and secondary school? The main analysis results for the study are as following. 1) The difference analysis on personal background characteristics and teacher’s professionalism shows that there are differences among the secondary school teachers in terms of professionalism, according to different gender, the professionalism for female teachers are higher than that of male; according to the age of teaching, there are distinct differences in terms of professionalism, execution and attitude. For teachers who have taught at school for 11-15 and over 20 years are higher than those who have 16-20 years’ teaching experience in attitude. 2) The analysis results of personal background characteristics, self-efficacy and the learning organization of school show that: from the general situation of teachers at primary and secondary school, the proactive factors that affect the teacher’s professionalism are successively life guidance efficacy, knowledge-share system, conversation and cooperation, teaching guidance efficacy. The positive effects that affect the knowledge professionalism are successively knowledge-share system, teaching guidance efficacy, life guidance efficacy. As for the execution professionalism, the factors are successively teaching guidance efficacy, knowledge-share system. With regards to the attitude, the factors are successively conversation and cooperation, principal’s leadership, teaching guidance efficacy. From the situation of teachers at primary school, knowledge-share system has proactive effect on their professionalism. The positive effect that affects the knowledge professionalism is knowledge-share system, but the level of teachers has negative effect on such professionalism. As for execution professionalism, knowledge-share system also has positive effect, but the level of teachers and the principal’s leadership have negative effect on such professionalism. Knowledge-share system also proactively affects the attitude professionalism; however, the age of teaching has negative impact. From the situation of teachers at secondary school, the principal’s leadership and life guidance efficacy have proactive effects on the teacher’s professionalism. The factors that affect such professionalism are successively knowledge-share system, life guidance efficacy. As for execution professionalism, the positive effects are successively teaching guidance efficacy, principal’s leadership. With regards to attitude professionalism, the proactive factors are successively principal’s leadership, teaching guidance efficacy, conversation and cooperation, but the expansion of teacher’s authority has negative effect on such professionalism. The inspirations that we get from this study are as following. 1) It is necessary to attach great importance on teacher’s efficacy for improving their professionalism. According to the study results, the teaching guidance efficacy and life guidance efficacy have positive effects on such professionalism. The higher the efficacy, the higher the professional level of teachers. The teachers with higher teaching efficacy will focus on the education and growth of students and they also have the faith in actively seeking for teaching approaches that are more suitable for teaching situation and student’s characteristics. Hence, such efficacy will have great impact on their professionalism. 2) It is necessary to establish the knowledge-share system at school to improve their professionalism. According to the study results, the better the knowledge-share system runs, the greater the impact on teacher’s professionalism, knowledge professionalism, execution professionalism and attitude professionalism. Schools shall strive to run a system that can share diversified educational information and examples. 3) The conversation and cooperation among teachers shall be further strengthened for improve their professionalism. Based on the study results, the proactive conversation and cooperation have positive effects on attitude professionalism. Schools shall establish the cultural environment that can exchange opinions and encourage cooperative learning. Teachers can share their personal knowledge and experience through cooperation so as to obtain opportunities to get new knowledge and experience, as a result, improving their professionalism. 4) It is necessary for schools to provide policy support for developing systematic research and study events and shall offer more opportunities for teachers to actively participate in diversified research and study events. At last, the study objects are the teachers in primary and secondary schools in Jilin province China for the questionnaire survey. Hence, there is certain limitation of the study achievement. Therefore, in future study, it is necessary to expand the range of study objects to other regions and schools in China, so as to understand other factors that affect the professionalism and improve such professionalism by applying other data analysis approaches for further study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE