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먹방 콘텐츠 이용정도가 한식 관광의도 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
먹방 콘텐츠 이용정도가 한식 관광의도 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Use of Korean Food Eating Contents(mukbang show) on Korean Food Tourism Intention and Korean Food Product Purchasing Intentions: Focused on the Mediation Effect of Korean Food Culture on Chinese User
Authors
WANG, YUE
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박성희
Abstract
한국 내에서의 1인 미디어의 성장과 한류의 지속적인 열풍 및 한국 음식 먹방 문화콘텐츠의 성장으로 인하여 유튜브 등 각종 디지털 플랫폼 내에서의 한국음식을 다룬 문화콘텐츠는 중국을 비롯한 외국인들에게 한국음식문화를 전달하고 더 나아가 한국이라는 나라를 홍보할 수 있는 하나의 콘텐츠로 부각되었다. 요즘 전 세계적으로 한국 방송의 주류 콘텐츠로 화제를 모으고 있는 먹방(먹는 방송)이 해외 한류팬을 비롯한 해외 외국인들에게 과연 어떠한 영향을 미치는지, 이로 인한 한식제품 구매의도 및 한식관광의도에 대한 영향은 어떠한지를 연구하는 것은 시기적으로 의미가 있는 연구이다. 따라서 본 연구에서는 한류의 영향을 가장 많이 받는 나라 중의 하나인 중국인들의 한류 먹방 콘텐츠 이용정도가 그들의 한국음식문화에 대한 태도, 한식제품 구매의도 및 한식 관광의도에 어떠한 영향을 미칠 것인지 알아보고자 하였다. 이를 통하여 기존에 한류의 영향에 대한 선행연구가 한국 드라마, 한국 케이팝 등이 연구대상으로 주로 다뤄졌던 데로부터 한류 3.0 시대에 들어오면서 한국의 먹방 콘텐츠를 연구대상으로 하여 중국에 미치는 영향력에 대해 알아보고 한류 및 더 나아가 한국의 음식을 통한 문화콘텐츠 해외수출 방향성에 제언을 하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구에서는 한국에 와본 경험이 없는 중국에 거주하고 있는 한국의 먹방 영상을 시청한 경험이 있는 총 257명의 중국 이용자들을 대상으로 온라인 서베이를 진행하였다. 연구결과를 요약하면 첫 번째는 중국인들의 한류 먹방 콘텐츠 이용 정도가 높을수록 한국음식문화에 대한 감정적 태도에 정적인 영향을 미쳤다. 두 번째는 중국인들의 한류 먹방 콘텐츠 이용 기간이 길수록 한국음식문화에 대한 감정적 태도에 정적인 영향을 미쳤다. 세 번째로 중국인들의 한국음식문화상품에 대한 감정적 태도가 긍정적일수록 한식 관광의도에 정적인 영향을 미쳤다. 마지막으로 중국인들의 한국음식문화상품에 대한 감정적 태도가 긍정적일수록 한식제품 구매의도에 정적인 영향을 미쳤다. 본 연구를 통하여 한국음식 먹방 콘텐츠를 통한 한류 문화 확산의 기회를 마련할 수 있기를 기대하다.;At this point, it is a timely study to study how the eating show, which has recently been gaining popularity as a mainstream content of Korean broadcasting worldwide, affects foreign foreigners, including Korean Wave fans overseas, the purchase intention of Korean food products, and the purpose of Korean food tourism. Therefore, in this study, we wanted to find out how Chinese people's use of Korean food eating contents, one of the most affected countries by hallyu, would affect their attitude toward Korean food culture, their willingness to buy Korean food products, and their intention to visit Korean food. Through this research, the purpose of this research is to find out about the influence of Korean culture contents on China as well as to suggest the direction of export of cultural contents through Korean food through Korean Wave and K-pop. In this study, an online survey was conducted on a total of 238 Chinese users who had experience watching Korean eating show videos living in China that had never been to Korea. The SPSS 25.0 program was used to analyze the data collected in the study. To sum up the results of the study, the higher the level of Chinese use of Korean food eating content, the more static the emotional attitude toward Korean food culture. Second, the longer Chinese use of Korean food eating show content, the more static the emotional attitude toward Korean food culture. Thirdly, the more positive the Chinese people's emotional attitude toward Korean food and cultural products, the more static they had to do with Korean food tourism. Finally, the more positive the Chinese people's emotional attitude toward Korean food and cultural products, the more static their intention to purchase Korean food products. These findings may be significant in that they are studies that have not been done before. Through this research, I hope to prepare opportunities for the spread of Korean culture through Korean food eating contents.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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