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1인 미디어의 유튜브 동영상 품질이 조회완료율과 시청만족도에 미치는 영향

Title
1인 미디어의 유튜브 동영상 품질이 조회완료율과 시청만족도에 미치는 영향
Other Titles
Influence of YouTube Video Quality of Me-Media on VTR(Viewing Completion Rate) and Viewing Satisfaction : Analysis of the Moderate Effect of Para-social Interaction
Authors
김채연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 새로운 미디어 환경이 발달하면서 급격히 발달한 유튜브와 관련하여 유튜브의 품질에 대하여 탐구하고자 하였다. 나아가 시청만족도, 조회 완료율에 유튜브 품질이 어떠한 영향을 미치며 상호작용이 활발히 이뤄지고 있는 유튜브에서 의사사회적 상호작용이 품질이 시청만족도와 조회 완료율에 미치는 영향을 조절할 것인가에 대해 의문을 갖고 연구를 진행하였다. 유튜브 품질을 크게 크리에이터 특성, 커뮤니케이션 특성, 콘텐츠 특성 세 가지 항목으로 나누었으며 각각의 항목은 크리에이터 특성은 신뢰성, 전문성, 매력으로 커뮤니케이션 특성은 합리성,시민성, 상호작용성, 콘텐츠 특성은 흥미/재미, 다양성, 우수성으로 나눠 살펴보았다. 또한 조회 완료율이라는 실제적인 성과 변인을 제안하면서 이러한 품질이 조회 완료율에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 연구 결과에 따르면 첫째, 유튜브 품질은 조회 완료율과 시청만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로 유튜브 품질 중 신뢰성, 신체적매력, 흥미/재미가 조회 완료율에 영향을 미치며 신뢰성, 시청자 간의 상호작용성,흥미/재미, 우수성이 시청만족도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 크리에이터가 지닌 신뢰성, 신체적 매력이 높을수록, 콘텐츠 특성 중 흥미/재미가 높을수록 이용자가 해당 동영상 콘텐츠에 대한 조회 완료율이 높아지며 크리에이터가 지닌 신뢰성이 높을수록, 커뮤니케이션 특성 중 시청자 간의 상호작용성이 높을수록, 콘텐츠 특성 중 흥미/재미와 우수성이 높을수록 시청만족도가 높아진다는 것으로 나타났다. 둘째. 유튜브 품질이 조회 완료율과 시청만족도에 미치는 영향에 있어서 조회완료율에는 신뢰성이 가장 큰 영향을 미치는 품질 요인임이 밝혀졌으며 시청만족도에는 흥미/재미가 가장 큰 영향을 미치는 요인임이 밝혀졌다. 따라서 유튜브 관계자 혹은 크리에이터들은 높은 조회 완료율을 위해서 크리에이터 측면의 품질을 높이기 위해 노력 해야하며 이용자들의 긍정적인 만족을 얻어내기 위해서는 콘텐츠 품질을 높이기 위해 노력해야 한다는 점을 보여준다. 셋째, 유튜브 품질이 조회 완료율에 미치는 영향에 있어서 의사사회적 상호작용이 그 효과를 조절하는지 살펴보았다. 그 결과, 의사사회적 상호작용은 유튜브 품질이 조회 완료율과 시청만족도에 미치는 영향을 부분적으로 조절하는 것으로 나타났다. 세부적으로 보았을 때 조회완료율과 시청만족도에 신뢰성이 미치는 영향을 조절하는 것으로 나타났으며 효과의 방향성은 부적(-)으로 나타났다. 이는 이용자가 유튜브 콘텐츠를 시청할 때 의사사회적 상호작용이 높을수록 신뢰성이 조 회 완료율에 미치는 영향을 완화시키고 있음을 나타낸다. 결과적으로 의사사회적 상호작용은 유튜브 품질이 조회완료율과 시청만족도에 미치는 영향을 완화시키며 더 높은 조회 완료율과 시청만족도로 이어진다는 것을 보여준다. 본 연구는 많은 연령대에서 사용됨과 동시에 이용자가 직접 제작에 참여하고 있는 유튜브 환경에서 유튜브 품질에 대해 품질의 요인과 미치는 영향을 살펴보았다는데 의의가 있으며, 유튜브에서 나타나는 조회 완료율의 연구가 충분하지 않은 상황에서 유튜브 품질이 조회 완료율에 미치는 영향에 대한 연구영역을 넓힘과 연구를 통한 검증으로 실용적인 결과를 제시하고 있다는 점에서 의미가 있다. 마지막으로 본 연구 결과를 토대로 하여 추후 유튜브의 품질과 관련한 연구들이 제안될 수 있길 바라며 실질적으로 유튜브 관계자 및 크리에이터들에게 있어 긍정적인 부분과 부정적인 부분에 있어 더 나은 콘텐츠 제작 방안을 모색할 수 있는 연구가 되길 바란다.;The purpose of this study is to explore the quality of YouTube in relation to the rapidly developed YouTube as the new media environment developed. Furthermore, the research was conducted with questions about how the quality of YouTube affects viewer satisfaction and viewing completion rate, and whether social interaction will control the effect of quality on viewing satisfaction and viewing completion rate on YouTube, where interaction is actively taking place. The quality of YouTube is largely divided into three categories: creator aspects, communication aspects, and content aspects. Each category is characterized by creator aspects are reliability, professionalism, and attractiveness, and communication aspects are rationality, citizenship, interactivity, and content aspects are interest/fun, diversity and excellence. Also, by suggesting a practical performance variable called viewing completion rate, we tried to examine how this quality affects the viewing completion rate. When you summarize the research results, first, YouTube quality partially affected the viewing completion rate and viewing satisfaction. Second, regarding the effect of YouTube quality on viewing completion rate and viewing satisfaction, it was found that reliability is the most important quality factor on viewing completion rate and interest/fun is the most important factor on viewing satisfaction. Third, the para-social interaction was found to partially control the effect of YouTube quality on the viewing completion rate and viewing satisfaction. In other words, the para-social interaction shows that YouTube quality mitigates the effect on the viewing completion rate and viewing satisfaction and leads to a higher viewing completion rate and viewing satisfaction. This study was used in many age groups, and it was significant that the quality factor and effect on YouTube quality were examined in the YouTube environment where users participated directly in production. Is meaningful in that it presents practical results by expanding the research field about the effect of YouTube quality on the viewing completion rate and verifying it through research. Lastly, based on the results of this study, I hope that future researches related to the quality of YouTube can be suggested, and in fact, a researcher who can search for a better way to create content in the positive and negative parts of YouTube officials and creators I hope it works.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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