View : 810 Download: 0

켈러의 ARCS 모형을 적용한 현대음악 수업의 방안 연구

Title
켈러의 ARCS 모형을 적용한 현대음악 수업의 방안 연구
Other Titles
A Study on Effective methods of Contemporary Music Instruction using ARCS Model : Focusing on High School Music Subject
Authors
이주영
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
The purpose of this study is to develop a teaching plan for contemporary music by applying Keller's ARCS model, which aims to induce students' motivation and interest in contemporary music and expand creative thinking. For the study, the current state of contemporary music class was analyzed by referring to a total of 10 revised high school music textbooks and prior studies. As a result, it was found that contemporary music is classified as unfamiliar and difficult and is not well dealt with. To this end, Keller's ARCS model was applied, focusing on contemporary music pieces from high school music textbooks, to develop a eight teaching plan in contemporary music. Subsequently, field suitability and content validity were verified by four current music teachers and one expert in music education. The conclusion of this study is as follows. First, in this study, Keller's ARCS model was analyzed and applied. ARCS model is a method to improve learner's motivation. The attributes of motivation are classified in attention, relevance, confidence, and satisfaction. Keller divided each attribute into subdivisions and put together 12 sub-strategies for motivation. In addition, a total of 10 steps of design process were presented for effective motivation. Accordingly, this study tried to follow the design process suggested by Keller, and applied a total of 12 sub-strategies. As a result, the eight lesson's drafting question raises a unified question,'What is the characteristics of contemporary music that deviates from traditional music?' In the first lesson, students' prior knowledge of contemporary music will be checked. In the second lesson, the range of the rhythm is expanded, in the third lesson, the range of tonality is expanded, in the fourth lesson the form of music is expanded, in the fifth lesson, the range of notation method is expanded, in the sixth lesson, the method of playing instruments is expanded, in the seventh lesson, the musical boundary is expanded. Through this, students learn the characteristics of contemporary music extended from traditional music. Lastly, the eighth class summarizes the learning contents that have been learned so far. Second, a total of eight teaching lessons of contemporary music and learning development in this study were examined by four current music teachers for evaluation of field suitability and one expert in music education for evaluation of content validity. As a result, four current music teachers shared a common opinion. The new approach to contemporary music was applied to the teaching and learning materials for contemporary music and it was thought that it could induce students' interests through various and interesting activities. In this regard, although the instruction itself was highly evaluated, considering the musical level and interest in contemporary music for actual high school students, it was suggested to simplify the learning contents a slightly in the framework of the developed learning activities in order to utilize them at school. One expert in music education referred that the teaching plan is valuable as a study, but it is somewhat unreasonable to lead to the eight classes with modern music alone. Through this study, the teaching and learning guidance in this study has suggested a new approach to activation of contemporary music lessons and it is expected that contemporary music lessons applying Keller's ARCS model are used in music subject.;본 연구는 켈러의 ARCS모형을 적용하여 현대음악 수업 지도안을 개발하고자 하였고, 이를 통해 현대음악에 대한 학생들의 동기와 흥미를 유발시키고 창의적 사고를 확장시킬 수 있는 새로운 접근을 제시하고자 한다. 연구를 위해 먼저 2015 개정 고등학교 음악교과서 총 10종을 분석하고 선행 연 구들을 참조하여 현대음악 수업실태를 분석하였다. 그 결과, 학교 현장에서 현대 음악은 낯설고 어려운 음악으로 분류되며 잘 다뤄지지 않고 있음을 파악했다. 현 대음악 수업을 활성화시키기 위해서는 현대음악에 대한 학생들의 편견을 허물고, 현대음악에 대한 흥미와 동기가 유발되어야 할 것으로 판단되었다. 이에, 고등학 교 음악교과서에 수록된 현대음악 악곡을 중심으로 켈러의 ARCS 모형을 적용하 여 총 8차시의 현대음악 수업 지도안을 개발하였다. 이후, 4인의 현직 음악교사와 1인의 음악교육 전공 교수에게 현장 적합성 및 내용 타당도를 검증 받았다. 본 연 구의 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 학습자의 동기를 향상시키기 위한 방법으로 켈러의 ARCS 모형을 분석하고 적용하였다. 켈러가 제시한 동기 설계과정을 따르고자 하였고, 총 12개의 하위전략을 지도안 속에 적용하였다. 그 결과, 총 8차시의 지도안은 ‘전 통음악으로부터 벗어난 현대음악의 특징은 무엇인가?’라는 통일된 질문을 던지고 있다. 먼저, 1차시에서는 학생들의 현대음악에 대한 사전지식을 확인하는 시간을 갖는다. 이후, 2차시에서는 리듬의 확장, 3차시에서는 조성의 확장, 4차시에서는 형식의 확장, 5차시에서는 기보법의 확장, 6차시에서는 연주법의 확장, 7차시에서 는 음악 경계의 확장이라는 주제를 가지고 전통음악에서 확장된 현대음악의 특징을 학습한다. 마지막으로 8차시에서는 지금까지 배웠던 학습내용을 정리한다. 둘째, 본 연구에서 개발된 총 8차시의 현대음악 교수 학습 지도안을 현직 음악 교사 4인에게 현장적합성에 대한 평가를, 음악교육 전공 교수 1인에게 내용타당도 에 대한 평가를 의뢰하였다. 그 결과, 현직 음악 교사 4인은 공통된 의견을 나타 냈다. 본 연구에서 개발된 현대음악 교수 학습 지도안과 학습 자료에 대해 현대음 악에 대한 새로운 접근을 제시 하였고, 실제 다양한 활동과 흥미로운 수업 구성을 통해 학생들의 흥미를 유발시키기 적절하다고 보았다. 이에 지도안 자체에 대해서 는 높게 평가했으나, 실제 고등학교 학생들의 음악적 수준과 현대음악에 대한 관 심도를 고려했을 때 학교 현장에서 활용하기 위해서는 학습 내용을 조금 단순화 할 것을 제안하였다. 음악교육 전공 교수 1인 역시 지도안이 연구로서의 가치는 있지만, 현대음악만으로 8차시로 끌어가기에는 다소 무리가 있기 때문에 이에 대한 방안이 필요해 보인다고 평가하였다. 본 연구를 통해 켈러의 ARCS 모형을 적용한 현대음악 수업이 음악 교과에서 활용되고 본 연구에서 개발된 교수 학습 지도안이 현대음악 수업의 활성화를 위 한 새로운 접근을 제시하였기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE