View : 834 Download: 0

고등학교 음악 교과에서 과정중심평가를 활용한 감상수업 연구

Title
고등학교 음악 교과에서 과정중심평가를 활용한 감상수업 연구
Other Titles
A Study on Music Appreciation Class applying Process-centered Evaluation
Authors
백민정
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
2015 개정 교육과정 총론에서 성취기준을 중심으로 한 과정중심평가를 중요하게 제시함에 따라 음악 교과에서 적용하고자 본 연구를 계획하였다. 본 연구는 과정중심평가가 활용된 감상영역 지도안을 개발하여 내용이 타당한지, 그리고 현장에서 수업할 수 있는지에 대해 알아보았다. 연구를 진행하기에 앞서 음악감상 교육의 수업모형부터 과정중심평가가 적용된 음악 교과의 선행연구를 분석하여 이론적 배경을 살펴보고 지도안을 작성하였다. 지도안은 고등학교 1학년을 대상으로 교육과정의 성취수준에 적합한 학습 목표를 제시하였다. 과정중심평가 방법을 별도로 기록하고 수업형태, 수업매체, 지도상의 유의점을 명시하여 수업의 세부적인 사항을 안내하였다. 지도안의 내용은 서양음악과 한국음악의 주제를 각 4개씩 총 8차시를 구성하여 다양성을 추구하였다. 서양음악은 르네상스 시대의 기점이 되는 영국의 ‘포부르동’과 바로크 시대의 대표적인 음악 양식 ‘오페라’를, 한국음악은 국악의 대중적인 장르인 ‘판소리’와 ‘민요’를 주제로 하여 단순히 음악을 듣는 것 이상으로 개념을 이해하고 음악적 가치를 판단하기까지에 이르는 수업 활동을 설계하였다. 이후 현직 음악 교사 4인으로부터 내용 타당도와 현장적용 가능성을 검증받았다. 검증 방법은 설문지와 면담을 사용하였고, 설문지는 선택형과 서술형으로 분류하였다. 선택형은 내용 타당성과 현장적용 가능성에 대한 질문에 리커트 척도를 기준으로 모두 ‘그렇다’ 이상의 점수를 받았고, 서술형은 장점과 보완할 점 그리고 제언할 점으로 구성하여 지도안 개발의 완성도를 높이는 답변을 얻었다. 면담은 지도안에 대한 종합적인 평가와 더불어 음악 교과 지도 시 필요한 점들을 살펴보았다. 지도안의 검증 결과에 따라 과정중심평가가 음악 교과에 적용될 수 있음을 확인하고, 감상수업에서 과정중심평가를 효과적으로 활용하는 방법에 대한 방향성을 제시하였다. 이어서 가창, 기악, 창작 영역에도 활용될 수 있도록 후속연구가 필요함을 시사하였다.;This study was designed to be applied in the music subject as the process-centered evaluation centered on achievement standards was presented in the 2015 revised curriculum general. This study developed a teaching plan of the appreciation area to which the process-centered evaluation was applied to find out whether the content is valid and whether it can be taught in the field. Prior to proceeding with the study, the preceding study of the music subject to which music listening education was applied from the teaching model to the process-centered evaluation was analyzed to examine the theoretical background and to prepare a teaching plan. The teaching plan suggested learning goals appropriate for the achievement level of the curriculum for the first graders in high school. The process-centered evaluation method was separately recorded, and the details of the class were guided by specifying the class type, class medium, and instructional points. The contents of the map were composed of eight poetry poems, each of four themes of Western music and Korean music, to pursue diversity. Western music is more than simply listening to music with the theme of ‘Fauxbourdon’ in the UK, which is the starting point of the Renaissance period, and ‘Opera’, a typical music style in the Baroque period, and Korean music with the theme of ‘pansori’ and ‘folk songs’, the popular genres of Korean traditional music. I designed class activities from understanding concepts to judging musical values. Subsequently, the content validity and possibility of field application were verified by four current music teachers. As a verification method, a questionnaire and interview were used, and the questionnaire was classified into a selection type and a description type. In the case of the question of content validity and field applicability, the selection type received a score of “Yes” or higher on the basis of the Likert scale in answering questions about content validity and field applicability. The narrative type was composed of merits, points to be complemented, and points to be suggested, and answers were given to increase the degree of completion of the teaching plan development. In addition to the comprehensive evaluation of the teaching plan, the interview looked at the points needed for teaching the music subject. According to the verification results in the teaching plan, it was confirmed that the process-centered evaluation can be applied to the music subject, and the direction of how to effectively use the process-centered evaluation in the appreciation class was presented. Subsequently, it was suggested that follow-up studies were needed to be used in the singing, instrumental, and creative fields.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE