View : 1072 Download: 0

백워드 설계 모형 2.0 버전을 적용한 미니멀리즘 음악 수업방안 연구

Title
백워드 설계 모형 2.0 버전을 적용한 미니멀리즘 음악 수업방안 연구
Other Titles
A Study on Minimalism Music Instruction Using Backward Design 2.0 version
Authors
이아름
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 Wiggins와 McTighe가 제안한 백워드 설계 모형 2.0 버전을 적용하여 미니멀리즘 음악 수업을 개발하고 현장 적합성을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 2015 개정 음악과 교육과정이 제시하는 성취기준에 따라 백워드 설계 템플릿과 감상 4차시, 창작 4차시 총 8차시의 지도안을 개발하였고 현장 적합성 검증 내용을 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 1단계 바라는 결과 확인하기를 위해 먼저 2015 개정 음악과 교육과정의 분석하고 학습 목표를 세웠다. 그리고 주요 아이디어와 우선순위를 결정한 뒤 이해 목표를 세웠으며, 이를 위한 탐구 활동을 8차시에 걸쳐 계획하였다. 설정한 이해 목표를 바탕으로 장기적인 성취로서의 전이 목표를 정하였다. 이어 전이와 영속적 이해에 도달하기 위한 본질적 질문을 학습의 시작과 마무리에서 단계적이고 반복적으로 제시하며 일반화를 도출할 수 있도록 하였다. 이러한 본질적 질문을 기반으로 이해 목표에 효과적으로 달성하기 위해 핵심지식과 기능을 학습의 초반부에 조직하였다. 2단계 평가를 계획하기 전, 준거 설정을 통해 평가 루브릭을 개발한다. 이어 GRASPS 요소를 활용하여 음악 역사신문 만들기, 미니멀리즘 음악 창작하기 과제를 개발하고 2-3, 6-7차시 동안 수행하도록 계획하였다. 수행과제만으로 알 수 없는 목표들의 도달 여부를 위해 학습 중간마다 관찰, 형성평가 등의 다른 증거를 계획하였다. 마지막 학습 경험을 계획하는 단계에서 효과적인 수업을 위해 WHERETO 요소를 반영하여 활동을 구성하였다. 학습의 방향성을 뜻하는 W 요소를 위해 학습의 시작과 마무리에 본질적 질문을 반복적으로 제시하고, 학습에 대한 흥미를 뜻하는 H 요소를 위해 1, 5차시의 도입 부분에서 영상 시청을 넣어 관심을 끌도록 하였다. E1 요소를 위해 차시마다 목표 도달에 필요한 탐구 활동을 계획하였으며, 수행과제를 마무리하는 3-4, 7-8차시에 자신의 과제를 돌아보고 반성할 수 있도록 R 요소를 설계하였다. E2 요소를 반영하기 위하여 4, 8차시에 자기 평가 및 상호평가를 계획하였으며 습득한 지식을 확인할 수 있는 형성 평가를 계획하였다. 또 2차시, 6차시에서 각각의 학습 개별화를 위한 수행과제 계획 세우기를 계획하여 T 요소를 반영하였고, 어떤 활동으로 정의되지 않지만 계열화되고 학습 과정에 스며들어 효과적인 학습을 꾀하는 O 요소를 조직하였다. 둘째, 현직 교사에게 개발한 템플릿과 8차시의 교수-학습 지도안의 현장 적합성 검증을 의뢰한 결과 전이, 의미, 습득 목표들이 적절히 진술되었고 교수 단계 체계적이므로 현장에 적용할 수 있다고 답하였다. 하지만 이해 목표가 다소 많고, 추상적인 이해 목표와 전이 목표가 보완되어야 한다고 보았다. 또 전체적인 학습량이 많아 수행과제 해결을 위한 시간이 부족하고, 학습자의 흥미를 지속시킬 수 있는 매력적인 도입 활동이 필요하다고 지적하였다. 이어 효과적인 수업을 위하여 역사·문화적 배경을 바탕으로 음악을 탐구하는 것이 필요하며, 시대별 음악 감상을 통해 표현 방법과 그 의의를 알아볼 수 있는 활동이 삽입되어야 할 것이라고 제언하였다. 본 연구를 통해 백워드 설계 모형을 적용한 미니멀리즘 음악 수업이 음악 교과에서 활용되고 그로 인해 목표와 평가가 일치하는 효과적인 학습이 진행되고 음악에 대한 영속적인 이해가 일어나는 계기가 되길 바란다.;The purpose of this study was to develop minimalism music classes and verify their field suitability by applying the Backward design version 2.0 suggested by Wiggins and McTighe. For this purpose, a total of 8 sessions of class instruction, including 4 sessions of appreciation and 4 sessions of music composition, and the Backward design template were developed according to the achievement standards in the 2015-revised music curriculum. First, for the first step, desired results, the 2015-revised music curriculum was analyzed to set learning objectives. After big ideas and priorities were determined, understanding objectives were set, and the relevant exploratory activities were planned throughout the 8 sessions. Based on the established understanding objectives, transfer objectives as long-term achievements were established. Subsequently, essential questions to reach the transferring and enduring understanding for generalization were presented gradually and repeatedly at the beginning and end of learning. Based on these essential questions, core knowledge and skills were organized early in learning to effectively achieve the understanding objectives. Prior to the second step, evaluation, the evaluation rubric was developed with a standard set-up. Then, the task of making a music history newspaper and writing a minimalism music using GRASPS elements were developed for session 2-3 and 6-7. Other evidence, such as observations and formative assessments, was planned during the learning sessions to reach the objectives that were not revealed by the tasks alone. In the final stage, planning the learning plan, activities were organized to reflect the WHERETO elements for effective instruction. For the W element that represents the orientation of learning, the essential questions were repeatedly presented at the beginning and end of learning. For the H element that represents an interest in learning, adding video watching at the beginning of the session 1 and 5 attracted students' attention. For the E1 element, exploratory activities were planned to reach the objectives for each session. Also, the R elements were planned to allow the students to reflect on their tasks in session 3-4 and 7-8 for completing the tasks. In order to reflect the E2 element, self-evaluation, peer-evaluation, and formative assessments were planned to examine the acquired knowledge in session 4 and 8. Moreover in session 2 and 6, planning an activity task was presented for each of learning individualization to reflect the T element. Although not defined as a specific activity, the O element that were systematized and absorbed into the learning process was organized to induce effective learning. Second, as a result of requesting an in-service teacher to verify the suitability of the template and the teaching-learning plan for the 8 sessions, it was commented that, although the transfer, meaning, and acquisition objectives were appropriately stated and systematic at a teaching level enough to be applied in the field, there were somewhat too many understanding objectives and abstract understanding objectives and transferring objectives needed to complemented. Furthermore, it was pointed out that, because of the large amount of learning, students may pressed for time to complete tasks, and that interesting introductory activities would be necessary to keep students’ attentions. Also, the necessity of exploring music in the historical and cultural contexts for effective instruction and activities to learn expression methods and their meanings through music appreciation were proposed. It is expected that this study contributes to the effective learning of the minimalism music classes applying the Backward design in the music curriculum, thereby resulting in coherent instruction between objectives and assessments and enduring understandings of music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE